60 la sută dintre contribuabilii români ştiu despre redirecţionarea procentului de doi la sută către ONG-uri

Mai mult de jumătate dintre persoanele fizice (60 la sută) care depun declaraţii de anuale de venit au cunoştinţă despre faptul că pot redirecţiona 2% din impozitul pe venit către o organizaţie non-profit, relevă un studiu dat publicităţii luni, 3 mai, de către compania de cercetare GfK România.

Potrivit sursei citate, din procentajul total de 60 la sută, marea majoritate a contribuabililor provine din mediul urban cu educaţie superioară şi venituri mai mari, în timp ce puţin peste jumătate (56 la sută) dintre aceştia au şi acţionat în această direcţie în 2009.

În topul beneficiarilor se află:

  • biserica sau fundaţiile bisericeşti, cu 29 la sută,
  • urmate la o distanţă apreciabilă de SMURD (10 la sută),
  • organizaţiile Salvaţi Copiii (9 la sută),
  • Copii în dificultate (6 la sută) şi
  • Crucea Roşie (aproape şase procente).

Totodată, aproximativ 8% dintre persoane au redirecţionat cele două procente din impozitul pe venit către diverse şcoli sau fundaţii care sprijină educaţia sau cultura.

În ceea ce priveşte criteriul care a contat în alegerea unei organizaţii, acesta este recomandarea – fie din partea familiei, prietenilor sau cunoştinţelor, fie din partea companiei la care lucrează.

Alte 15 la sută dintre persoane s-au documentat şi au decis singure organizaţia după anumite criterii, iar pentru alte şase la sută organizaţia a fost impusă de către compania la care lucrează.

Principalele motive menţionate de către cei care nu au redirecţionat doi la sută din impozit în 2009 au fost: lipsa de interes (28 la sută), lipsa unui venit în 2009 (26 la sută), necunoaşterea procedurii de redirecţionare (15 la sută), lipsa de încredere în ONG-uri (opt la sută) sau faptul că nimeni nu le-a solicitat acest lucru (şapte la sută).

Pentru anul 2010, intenţia de redirecţionare este, la nivel declarativ, mai mare faţă de anul trecut, peste trei sferturi dintre persoanele care cunosc această posibilitate spunând că vor acţiona în consecinţă.

Ca posibili beneficiari, ierarhia este asemănătoare cu 2009: pe primul loc se află biserica sau fundaţiile bisericeşti (23 la sută), organizaţiile Salvaţi Copiii (14 la sută), SMURD (13 la sută), Copii în dificultate (10 la sută) şi Crucea Roşie (aproape nouă procente).

În topul motivaţiei care a stat la baza deciziei de a redirecţiona cei două la sută din impozitul pe venit, se află problemele copiilor abandonaţi sau aflaţi în dificultate, cu 42 la sută dintre repondenţi.

Urmează bătrânii abandonaţi sau afectaţi de sărăcie (10 la sută), biserica, persoanele cu dizabilităţi sau protecţia mediului (câte şase la sută fiecare), combaterea violenţei în familie sau ajutorarea persoanelor infectate cu HIV/ SIDA (mai puţin de două procente).

Studiul GfK Omnibus a fost realizat în luna martie 2010, pe un eşantion de 426 de persoane din mediul urban şi rural care câştigă venituri din salarii sau alte surse.

Rezultatele sunt reprezentative pentru populaţia României în vârstă de 18 ani şi peste.

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata