Transporturi ilegale pe ruta Italia-România: Microbuze implicate în accident, avertizări din partea FORT
Activități ilegale în creștere
Președintele Federației Operatorilor de Transport Rutier (FORT), Augustin Hagiu, a declarat marți, 27 iulie 2010, că microbuzele implicate într-un recent accident rutier în Ungaria erau angajate în transporturi ilegale de persoane între România și Italia. Cele trei vehicule, cu numerele de înmatriculare NT-15-KRI, NT-07-KJT și NT-07-MRL, efectuau curse săptămânale fără autorizație.
Sesizări ignorate
Hagiu a subliniat că FORT a făcut numeroase sesizări către autoritățile competente privind fenomenul pirateriei în transporturi. Cu toate acestea, problema continuă să se amplifice. Reprezentanții FORT susțin că poliția de frontieră este conștientă de activitățile acestor microbuze dar nu ia măsuri pentru a le opri.
Riscuri pentru pasageri și operatorii legali
Conform informațiilor disponibile la nivel național, zeci de autovehicule efectuează zilnic curse neautorizate între orașe din România și diverse destinații europene. Aceste activități pun viața pasagerilor în pericol și afectează grav firmele licențiate care respectă legislația fiscală.
FORT identifică oboseala șoferilor ca o cauză principală a accidentelor rutiere. De regulă, un singur șofer conduce pe întreg parcursul traseului fără perioade adecvate de odihnă – o practică permisibilă pentru cei care operează ilegal comparativ cu operatorii autorizați.
Apel la acțiune din partea autorităților
Hagiu avertizează că dacă nu se iau măsuri imediate împotriva acestor practici ilegale, accidentele vor deveni tot mai frecvente. FORT a furnizat deja liste cu numerele vehiculelor implicate în transporturile neautorizate și s-a angajat chiar să participe la operațiuni sub acoperire pentru combaterea acestui fenomen.
De asemenea, președintele FORT atrage atenția asupra corupției posibile dintre pirații transporturilor și anumite autorități locale care ar putea primi foloase materiale necuvenite pentru „tacerea” lor.
În concluzie, fiecare cursa ilegală poate genera câteva mii de euro profit pentru cei implicați – bani ce provin atât din tarifele percepute pasagerilor cât și din livrările diverselor pachete trimise acasă românilor aflați la muncă peste hotare.
FORT solicită aplicarea strictă a legii pentru eliminarea acestui fenomen periculos care amenință siguranța publicului și integritatea sectorului legal al transporturilor rutiere.