Valoria și CSRMedia.ro au lansat cea de-a zecea ediție a studiului „Dinamica și perspectiva CSR în România”. Acesta este singurul sondaj de pe piața autohtonă dedicat responsabilității sociale corporative care analizează tendințele în domeniu timp de 10 ani la rând.
Sondajul explorează percepțiile executivilor de top, directorilor, managerilor și specialiștilor în CSR din diverse companii din România cu privire la evoluția, dinamica și provocările acestui domeniu în 2022 și 2021. De asemenea, raportul acestei ediții prezintă mai multe serii de date cu evoluția din ultimii zece ani.
Cum se definește responsabilitatea socială?
Potrivit studiului, 71% dintre companiile respondente, față de 68% în 2021, definesc responsabilitatea socială ca pe o strategie de afaceri durabilă.
Comparativ cu 2021, se observă creșteri în filantropie și gestionarea riscurilor (+9 puncte procentuale) și interacțiuni semnificative cu părțile interesate (+6 puncte procentuale).
În același timp, gestionarea responsabilă a lanțului de furnizori este în ușoară scădere (-4 puncte procentuale), probabil din cauza dificultăților din ultimele 14-16 luni.
Cum au evoluat bugetele de CSR?
Doar 26% dintre companiile respondente în 2022, față de 29% anterior, afirmă că bugetul de CSR a crescut cu 20-30% în 2022.
Bugetele de CSR care cresc semnificativ cu 20-30% sunt în ușoară scădere, cu doar -3 puncte procentuale în 2022 față de 2021, și nu sunt singurele.
Observăm o scădere de -9 puncte procentuale în cazul companiilor care spun că bugetele lor de CSR sunt cu 10-20% mai mari și o creștere de +13 puncte procentuale în cazul celor care au avut același buget de CSR în 2022 ca în 2021 (stagnare).
Care este departamentul care gestionează bugetul de CSR?
În 2022, 55% dintre companii, în scădere cu -10 puncte procentuale față de 2021, spun că departamentul de PR și marketing este cel care asigură o linie bugetară pentru CSR. Procentul scade masiv pentru prima dată, după 5 ani de stagnare la 65%.
Chiar dacă principala linie bugetară pentru CSR rămâne PR și Marketing, departamentul de sustenabilitate urcă pe locul al doilea, înregistrând o creștere de +12 puncte procentuale.
Departamentul CSR se află acum pe locul al treilea, urmat îndeaproape de HR.
De ce se implică companiile în CSR?
În 2022, 65% dintre companii declară că s-au implicat în CSR pentru că face parte din strategia lor de sustenabilitate și doar 35%, față de 55% în 2021, pentru că face parte din strategia lor de relații publice.
Pe locul al doilea se află la egalitate companiile care spun că acest demers le aduce recunoaștere și vizibilitate (41%) cu cele care spun că face parte din filosofia companiei (41%).
Pe locul al treilea sunt din nou la egalitate companiile care spun că acțiunile de CSR sunt cerute de acționari (35%) cu cele care spun că CSR facilitează dezvoltarea brandului de angajator (35%).
Cum este determinată strategia de CSR?
Aproape jumătate dintre companiile respondente, 45% în 2022, față de 40% cu un an înainte, spun că au o strategie de CSR primită de la compania-mamă, pe care o implementează la nivel local.
Răspunsurile la această ediție arată că procentul companiilor care spun că au o strategie locală de CSR scade cu -7 puncte procentuale. De asemenea, procentul companiilor care spun că au primit strategia de RSI de la compania-mamă crește de la 40% la 45%.
De remarcat, de asemenea, creșterea marginală de +2 puncte procentuale a companiilor care spun că nu au o strategie de RSI.
Cum este urmărit impactul activităților de CSR?
Dintre companiile respondente, 49% în 2022, față de 45% în 2021, spun că au un raport conform standardelor internaționale prin care urmăresc impactul activităților de CSR.
Comparativ cu anul trecut, raportarea conform standardelor internaționale a crescut cu +4 puncte procentuale, cea conform sistemelor proprii de evaluare scade cu -14 puncte procentuale, iar cea bazată pe evaluările furnizate de parteneri crește cu +6 puncte procentuale.
Sursa – www.romaniajournal.ro