În prezent, una din cinci mașini vândute va fi electrică – și este din ce în ce mai probabil ca aceste vehicule să fie chinezești.
Vânzările globale pentru 2023, inclusiv modelele cu baterii și cele hibride, par să treacă de 14 milioane, potrivit proiecțiilor de astăzi ale Agenției Internaționale pentru Energie. Piața a fost turbionată de eforturile de decarbonizare a pieței auto, cum ar fi planul UE de a interzice vânzarea tuturor modelelor cu combustie până în 2035.
În prezent, AIE preconizează că 35 % din vânzările globale de mașini vor fi electrice în 2030, față de o prognoză de doar 25 % cu un an în urmă.
China a reprezentat aproape două treimi din totalul vânzărilor de mașini electrice în 2022, datorită subvențiilor, Europa și SUA, care oferă, de asemenea, stimulente, fiind a doua și a treia piață ca mărime.
Brian Gu, vicepreședinte al XPeng, cu sediul în Guangzhou, a declarat săptămâna aceasta pentru FT că, din cauza concurenței globale intense, industria auto globală ar putea să se reducă la doar 10 companii într-un deceniu. Producătorii autohtoni din China se extind din ce în ce mai mult peste hotare, țara urmând să depășească Japonia ca cel mai mare exportator de mașini din lume în funcție de volum, după ce a depășit deja Germania.
După cum scrie Alan Beattie în buletinul său informativ Trade Secrets (pentru abonații premium), China face cu automobilele ceea ce nu a reușit să facă cu produsele anterioare – își dezvoltă propriile mărci capabile să concureze pe scena mondială. Acest lucru ar putea duce la dispute comerciale care implică taxe antidumping și antisubvenție de tipul celor care apar adesea după introducerea de noi tehnologii, scrie Beattie, pe măsură ce companiile se întrec în a-și stabili cota de piață.
Nevoia de baterii pentru a alimenta noua generație de vehicule electrice determină, de asemenea, o creștere a investițiilor. În SUA, piața bateriilor este dominată de LG Energy Solution din Coreea de Sud, SK On și Samsung SDI, care a anunțat ieri planuri cu GM pentru o nouă fabrică de 3 miliarde de dolari.
Companiile profită din ce în ce mai mult de subvențiile oferite de Legea de reducere a inflației a lui Joe Biden: LG Energy Solution a raportat astăzi o creștere cu 145% a profitului din primul trimestru datorită stimulentelor și vânzărilor puternice de vehicule electrice în SUA și Europa.
Bateriile de nichel-manganese-cobalt (NMC) ale grupurilor sud-coreene se confruntă însă cu o concurență tot mai mare din partea companiilor chinezești, cum ar fi CATL, cel mai mare producător mondial de baterii pentru mașini electrice, care a acordat Ford o licență pentru tehnologia sa pentru baterii mai ieftine de fosfat de litiu-fier (LFP).
Războaiele prețurilor pentru vehicule se pregătesc pe măsură ce concurența se încălzește. În această săptămână, Tesla a majorat prețurile din SUA pentru cele mai scumpe două modele ale sale, ca urmare a îngrijorărilor investitorilor că reducerile recente au afectat profiturile. Reducerile au fost, de asemenea, criticate de rivalii Tesla.
Cu toate acestea, marea poveste rămâne poziția dominantă a Chinei. După cum a spus un expert din industrie la salonul auto de la Shanghai de săptămâna trecută, producătorii de automobile din lume se confruntă cu un „moment al adevărului”. Deși unii au început să aprecieze amenințarea existențială din partea producătorilor chinezi, mulți sunt în pericol de a fi pur și simplu prea lenți pentru a reacționa.
Economia Regatului Unit și a Europei
„Cu toții stăm mai rău”. Acesta este punctul de vedere al economistului șef al Băncii Angliei, Huw Pill, cu privire la modul în care creșterea prețurilor la energie i-a făcut pe britanici mai săraci. Fostul cancelar George Osborne a avertizat asupra riscului la adresa independenței BoE din partea „vandalilor politici”.
Banca Centrală Europeană întreabă creditorii despre expunerea lor la creșterea ratelor dobânzilor și la pierderile de tip Silicon Valley Bank. Christian Lindner, ministrul de finanțe al Germaniei, a scris în FT că normele fiscale ale UE trebuie să fie consolidate, mai degrabă decât diluate, așa cum au sugerat propunerile de reformă.
Veniturile din exporturile de petrol ale Rusiei au scăzut cu aproape o treime în primul trimestru al anului 2023, subliniind impactul plafoanelor de preț occidentale. UE și Japonia au respins propunerile SUA ca țările G7 să interzică toate exporturile către Rusia înainte de summitul de luna viitoare.
Economia mondială
Președintele american Joe Biden a confirmat că va candida pentru un al doilea mandat, sperând că poate lăsa deoparte grijile legate de vârsta sa și de sondajele slabe. El rămâne cu Kamala Harris ca adjunctă a sa.
Una dintre cele mai mari provocări pentru următorul președinte al SUA va fi cum să gestioneze China. După cum explică comentatorul economic principal Martin Wolf în ultima sa rubrică, relația dintre cele două țări va determina probabil soarta omenirii în secolul XXI. Fără presiune, deci.
Guvernul de coaliție din Columbia, în vârstă de opt luni, se clatină după ce președintele Gustavo Petro a pierdut majoritatea din cauza reformelor în domeniul sănătății.
Schimbările climatice vor menține inflația la niveluri ridicate, potrivit șefului fondului petrolier norvegian de 1,3 mld. dolari, cel mai mare fond suveran de investiții din lume. Printre factorii care contribuie se numără creșterea costurilor alimentelor și prețul tranziției energetice verzi, precum și o inversare a globalizării care a ținut în jos costurile de producție timp de decenii.
Banca Mondială a declarat că economiile cu populații în curs de îmbătrânire vor trebui să facă mult mai mult pentru a atrage lucrători străini în următorul deceniu. Avertismentul său vine în urma proiecțiilor ONU care evidențiază modul în care țările trebuie să-și regândească modelele de creștere pe măsură ce populațiile lor îmbătrânesc. În această săptămână, ONU a confirmat că India a depășit China ca fiind cea mai populată țară din lume.
Sursa – www.ft.com