Când iPad a fost pus în vânzare pentru prima dată în 2010, pesimiștii au proclamat sfârșitul erei laptopurilor. Zece generații de iPad mai târziu și această predicție încă nu s-a materializat. Dar scăderea vânzărilor din ultimul an sugerează că sfârșitul laptopului se apropie mai repede ca niciodată.
Piața globală a computerelor personale s-a contractat de ani de zile, dar mulți lucrători de birou încă se bazează pe ele. În primul trimestru, livrările totale de desktop-uri și notebook-uri au scăzut cu o treime față de anul precedent, al patrulea trimestru consecutiv de scăderi cu două cifre, potrivit datelor Canalys. Livrările de notebook-uri au suferit cel mai mare declin, scăzând cu 34%, comparativ cu o scădere de 28% pentru desktop-uri. Acestea se află acum sub nadirul anterior din 2018.
Miercuri, ratarea veniturilor Lenovo a subliniat acest lucru. Primul producător mondial de PC-uri a raportat o scădere a veniturilor de 24% pentru primul trimestru. Profitul net a scăzut cu 72% la 114 milioane de dolari, lipsind semnificativ de așteptări. Cele mai recente rezultate marchează al treilea trimestru consecutiv de scăderi. Acțiunile au scăzut cu 8 procente.
Cifrele slabe de vânzări în China, cea mai mare piață din lume, nu fac decât să se adauge la veștile proaste. În loc de o sperată revenire a industriei pe măsură ce economia sa s-a redeschis, livrările în China continentală au scăzut cu un sfert.
Între timp, livrările totale de tablete au urcat cu 40 la sută în aceeași perioadă. Lenovo are o gamă puternică de dispozitive pentru tablete. Cu toate acestea, în China, Apple este dominant. Livrările sale din primul trimestru acolo s-au mai mult decât dublat, ajungând la 2,5 milioane de unități, și deține aproape 40% din cota de piață locală. Și colegii locali mai mici s-au descurcat bine. Vânzările de tablete ale Honor au crescut cu două treimi.
Lenovo are nevoie de motoare de creștere alternative. Marjele sale operaționale sunt mai mici de 5%. Acest lucru explică evaluarea sa persistent ieftină, acum la 8 ori câștigurile viitoare. Acest multiplu se află la capătul inferior al intervalului său de trei ani deja scăzut.
Extinderea în afacerile cu smartphone-uri, servere și servicii de tehnologie a informației ajută; acestea reprezintă aproximativ 40% din veniturile grupului. Dar concurența aici este mai acerbă decât pentru PC-uri.
Laptopurile rămân omniprezente la locul de muncă. Dar o îndepărtare durabilă de aceste instrumente ar însemna că producătorii de accesorii, cum ar fi afișajele portabile, tastaturile și difuzoarele Bluetooth, ar trebui să ofere o rentabilitate mai bună decât calculatoarele în sine. Oprirea laptopurilor este aproape.
Sursa – www.ft.com