Guillaume Macczak, Partener, GBS & Finance Advisory Lead, EY România.
Rolul actual al directorului financiar din România este în prezent mai mult orientat spre protejarea și optimizarea valorii (38%) decât spre creșterea valorii (24%)(1), în timp ce starea ideală viitoare mută accentul liderilor din Finanțe către activitățile de creștere a valorii (40%) și mai puțin către protejarea valorii (22%)(2).
Mai mult, o colaborare de cercetare între EY și Saïd Business School2 de la Universitatea din Oxford subliniază importanța directorilor financiari în conducerea organizațiilor lor prin transformare în perioadele de incertitudine economică.
Pentru a realiza această schimbare și pentru a elibera întregul potențial al transformării finanțelor, liderii financiari din România vor trebui să plătească costul schimbării comportamentelor și culturii lor adânc înrădăcinate.
Cu toate acestea, mulți directori financiari se luptă cu executarea unei transformări de succes și nu reușesc să înțeleagă rolul critic al acceptării personalului. Performanța insuficientă a schimbării are un cost emoțional care subminează eforturile ulterioare și duce la percepția că transformarea este doar un eufemism pentru reducerea costurilor.
Pentru a mai mult decât dubla probabilitatea unei transformări reușite, directorii financiari trebuie să se concentreze pe șase factori cheie.
Crearea unei viziuni care să inspire indivizii și să definească un „de ce” convingător în călătoria de transformare este foarte importantă. Forța de muncă din domeniul financiar este afectată negativ atunci când viziunea conducerii este neclară, ceea ce duce la concluzii negative, rezistență și anxietate.
Doar 33% dintre directorii financiari din România consideră că un scop puternic inspiră angajații din finanțe și atrage talentele de top atunci când se gândesc la cel mai important agent pentru a impulsiona cultura schimbării în finanțe.
Directorii financiari trebuie să iasă din zona lor de confort și să se angajeze în discuții bidirecționale cu echipele pentru a se conecta cu acestea din punct de vedere emoțional și pentru a spune povești personale cu care ceilalți se pot identifica.
Pentru a încuraja angajații să își însușească pozițiile, directorii financiari trebuie să dezvolte o poveste care să țină cont de parcursul fiecărei persoane. De-a lungul procesului de transformare, aceștia trebuie să se refere și să evalueze continuu viziunea.
Transformarea cu succes necesită ca liderii să dea dovadă de determinare, curaj și raport față de așteptările și prioritățile forței de muncă. În timp ce claritatea scopului este crucială, directorii financiari trebuie să dea dovadă de empatie și să stabilească legături directe între viziunea de transformare și rezultatele pozitive pentru organizație și angajații săi.
Directorii financiari care și-au petrecut întreaga carieră devenind experți în domenii tehnice trebuie să explice modul în care o revoluție ar afecta diferit forța de muncă. Deoarece forța de muncă din domeniul financiar se simte frecvent neînțeleasă, cercetările demonstrează că liderii din domeniul financiar trebuie să își evalueze abilitățile de conducere. Directorii financiari trebuie să dea dovadă de un leadership incluziv, de capacitatea de a convinge și de a uni diverse părți interesate, precum și de conștientizarea zgomotului și a scepticismului.
Potrivit unui sondaj realizat în 2022, directorii financiari din România au evaluat o serie de opțiuni pentru a reduce efectele crizei și pentru a-și pregăti firmele pentru redresare, cele mai multe inițiative de optimizare și reducere a costurilor fiind luate în considerare (41%). Având în vedere acest lucru, este logic de ce forța de muncă ar putea fi temătoare cu privire la siguranța locului de muncă și rezistentă la schimbare.
Toți membrii echipei – nu doar conducerea – trebuie să se implice și să se angajeze în transformare pentru ca aceasta să aibă succes. Cu toate acestea, rezultatele sondajului la nivel global arată că doar 31% dintre angajații din domeniul financiar consideră că superiorii lor îi ascultă, ceea ce subliniază necesitatea unui angajament mai profund.
Directorii financiari trebuie să creeze o cultură de transformare participativă care să permită siguranța și sprijinul psihologic prin ascultare activă, empatie demonstrată și rezolvarea constructivă a problemelor. Onestitatea în comunicarea impactului schimbării este esențială, în special în managementul de mijloc, pentru a crea încredere și sprijin pentru transformare.
