În aceste vremuri, de la invazia Rusiei în Ucraina la înrăutățirea relațiilor dintre SUA și China, perturbările geopolitice au fost în prim-planul atenției bancherilor la începutul celui de-al doilea trimestru al acestui an.
James Gorman, directorul executiv al Morgan Stanley, a declarat analiștilor în aprilie că „riscurile geopolitice” au ocupat un loc de „wild carduri acolo, pe care nu putem să le handicapăm cu adevărat”. În aceeași săptămână, Jane Fraser, directorul executiv al Citigroup, a avertizat în cadrul unei teleconferințe privind rezultatele: „Trebuie să urmărim îndeaproape geopolitica pe măsură ce relația SUA-China devine din ce în ce mai tensionată și fragmentează blocurile economice”. Tot în aprilie, Colm Kelleher, președintele UBS, a catalogat războiul din Ucraina drept „o reamintire crudă a cât de fragilă este lumea noastră” și a deplâns „creșterea generală a tensiunilor geopolitice”.
Pentru investitori, aceste comentarii pot suna ca un motiv de precauție, dar, pentru un pachet tot mai mare de consultanți, ele reprezintă, de asemenea, o validare a modelului de afaceri. Firme precum Lazard, Ankura, Kissinger Associates, Eurasia Group, Teneo’s WestExec Advisors și The Cohen Group oferă acum servicii de evaluare a riscului geopolitic – într-o varietate de forme și structuri de taxe – directorilor de servicii financiare.
Dar apetitul tot mai mare al companiilor globale pentru consultanță geopolitică provine din mai mult decât faptul că există un război în Ucraina sau tensiuni între SUA și China.
„Când am venit prima dată la Washington, acest tip de informații era păstrat într-un grup restrâns de persoane”, explică Dana White, fost purtător de cuvânt principal al Pentagonului sub conducerea fostului secretar american al apărării James Mattis, care în martie s-a alăturat practicii de consultanță strategică globală a Ankura. „Acum, nevoia de a înțelege contextul este mult mai mare, deoarece mult mai mulți oameni dețin aceste informații”.
Cu toate acestea, firmele de consultanță testează încă modul în care să împacheteze și să stabilească prețul analizei riscului geopolitic, în timp ce evaluează cererea „emergentă”, spune White.
Ankura și mulți dintre rivalii săi oferă, în primul rând, acces la cunoștințele unor profesioniști cu acreditări de top în domeniul guvernamental, militar și diplomatic. La sfârșitul anului 2021, Ankura a achiziționat McLarty Associates, care este prezidată de fostul șef de cabinet al Casei Albe Thomas McLarty și de fostul adjunct al secretarului de stat al SUA John Negroponte.
„Există o întreagă industrie artizanală de foști oficiali guvernamentali care, practic, își pun o șindrilă spunând că sunt aici (pentru a oferi) consultanță”, spune Theodore Bunzel, codirector al unității de consultanță geopolitică a Lazard, pe care banca de investiții a lansat-o în 2022.
În ultimii doi ani, Lazard a angajat, de asemenea, un trio de veterani ai serviciilor de informații militare și guvernamentale: Jami Miscik, fost director adjunct al serviciilor de informații ale CIA; William McRaven, un amiral american în retragere care a condus vânătoarea lui Osama bin Laden; și John Abizaid, fost general american.
În construirea unității, abordarea Lazard a fost aceea de a îmbina „perspectivele geopolitice ale unor oameni care au o experiență și cunoștințe profunde în domeniu” cu „expertiza de afaceri din cadrul băncii de investiții”, spune Bunzel.
Consultanții unității își oferă serviciile de evaluare a riscurilor geopolitice atât ca evenimente unice, cât și, alternativ, ca parte a unor relații de retenție pe termen lung. Unii clienți caută scenarii geopolitice potențiale pe cinci până la zece ani. Alții se concentrează pe o regiune, cum ar fi Orientul Mijlociu, sau pe China – care domină „majoritatea conversațiilor în acest moment”, spune Bunzel.
Lazard a început, de asemenea, să ajute companiile să își înființeze propriile unități interne, dedicate evaluării riscurilor politice. Consilierii seniori ai firmei de consultanță – McRaven, Abizaid și Miscik – împărtășesc „o orientare foarte puternică către proces în legătură cu aceste probleme”, spune Bunzel. „Ei aduc tipul de disciplină privind modul în care gândești într-un mod structurat, identifici și apoi monitorizezi riscurile importante și cum previi scenariile”.
O întrebare emergentă este cât de mult vor plăti clienții corporativi pentru evaluarea riscurilor geopolitice. „Este o industrie nereglementată în momentul de față”, spune Daniel Hartnett, director de informații privind riscurile terților la London Stock Exchange Group, cu referire la prețuri. „Este o abordare un pic ca în vestul sălbatic”.
„Ei (consilierii seniori) aduc tipul de disciplină a modului în care gândești într-un mod structurat, identifici și apoi monitorizezi riscurile importante și cum previi scenariile
Unii furnizori insistă ca clienții corporativi să achiziționeze toate serviciile lor dintr-o dată; alții oferă meniuri à la carte. Unii comercializează abonamente cu costuri reduse la analizele publicate în mod regulat, ca un lider de pierderi. După cum explică un director executiv al unuia dintre furnizori, ideea este de a vă „agăța” – în speranța că clienții vor cumpăra apoi serviciile firmei pentru „un proiect special mai târziu”.
Din punct de vedere al prețurilor, Lazard se situează la limita superioară. Oferă un „angajament personalizat în stil de consultanță” și oferă acces direct și semnificativ la consilierii seniori ai firmei, care sunt „unul dintre cele mai valoroase active ale noastre”, spune Bunzel.
Cu toate acestea, Kenneth Jacobs, președinte și CEO al Lazard, a declarat în decembrie, în cadrul unei conferințe a industriei, că consultanța în domeniul riscului geopolitic „nu va fi niciodată o afacere de câteva sute de milioane (de dolari)”.
În schimb, părerea sa este: „Ceea ce este cu adevărat minunat la ea este că este o formă de dialog … într-un moment în care companiile sunt lipsite de acest tip de dialog”.
Sursa – www.ft.com