Mircea Vintilă, un artist care a rămas fidel folkului

34

În octombrie 2000, Mircea Vintilă lansează albumul ”Madama de pică”, primul proiect solo după o perioadă în care a activat mai mult împreună cu ”Pasărea Colibri”. Albumul include doar piese noi, cu un sound remarcabil, la care şi-au adus contribuţia artişti de marcă: Iulian Vrabete, în calitate de producător executiv, Horia Stoicanu — co-autor, Gheorghe Emanuel — programare şi claviaturi, Relu Bitulescu — percuţie, Eugen Caminschi — chitară, Marius Baţu — chitară acustică şi backing vocal, Iulian Vrabete — bass. Primul single extras, „Noros Cecer”, beneficiază de un superb videoclip. ”Madama de pică” a fost declarat „cel mai bun album folk al anului 2000″, iar videoclipul piesei ”Noros Cecer” a luat premiul pentru „Cel mai bun videoclip al anului”, decernat de Uniunea Artiştilor Profesionişti din Televiziune.

Trei ani de pauză discografică au însemnat destule schimbări. În primul rând — despărţirea, în vara anului 2003 — de ”Pasărea Colibri”, alături de care a mai lansat în acest interval două LP-uri — ”Încă 2000 De Ani” (2001) şi ”10 Ani” (2003). O altă noutate o reprezintă Trupa ”Brambura”, care începe să îl acompanieze pe muzician în concerte. Grupul este compus din instrumentişti de valoare: Eugen Caminschi (chitară), Gelu Ionescu (claviaturi), Vadim Tichişan (tobe), Cătălin Creţeanu (bas), Elena Pavel şi Andrada Popa (backing vocal).

În albumul ”Toţi într-o Barcă”, Mircea Vintilă continuă colaborarea cu Horia Stoicanu, alături de care a înfiinţat în anul 2000, după spusele sale, un ”comando muzical” prin care cei doi au dorit să ”debarce în forţă pe plaja de manele”. Dintre cele 10 piese care fac parte din acest disc, cinci sunt creditate tandemului Vintilă — Stoicanu, iar două sunt semnate individual de cei doi. Restul aparţin lui Eugen Caminschi şi lui Iulian Vrabete.

Pe 14 decembrie 2005, Mircea Vintilă a lansat albumul ”Opere & operete”, ce conţine 13 piese, adevărate hituri lansate de solist de-a lungul anilor (”Pământul deocamdată”, ”Cu tine prin New-York”, ”Miruna”, ”Făt Frumos”, ”Bade Ioane” etc.), şi o piesă nouă, inedită, care constituie o mare surpriză, datorită accentelor ei hip-hop, ”Dramă de cartier”. Piesele mai vechi incluse în acest best of au fost rearanjate orchestral şi aduse, ca sound, la standardele anului 2005.

În ultima perioadă, Mircea Vintilă colaborează în concerte cu chitaristul Jul Baldovin, cu care a fost, în luna decembrie 2013, şi în turneu la Bruxelles.

Regretele lui Mircea Vintilă? ”Nu am reuşit să înregistrez două albume importante pentru mine împreună cu Dorin Liviu Zaharia şi Nichita Stănescu”.

 

  • Gânduri despre artist

„Avem în Mircea Vintilă pe cel mai îndrăgit cântăreţ al valului care a spulberat multe prejudecăţi şi tot atâtea false glorii. Dar Mircea Vintilă nu e doar unul dintre vârfurile acestui val, ci şi prima — cea mai grabnic primită de public — soluţie, prima regăsire a unei generaţii într-o voce şi o chitară. Cu Mircea Vintilă începe un gen. Cu Mircea Vintilă începe un calendar. Cu Mircea Vintilă amurgeşte zodia farmecului şi se iluminează zodia adâncimii. Cu Mircea Vintilă nopţile încep mai târziu, iar dimineţile încep mai devreme. Există o ‘marcă de cântec Mircea Vintilă’ť. O marcă de valoare!” (Adrian Păunescu)

„Singurul artist român care ar putea CÂNTA monologul ‘A FI SAU A NU FI’ şi ar fi crezut fără nici o îndoială de publicul românesc şi de aiurea… Domnul Mircea Vintilă l-a avut, cu siguranţă, vecin pe Strada Popa Nan pe domnul William Shakespeare, în vremea aceea ‘artist şi fotograf’… Mulţumim, domnule Mircea Vintilă”.(Adrian Pintea)

„Nu are încrâncenare. Îţi transmite şi ţie starea de calm. Pare că nu-l atinge nimic din afară, are un sistem de protecţie foarte bun”. (Marius Baţu)

”Un lord cazat acolo unde ‘Nu vin haiducii, sunt ospătarii/ Dulce iubito, eu sunt un cuc/ Cuibul meu află-l tu şi tâlharii,/ La Hanul lui Manuc’… Este şi foarte politicos, reprezintă bucureşteanul interbelic. Este un personaj din ‘Craii de Curtea Veche’. Un fel de Lordul John cazat pentru o scurtă perioadă la Hanul lui Manuc”. (Aurel Mitran)

I-ar fi plăcut să trăiască în perioada Beatles…o spune chiar el într-un interviu: ”Dacă aş putea să-mi aleg o altă perioadă de istorie în care mi-ar plăcea să trăiesc, n-aş rata pentru nimic în lume perioada Beatles, Rolling Stones, Woodstock. A fost perioada cea mai fericită pentru mine. Inamicul trecerii timpului este bătrâneţea. Depinde ce alegem să fim — luptători sau să ne declarăm învinşi”.  (Agenţia Naţională de Presă AGERPRES)

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata