Decizie importantă a CCR: Accesul la datele stocate în baza Legii „Big Brother” este suspendat
Curtea Constituțională interzice utilizarea datelor fără o nouă reglementare
Curtea Constituțională a României (CCR) a decis că organele judiciare și cele responsabile cu siguranța națională nu mai pot accesa sau utiliza datele obținute prin Legea 82/2012, cunoscută sub denumirea de Legea „Big Brother”. Această măsură rămâne în vigoare până când Parlamentul va adopta o nouă legislație care să reglementeze reținerea datelor.
Detalii despre decizia CCR
Motivarea acestei decizii, publicată miercuri, face referire la neconstituționalitatea Legii 82/2012, care reglementa reținerea datelor generate de furnizorii de servicii de comunicații electronice. Curtea subliniază că activitățile legate de reținerea și utilizarea acestor date sunt acum lipsite de temei juridic atât din perspectiva dreptului european, cât și din cea națională.
Judecătorii au explicat că furnizorii nu mai au obligația legală de a păstra anumite date pentru organele judiciare sau cele cu atribuții în domeniul siguranței naționale. Excepție fac doar acele date necesare pentru facturare sau plățile aferente interconectării, care pot fi păstrate doar cu consimțământul prealabil al persoanei vizate.
Impact asupra organelor judiciare
CCR precizează că până la adoptarea unei noi legi conforme cu exigențele constituționale, accesul organelor judiciare și al autorităților competente la datele deja stocate este interzis. Acestea nu pot folosi informațiile pentru prevenirea sau investigarea infracțiunilor grave sau alte activități legale relevante.
De asemenea, instanța menționează că utilizarea datelor reținute pentru scopuri comerciale este supusă unor reglementări diferite stabilite prin Legea 506/2004 privind protecția datelor personale.
Context legislativ european
Legea 82/2012 reprezenta transpunerea Directivei 2006/24/CE în legislația românească. Totuși, această directivă a fost declarată invalidă printr-o hotărâre anterioară a Curții de Justiție a Uniunii Europene din aprilie 2014. În plus, CCR amintește o altă decizie din octombrie 2009 care declara neconstituționale dispozițiile unei legi similare privind reținerea datelor.
Judecătorii atrag atenția asupra gravității ingerinței în drepturile fundamentale ale cetățenilor și subliniază riscurile asociate supravegherii constante fără informarea adecvată a persoanelor afectate. Aceasta poate genera un sentiment generalizat de neliniște privind viața privată și libertatea individuale ale cetățenilor români.
Curtea Constituțională a României: Critici la adresa legii privind stocarea datelor de trafic
Normele insuficiente și riscurile de abuz
Curtea Constituțională a României (CCR) a emis o decizie prin care subliniază lipsa unor reglementări clare în legea referitoare la reținerea și utilizarea datelor de trafic. Judecătorii atrag atenția că persoanele ale căror date sunt stocate nu beneficiază de suficiente garanții pentru a se proteja împotriva abuzurilor sau accesului neautorizat.
Legea criticată nu stabilește criterii obiective care să limiteze numărul persoanelor autorizate să acceseze aceste date, iar controlul prealabil din partea instanței nu este întotdeauna necesar. Această situație ridică semne de întrebare cu privire la respectarea drepturilor personale, inclusiv cele legate de viața intimă.
Stocarea preventivă: condiții necesare
CCR menționează că atât Constituția, cât și jurisprudența sa permit stocarea preventivă a datelor, dar subliniază că aceasta trebuie să fie însoțită de garanții adecvate. Accesul autorităților la aceste informații trebuie să respecte principiul proporționalității pentru a evita încălcările drepturilor fundamentale.
Judecătorii observă că solicitările adresate furnizorilor de servicii din domeniul telecomunicațiilor sunt singurele care necesită autorizare judecătorească prealabilă. În contrast, cererile formulate de instituțiile cu atribuții în securitatea națională pot fi efectuate fără această aprobatere, ceea ce generează riscuri suplimentare pentru protecția datelor personale.
Ingerințe asupra drepturilor fundamentale
Decizia CCR evidențiază faptul că lipsa unui mecanism eficient de control poate duce la încălcări grave ale dreptului la viață privată și al secretului corespondenței. Legea 51/1991 privind securitatea națională definește organele statului implicate în acest proces, dar nu oferă un cadru clar pentru monitorizarea respectării normelor legale referitoare la gestionarea datelor reținute.
Decizia Curții este definitivă și general obligatorie, fiind comunicată celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului și instanțelor relevante. De asemenea, aceasta va fi publicată în Monitorul Oficial al României.