Aproximativ 40.000 de etnici ucraineni din județul Maramureș vor sărbători Crăciunul pe rit vechi, cunoscut în județ și sub numele de „Crăciunul bătrân”. Majoritatea locuitorilor din satele ucrainene pun un mare accent pe respectarea postului și a tradițiilor legate de colindă și primirea colindătorilor.
„Pe toată durata postului, mâncarea se pregătește într-o veselă specială folosită de două ori pe an, numai în timpul marilor sărbători creștine — Crăciun și Paști — veselă în care nu se gătește niciodată carne sau e genul de veselă niciodată folosită în gospodărie decât în timpul postului. Multe familii din comuna noastră — și nu doar bătrânii, așa cum se crede — respectă postul cu sfințenie și se pregătesc spiritual pentru sărbătoarea Crăciunului, sărbătoarea nașterii lui Iisus Hristos. Persoanele care au ținut tot postul în întregime vor mânca de dulce abia în prima zi de Crăciun, odată ajunse acasă de la biserică.
Nici măcar în noaptea de Ajun, când sunt primiți colindătorii ori se merge a colinda nu se mănâncă decât de Post. De fapt, în seara de Ajun, colindă doar copiii și tinerii, iar adulții, în prima și a doua seară de Crăciun când deja se pot servi și preparate din carne. Postul nu e chiar atât de dificil de ținut cum s-ar crede, iar dacă ai un pic de voință, credință și dorință atunci postul te ajută să primești sărbătoarea Crăciunului cu o mare bucurie în suflet”, a spus Ileana Rățanu din comuna Poienile de sub Munte, situată pe Valea Ruscovei, localitate în care trăiesc peste 11.000 de etnici ucraineni.
În seara de Ajun, localnicii primesc cu colindatul, iar de la ora 23.00, participă cu întreaga suflare a satului la slujba religioasă care se termină în zorii dimineții, spre ora 04.00.
„În seara de Ajun, colindă doar copiii și tinerii, însă copiii sunt cei mai așteptați să treacă pragul caselor. Primul care intră în casă din grupul de colindători trebuie să fie băiat pentru a aduce noroc și bunăstare. Copii termină de colindat cam în jurul orei 22.00, apoi se retrag acasă, iar oamenii din sat se îndreaptă spre biserică pentru a participa la slujba religioasă care se termină spre dimineață. În prima și a doua seară de Crăciun, merg cu colinda tinerii și adulții. Sunt colindate rudele, prietenii și cei apropiați familiei iar la biserică se adună fonduri pentru a veni în ajutorul familiilor nevoiașe, a unor familii mai sărace pe care soarta le-a adus într-o situație mai grea”, a spus Ileana Rățanu.
Unele familii care țin să respecte vechile tradiții, în seara de Ajun, înaintea plecării spre biserică, așează pe masă o parte din mâncărurile de post pregătite în casă, însă înainte pun o mână de otavă peste care se pune fața de masă și apoi preparatele. Gestul simbolizează ieslea în care s-a născut Iisus. De asemenea, cele patru picioare a mesei se leagă un lanț, invocând puterilor cerești ajutorul în protecția casei și legarea gurii animalelor sălbatice pentru a nu ataca primăvara animalele duse la pășunat pe munte.
De asemenea, vechile familii din satele ucrainene mai păstrează obiceiul ca de Crăciun să pregătească 12 feluri de mâncare de post, simbolizând cele 12 luni ale unui an. (Agenţia Naţională de Presă AGERPRES)