Acțiunile cheie pentru directorii financiari includ construirea încrederii prin sesiuni de proiectare colaborativă, evaluarea sănătății echipei prin intermediul influencerilor și al instrumentelor digitale, deschiderea la idei noi, stabilirea unor așteptări realiste și răspunsul corespunzător la feedback-ul personalului.
Călătoriile transformaționale nu sunt întotdeauna liniare și pot fi deraiate de factori externi. Liderii trebuie să comunice schimbările în mod deschis și să stabilească așteptări clare pentru ca transformările să aibă succes. Departamentele financiare urmează de obicei un flux de lucru prestabilit, ceea ce poate inhiba inovarea.
Pentru a promova inovarea și transformarea adaptivă, directorii financiari trebuie să adopte o independență disciplinată și să promoveze o cultură a experimentării în siguranță. Stabilirea unor roluri și responsabilități definite, promovarea unei culturi a experimentării sigure, definirea „eșecului rapid” și renunțarea la căutarea perfecțiunii sunt pași importanți pentru directorii financiari.
Pentru ca o tranziție să fie eficientă, talentele potrivite trebuie să fie combinate cu tehnologia. Puțini lideri financiari percep tehnologia ca pe o barieră în calea succesului, dar mulți o văd ca pe un stimulent crucial pentru transformare. Atunci când se proiectează schimbări tehnologice, utilizatorul final nu este adesea luat în considerare, ceea ce poate duce la nevoi excesiv de complexe.
Pentru a evita acest lucru, directorii financiari ar trebui să abordeze situația din exterior spre interior și să implice utilizatorii din timp pentru a le obține opiniile. Succesul implementării tehnologiei poate fi sporit prin utilizarea unei abordări bazate pe produs pentru proiectarea tehnologiei. Printre acțiunile-cheie, directorii financiari ar trebui să acorde prioritate progresului în detrimentul perfecțiunii, să identifice talentele și capacitățile vitale și să ofere echipelor posibilitatea de a experimenta tehnologia în timpul proiectării și dezvoltării.
Deși aproape jumătate (48%) dintre liderii financiari la nivel global consideră că procesele au fost concepute pentru a asigura o bună colaborare în cadrul afacerii în timpul transformării, doar 31% dintre angajații din funcția financiară au fost de acord cu acest lucru. Acest lucru indică o provocare mai amplă, și anume că angajații din domeniul financiar nu simt că liderii caută sau apreciază contribuția lor în timpul transformării.
Pentru a spori succesul transformării, directorii financiari trebuie să spargă silozurile și să încurajeze o cultură a colaborării și a ingeniozității. De asemenea, ei ar trebui să co-creeze noi modalități de lucru, să încurajeze echipele să își imagineze un viitor în care rolurile lor se vor schimba în bine și să identifice persoanele influente din organizație pentru a solicita feedback constant. În plus, ar trebui să conceapă procese în jurul datelor pentru a permite interacțiuni minime legate de date în cadrul proceselor și să fie mai creativi în ceea ce privește modul de utilizare a informațiilor pentru a obține rezultate mai bune.
În condițiile în care 52% dintre liderii din domeniul financiar din România au declarat că vor extinde lucrul la distanță în departamentul financiar, menținerea angajamentului forței de muncă și, în același timp, creșterea colaborării reprezintă un echilibru dificil de atins.
Succesul transformării vine din plasarea oamenilor în centru
Oamenii și talentele sunt la fel de importante ca tehnologia și datele integrate în conducerea schimbărilor strategice.
Directorii financiari se află într-o poziție bună pentru a deschide calea, investind în împuternicirea angajaților lor și în implicarea acestora în obiectivele de transformare.
Directorii financiari din România susțin acest lucru, 65% dintre ei fiind în general de acord cu faptul că există o valoare semnificativă pentru organizația lor care nu este măsurată sau comunicată cu ajutorul indicatorilor de performanță financiari tradiționali, cum ar fi activele intangibile, inovația, valoarea mărcii și capitalul uman.
Sursa – www.romaniajournal.ro