Aproape o treime dintre persoanele de peste 65 de ani din Marea Britanie se simt „inconfortabil” în utilizarea serviciilor bancare online, ceea ce îi expune la riscul de excluziune financiară, în timp ce băncile continuă să închidă sucursalele de pe străzile mari, potrivit unui grup de campanie pentru persoanele în vârstă.
Constatările organizației caritabile Age UK, publicate miercuri, reflectă dependența de numerar fizic de către un grup demografic cheie de mai mult de 11mn de persoane, aproape o cincime din populație.
Numerarul rămâne a doua cea mai comună metodă de plată după cardurile de debit, dar pandemia de coronavirus a accelerat trecerea la o utilizare din ce în ce mai mare a metodelor de plată fără numerar.
În același timp, băncile continuă să își reducă rețelele costisitoare de sucursale de pe străzile mari. Există mai puțin de 6.000 de sucursale în Marea Britanie, mai puțin de jumătate din numărul de acum două decenii, iar anul trecut s-au închis 662 de sucursale. Până acum, în acest an, alte 238 urmează să se închidă, potrivit datelor operatorului de bancomate LINK.
„Abilitatea de a vă gestiona propriile afaceri financiare este ceva la care multe persoane în vârstă țin, în mod de înțeles, foarte mult”, a declarat Caroline Abrahams, director de caritate la Age UK. „Este extrem de supărător dacă constați că capacitatea ta de a face acest lucru este eliminată pentru că sucursala locală a băncii tale se închide și nu poți ajunge cu ușurință la o alta”.
Cercetarea, bazată pe un sondaj efectuat pe 1.147 de respondenți din Marea Britanie, a constatat că, cu cât persoanele mai în vârstă erau mai puțin probabil să se simtă confortabil cu serviciile bancare online, dar aproape un sfert din cel mai tânăr grup de vârstă (65 până la 69 de ani) a avut rezerve.
Miniștrii au promis să protejeze accesul la numerar prin proiectul de lege privind serviciile și piețele financiare care trece prin parlament, acordând Autorității de Conduită Financiară puteri mai mari.
Dar noua legislație nu detaliază modul în care autoritatea de reglementare ar putea acționa. Guvernul a stabilit doar așteptările sale ca oamenii să nu parcurgă mai mult de o „distanță rezonabilă” pentru a retrage sau a depune numerar. În schimb, se așteaptă ca FCA să efectueze o revizuire a obiectivelor geografice la o dată ulterioară, înainte de a consilia guvernul cu privire la următorii pași.
„Proiectul nostru de lege privind serviciile financiare va oferi autorităților de reglementare puterea de a stabili standarde care să garanteze că oamenii vor avea acces rezonabil la banii lor câștigați cu greu”, a declarat guvernul.
O inițiativă susținută de industrie face progrese lente. Aceasta s-a angajat să dezvolte o rețea de 52 de așa-numite „hub-uri bancare”, gestionate în colaborare cu Oficiul Poștal, pentru a viza comunitățile care și-au pierdut ultima sucursală de pe strada principală. Implementarea a fost convenită la sfârșitul anului 2021, dar până în prezent doar patru hub-uri sunt operaționale, inclusiv două dintre acestea care au fost utilizate în cadrul proiectului pilot.
„Livrarea până în prezent a fost lentă și cu băncile care continuă să anunțe închideri, acest lucru va lăsa mai multe comunități să devină deșerturi bancare”, a avertizat Age UK în raportul său.
Gareth Oakley, directorul executiv al Cash Access UK, care supraveghează programul hub-urilor bancare, a promis că implementarea se va accelera. „Este nevoie de timp pentru a înființa un nou hub comun într-o comunitate, dar, pe măsură ce avansăm, este puțin probabil să existe un decalaj între închiderea unei sucursale și deschiderea unui hub bancar.”
Derek French, un fost director de bancă care a condus o campanie de promovare a serviciilor bancare comunitare, a declarat că a fost dezamăgit de faptul că noua legislație nu a reușit să facă o cerință pentru a se asigura că oamenii au acces la servicii bancare în persoană, permițând băncilor să ofere în schimb servicii automate de numerar mai limitate.
„Legiuitorii fac jocul băncilor infractoare care vor pierde impulsul pe care l-au dat, cu reticență, la stabilirea unor centre bancare complete în favoarea unei „soluții” mai ieftine – pentru ei – și mult mai puțin eficiente pentru clienții lor”, a spus el.
Sursa – www.ft.com