În România, unul dintre obictivele noii conduceri a ASF este acela de a își spori capacitatea de intervenție timpurie și de a evita eventuale noi șocuri, folosind sau promovând modificări începute în vechile mandate ori aducând noi schimbări. Astfel, legea 17/2024, care modifică atât legea 237/2015 privind autorizarea şi supravegherea activităţii de asigurare şi reasigurare cât și alte acte normative cu impact în domeniu, aduce schimbări semnificative, mai ales în ceea ce privește îmbunătățirea capacității autorităților de a interveni timpuriu și eficient acolo unde societățile de asigurare încep să aibă probleme de solvabilitate.
Prin această schimbare, ASF va putea lua cu mai multă ușurință inclusiv măsuri radicale, cum ar fi întreruperea subscrierii sau punerea sub administrarea Fondului de Garantare a Asiguraților.
Modificările aduse de legea 17/2024 legislației în domeniul asigurărilor
La conferința ZF Bankers și Asigurări Summit 2024, Sorin Mititelu, vicepreședinte al ASF pentru domeniul asigurărilor a spus:
„A fost clară necesitatea de a întări instrumentele de acţiune ale ASF. Acum putem interveni în faze mult mai incipiente, putem introduce măsuri pentru a limita efectele unui eveniment nedorit şi de a interveni pe sistemele de guvernanţă ale companiilor în dificultate financiară. Am învăţat să fim mereu pregătiţi pentru astfel de evenimente. Fondul de Garantare este acum o acumulare de know-how care poate fi luată ca referinţă şi de alte pieţe similare. Şi am învăţat că dialogul cu piaţa este necesar pentru a preveni mai degrabă decât a combate. Prin autoconformare şi intervenţii minime în faze incipiente se pot evita falimente. Nu poţi gestiona un sistem de asigurări fără o bază de capital. Aceste falimente au consumat din baza de capital şi ne-au ţinut pe loc în dezvoltarea pieţei. Acest consum inutil de resurse, pentru plata desbăgubirilor, a ţinut şi piaţa în loc”.
În plus, vicepreședintele a spus că se referă atât la modificările deja aduse legislației, pe măsură ce ASF a învățat din experiențele Astra, Carpatica, City Insurance, Euroins , cât și la unele modificări care urmează să fie implementate.
Fără trageri de timp de tipul celor practicate de Euroins sau City. ASF va putea interveni urgent. Pârghii inclusiv pentru controlul societăților care vând direct din afara țării.
Mai mult, acesta a spus că se referă atât la modificările deja aduse legislației, pe măsură ce ASF a învățat din experiențele Astra, Carpatica, City Insurance, Euroins , cât și la unele modificări care urmează să fie implementate.
În precizările sale, „Există deja instrumente de intervenție timpurie în lege. Ele au fost introduse în mai multe etape, după fiecare faliment. Sunt lecții învățate. Pe de altă parte, există în curs de aprobare în Parlament, în faze avansate două modificări importante. Una va permite ASF să intervină în cazuri urgente fără a mai parcurge anumite proceduri și una, care este de fapt o preluare din Directiva Europeană, vizează intervenții în cazul constatării unor încălcări grave de conduită a celor car operează pe FOS sau FOE”, ne-a explicat oficialul ASF.
În primul său interviu acordat, din poziția de vicepreședinte ASF, Sorin Mititelu, vorbea, pentru Economica despre pârghii de intervenție în cazul firmelor care activează pe FOS su FOE, adică societăți reglementate și supravegheate din afara României. Cele mai cunoscute exemple în acest domeniu sunt Axeria Iard (Franța) și Hellas Direct (HD), societăți care vând RCA prin intermediul unei sucursale (sistemul FOE) și care au ajuns să dețină cumulat un portofoliu substanțial de RCA, adică peste 1,1 milioane de polițe potrivit calculelor noastre.
Cu ocazia interviului amintit, Mititelu a spus că, așa cum prevede și Directiva UE, în cazul unor încălcări grave de conduită se poate merge chiar până la întreruperea subscrierilor pe teritoriul României, chiar dacă firmă este supravegheată din altă țară. În contextul în care cel puțin două firme din Bulgaria apasă tot mai tare pe pedale asigurărilor de garanții (LevIns și Dallbogg), iar una dintre ele (Dallbogg) intenționează să intre și pe RCA, o modificare în sensul introducerii unor pârghii de control pentru ASF este cu atât mai potrivită, având în vedere experiența cu alte firme din Bulgaria, mai ales Euroins.
Cum privește vicepreședintele ASF relația cu societățile venite pe pașaport european?
În ceea ce privește posibilitatea ca ASF să poată să intervină rapid în cazuri urgente, o simplă privire aruncată pe speța Euroins, cea mai întinsă ca timp, evidențiază nevoia unor mecanisme noi. Cazul Euroins este relevant în ceea ce privește nevoia ca autoritățile să aibă pârghiile necesare pentru a interveni din timp în cazul în care apar probleme, în condițiile în care firma cu acționariat bulgar a fost controlată intens timp de doi ani, a promis că va pune în practică măsuri necesare restabilirii solvabilității, însă nu a făcut-o, profitând tocmai de faptul că prevederile legale în ceea ce privește momentul în care ASF poate interveni decisiv nu erau foarte clare.
Cazul Euroins este relevant în ceea ce privește nevoia ca autoritățile să aibă pârghiile necesare pentru a interveni din timp în cazul în care apar probleme, în condițiile în care firma cu acționariat bulgar a fost controlată intens timp de doi ani, a promis că va pune în practică măsuri necesare restabilirii solvabilității, însă nu a făcut-o, profitând tocmai de faptul că prevederile legale în ceea ce privește momentul în care ASF poate interveni decisiv nu erau foarte clare.
Acum, situația se schimbă. Pe scurt, ASF va putea, printre altele, să impună societăților cu probleme să nu mai încheie contracte noi până nu își revin financiar, sau chiar să numească un administrator special la societate, posibil chiar Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA).
Sursa: www.economica.net