Autoritatea de administrare a pădurilor din România, Romsilva, a fost recent acuzată de alpinistul și activistul Alex Găvan că a sabotat o competiție majoră de ciclism de fond prin aratul uneia dintre potecile din pădurile din jurul Bucureștiului, unde urmează să aibă loc evenimentul.
Potrivit lui Găvan, Prima Evadare este „cea mai mare competiție internațională de ciclism cross-country din Europa de Est, cu mii de participanți”.
„Stimată Romsilva Ilfov, după cum știți deja, conform propriilor reguli, pădurile din jurul capitalei au în primul rând un scop social și recreativ. Iar Prima Evadare este cea mai mare competiție internațională de ciclism cross-country din Europa de Est, cu mii de participanți. În cei 15 ani de existență, a devenit unul dintre evenimentele emblematice ale Bucureștiului, atrăgând nu doar pasionați de natură și amatori de ciclism, ci și nume mari din acest sport, precum un multiplu campion mondial și olimpic”, scrie Alex Găvan.
„Să arați pe potecile pe care se desfășoară această competiție, chiar înainte de concurs, așa cum ați făcut-o pe o distanță de aproximativ 2 km, sabotând intenționat evenimentul chiar înainte de start și amenințând astfel desfășurarea lui, nu este doar un gest abuziv, ci și ceva care cu siguranță nu vă face cinste.”
„Pădurea nu este doar lemn, ci infinit mai mult. Considerăm că accesul la pădure pentru recreere, sport sau educație, precum și la toate celelalte daruri pe care pădurea ni le oferă necondiționat și cu infinită generozitate, este un drept fundamental al nostru”, conchide Găvan.
Daniel Sărdan, un organizator al evenimentului de ciclism Prima Evadare, spune într-o postare pe Facebook că Romsilva Ilfov a încercat de mult timp să perturbe evenimentul. De asemenea, el îl acuză pe directorul Romsilva Ilfov de corupție.
„Dacă vă întrebați de ce Ilfov și Bucureștiul nu au trasee turistice pentru plimbări pe jos sau cu bicicleta, răspunsul este evident prin acest gen de atitudine an de an, deși au fost depuse numeroase cereri care ar fi putut fi folosite pentru crearea de noi trasee de către noi și alții, fără nicio finanțare din partea statului, deși au fost alocate milioane de euro în acest scop. Nu vor ca oamenii din pădure să vadă toate ilegalitățile pe care le-am semnalat în repetate rânduri”, spune Sărdan.
În timp ce Romsilva nu a emis până acum niciun răspuns oficial, un comentariu din partea reprezentanților săi a venit prin intermediul uneia dintre postările sale pe rețelele de socializare. Acuzată de distrugerea pistei de biciclete, pagina oficială a Romsilva susține într-un comentariu că „nu există nicio pistă de biciclete acolo” și că „normele tehnice silvice prevăd aratări periodice pentru a preveni incendiile pe terenul forestier”.
Prima Evadare este o cursă care se desfășoară între București și Snagov, prin păduri și drumuri de țară, pe o distanță de 55 km. Potrivit organizatorilor, cursa a atins un număr maxim de 3.000 de participanți, cu vârste cuprinse între 5 și 73 de ani, din 29 de țări. Maratonul este accesibil aproape oricui, însă se recomandă un antrenament prealabil, constând în cel puțin 3 ieșiri mai lungi pe teren accidentat.
Traseul cursei este marcat pe toată distanța, are 3 zone de alimentare, 12 puncte de control și o zonă de start și de sosire, este asistat de poliție și echipe de salvare și este patrulat de oficiali ai competiției, echipe de fotografi și cameramani. Traseul este curățat și marcat pe tot parcursul anului pentru a fi folosit pentru antrenamente și excursii, au explicat organizatorii. Nu în ultimul rând, evenimentul are și o componentă ecologică. Împreună cu municipalitățile și voluntarii, se curăță pe cât posibil deșeurile din pădurile traversate.
Competiția este organizată de Clubul Multisport NoMad. În acest an, Dacia va fi mașina oficială a evenimentului. Mașinile Dacia vor ajuta organizatorii să acceseze, să verifice și să pregătească traseul în săptămânile premergătoare cursei.
Evenimentul este programat să se desfășoare conform planului, în ciuda acestei arături.
Sursa – www.romania-insider.com