În prezent, producătorii auto din Europa dar şi beneficiarii maşinilor se pregătesc pentru schimbările pe care le aduce noul standard Euro 7.
UE a acceptat, în cele din urmă, un acord mai permisiv pentru a introduce noul standard de emisii nocive, denumit Euro 7, pentru mașinile pe benzină și diesel.
În acest sens, Italia, Bulgaria, Cehia, Franța, Ungaria, Polonia, România și Slovacia s-au opus proiectului inițial pe motiv că „acesta nu pare realist și riscă să aibă un impact negativ asupra investițiilor din sector, care au fost deja angajate în tranziția către mașinile electrice”.
Însă, liderii lobby-ului pentru un standard Euro 7 mai permisiv au fost doi dintre liderii industriei auto europene – Franța și Italia, potrivit Rador. Acestea au fost susținute de alte șase țări, iar în cele din urmă, în ziua de luni, a fost votat un plan mai puțin ambițios decât cel prezentat în noiembrie 2022 de Comisia Europeană. În acest fel, se consideră că se menține competitivitatea sectorului auto în UE, unde lucrează 14 milioane de muncitori.
Cu toate că Asociația Producătorilor Europeni de Automobile (ACEA) a salutat cu prudență noile standarde mai reduse, grupurile care solicită reguli de transport mai curate le-au descris ca fiind o dezamăgire. Aceasta este o ocazie ratată, a declarat Asociația pentru Controlul Emisiilor. Critici a avut și Federația Europeană pentru Transport și Mediu.
Noul standard Euro 7 intră în vigoare din 2025
În contextul auto, normele Euro sunt seturi de reglementări privind emisiile de gaze cu efect de seră și de poluanți din vehiculele cu motor cu combustie internă. Aceste norme sunt în mod obișnuit revizuite și strânse pentru a reduce nivelurile de emisii și pentru a promova vehicule mai prietenoase cu mediul.
Astfel, standardul Euro 7 îl va înlocui pe cel valabil deja Euro 6 din anul 2025 și se va aplica tuturor vehiculelor din Uniunea Europeană. Dar poziția statelor membre UE nu este încă ultimul cuvânt pe acest subiect. Textul final, care va deveni legislație UE, trebuie să fie agreat cu Parlamentul European, care până acum nu și-a convenit poziția.
Inițial, Comisia Europeană a dorit ca Euro 7 să reducă în mod semnificativ emisiile de oxizi de azot și particule fine emise de vehicule, argumentând că poluarea aerului este responsabilă pentru 70.000 de decese pe an în UE. Dar producătorii de automobile s-au opus, temându-se de costurile suplimentare legate de adaptarea mașinilor, într-un moment în care cheltuiesc miliarde pentru a produce mașini electrice pe fondul concurenței acerbe din partea Tesla și a companiilor chineze.
Presiunea lor pentru a determina UE să renunțe la standardele din ce în ce mai stricte a fost auzită de Franța și Italia, care la începutul acestui an s-au opus în comun normelor de emisii mai stricte. Bulgaria, Cehia, Ungaria, Polonia, România și Slovacia s-au alăturat de asemenea la această poziție.
Sursa: www.antena3.ro