În cadrul unei poliţe RCA, anul trecut, cea mai mare despăgubire plătită în baza acestei polițe a fost de peste 5,6 milioane de lei, arată o analiză realizată la nivelul Uniunii Naționale a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România.
Analiza amintită s-a oprit însă la finalul lunii octombrie 2023, iar până la sfârșitul anului s-a mai plătit o daună, de aproape 9 milioane de lei, de către Omniasig, pentru un accident din Franța soldat cu 15 răniți. Din ce se știe până acum, cele două daune nu sunt nici pe departe cele mai mari din istorie.
De exemplu, tot Omniasig a plătit 5 milioane de euro (pe atunci limita maximă din România pentru acoperirea prin RCA pentru vătămări) în cazul unui autocar care s-a răsturnat în Muntenegru.
Apoi în urmă cu circa 9 ani a mai fost și cazul unui camion asigurat de Astra (pe atunci în prag de faliment) care a intrat într-un tren din Germania provocând atât daune materiale uriașe cât și rănirea sau chiar decesul unor persoane. Nu s-a mai anunțat public care este stadiul proceselor, însă în acel moment se vorbea de cel puțin 6-7 milioane de euro, fiind chiar nevoie ca administratorul, KPMG, să facă o reasigurare post eveniment.
Mai sunt și alte exemple, inclusiv din accidente produse în țară care au depășit și 2 milioane de euro. Este important de subliniat că, pentru daunele de acest tip, a căror reglare durează și foarte multă vreme având în vedere procesele care le urmează, firmele de asigurare folosesc în general reasigurări sau plasează sume în rezervele de daune neavizate (IBNR), deci „verdictul” final nu ar trebui să le ia prin surprindere.
Un alt caz, ar putea chiar să stabilească un record al tuturor timpurilor din acest punct de vedere. Până acum nu au fost făcute publice situații în care asigurători din România au plătit sume care să depășească cu mult limita maximă de la noi din țară. Totuși, regulile sistemului Carte Verde, din care face parte și România prin BAAR, arată că păgubitul sau urmașii acestuia trebuie compensați la nivelul stabilit ca acoperire în țara de origine.
Altfel spus, chiar dacă în România limita maximă pentru daune materiale este puțin peste 1,2 milioane de euro pentru daune materiale și aproximativ 6 milioane de euro pentru vătămări și decese, suma plătită de firma RCA de aici este decisă în funcție de regulile din țara de unde provine mașina lovită.
La nivel european diferă nu doar limitele de acoperire ci și abordările în ceea ce privește vătămările, cazuri în care justiția poate chiar să decidă plăți peste limita din legea specifică. Totuși, din analiza mai multor specialiști consultați de Economica, reiese că doar în Franța și parțial în Italia se dau sume foarte mari pentru vătămări și în general doar în cazuri extreme soldate, de exemplu, cu incapacitatea definitivă de muncă pentru persoane de care depindeau una sau mai multe familii.
La polul opus, țări ca Germania sau țările nordice acordă despăgubiri destul de mici și reglementate mai strict.
De ce le-a fost frică nu au scăpat
Un camion primit prin lege de la BAAR va aduce Axeria Iard în topul plătitor de despăgubiri record.
Cazul despre care spuneam că ar putea stabili un nou record și care, în orice caz, se va situa într-un top all time al despăgubirilor pe RCA, implică un camion asigurat de Axeria Iard, societate intrată pe piață din România în anul 2021, în baza pașaportului european, și poziționată deja în top 3-4 RCA, cu peste 800.000 de polițe în vigoare. Respectivul camion, condus, după primele cercetări, de un șofer beat și drogat, a „luat la rând” nu mai puțin de 15 vehicule, într-un accident monstru soldat cu mai multe daune totale pe zona materială și cu 18 răniți, dintre care patru cu șanse mici de supraviețuire.
Accidentul a avut loc în Croația. Fazele sunt încă incipiente în privința stabilirii daunelor însă sursele spun că firma se așteaptă să fie vorba despre daune care să se apropie de maximul stabilit prin Directiva RCA, adică peste 6 milioane de euro pentru vătămări și peste 1,2 pentru daune materiale.
Axeria Iard are reasigurare care acoperă astfel de daune foarte mari
Paradoxal, clientul care a provocat această daună nici măcar nu a fost dorit de companie. Mai mult, Axeria, ca majoritatea celorlalți asigurători de la noi, face tot posibilul să scape de asigurarea camioanelor, despre care se știe că generează accidente costisitoare, mai ales în afara țării.
Camionul de față a fost alocat de către BAAR către Axeria în cadrul sistemului asiguratului cu risc ridicat, la care poate apela orice șofer care primește pe piață oferte peste un anume nivel și care este utilizat pentru zeci de mii de camioane.
Sursa: www.economica.net