Cum sa combati astenia de primavara

 
Expertii definesc astenia de primavara drept o forma speciala de depresie care ii afecteaza pe oameni odata cu sosirea timpului frumos, dupa lungile luni de frig si intuneric. Sunt stresati, lipsiti de o motivatie, iritabili, obositi si cu putere slaba de concentrare. Efectele sunt oboseala, tulburari ale somnului, moral scazut si boom-ul alergiilor.
 
În opinia psihologului si psihoterapeutului Eleonora Maino, profesor de psihodinamica dezvoltarii si relatiilor familiale la Universitatea din Padova, consultata de revista Famiglia Cristiana, conditiile atmosferice diferite au un impact asupra organismului uman si starii de spirit.
 
Un manual important la nivel mondial, DSM IV (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) a inserat Seasonal Affective Disorder (SAD, tulburarea emotionala sezoniera), cea care ar putea fi numita astenie de primavara, printre tulburarile starilor de spirit, definindu-o o forma speciala de depresie. În general, acest tip de tulburare la nivel psihologic se prezinta cu diferite simptome.
 
De exemplu, o slaba reactivitate la stimuli externi, lipsa de vointa, gândire incetinita si slaba concentrare, inapetenta, insomnie si iritabilitate sau, pe de alta parte, somnolenta si oboseala nemotivate. Se pare ca in SUA si Canada cel putin 10 milioane de persoane sufera de aceasta tulburare de o maniera serioasa, in timp ce 10-20% din populatie sufera de forme mai usoare. Se estimeaza ca astenia de primavara afecteaza in mai mare masura femeile decât barbatii.
 
În general, apare inainte de vârsta de 20 de ani iar riscul de a fi afectat se reduce odata cu inaintarea in vârsta. În opinia expertei mentionate, se pare ca sunt afectati in mai mare masura locuitorii unor regiuni in care iernile sunt mai aspre si mai lungi si in mai mica masura locuitorii din Sud. Nu intâmplator, Seasonal Affective Disorder este o tulburare legata de reducerea expunerii la lumina soarelui. Ea se manifesta iarna, când zilele sunt scurte si dispare vara.
 
În acest sens, primavara se plaseaza ca moment de trecere, când unele consecinte ale acestei tulburari pot fi inca prezente. În general este vorba de o indispozitie trecatoare, care se poate combate acordând o atentie deosebita alimentatiei. Mai precis: limitând dulciurile si zaharul sau alimentele excesiv de calorice, tipice pentru zilele de iarna, acordând prioritate alimentelor energetice, vitaminelor si sarurilor minerale.
 
Un remediu optim este si activitatea fizica, mai ales in aer liber, care stimuleaza producerea de serotonina si favorizeaza o ameliorare a starii de spirit.
Chiar daca nu sunt inca foarte clare mecanismele cerebrale implicate in aceasta tulburare de sezon, unele dovezi arata tocmai o implicare a nivelului de serotinina (asa-numitul „hormon al fericirii) melatonina (hormonul somnului) si cortizol (hormonul stresului). Desi activitatea fizica este pozitiva este contraproductiv un exces al ei.
 
La fel, chiar daca zilele devin treptat tot mai lungi iar lucrurile de facut tot mai multe, nu trebuie sa se subevalueze cerintele de somn si odihna ale organismului. Riscul este de a suferi o tulburare psihologica a carei cauza nu va fi de data aceasta alternarea anotimpurilor, ci stresul.
 
De asemenea, trebuie sa se acorde atentie si starilor de spirit si semnalelor pe care le trimitem organismului, invatând sa deosebim ceea ce se prezinta drept indispozitie trecatoare de ceea ce ar putea fi o tulburare care se prelungeste in timp si necesita tratament specific.
 
În opinia medicului generalist Maurizio Biraghi, pentru a infrunta primavara asa cum trebuie si a nu te simti distrus este simplu: sa nu te lasi in voia indolentei, dar nici sa faci exces de sport, cei predispusi la alergii sa evite cât mai mult locurile care favorizeaza reactii alergice, precum parcurile si zonele rurale, sa manânci usor, dar fara a penaliza aportul de energie intr-o perioada in care esti deja inclinat sa te simti putin tonic.
 
Expertii din cadrul Observatorului Federsalus recomanda pentru a depasi „capcanele” primaverii, sa se acorde mai mult timp si o mai mare atentie propriei persoane, alegând un moment al zilei pe care sa ti-l dedici tie sau unui interes personal. Sa faci cel putin 30 de minute pe zi activitate fizica usoara, fara a te grabi sa fii in forma perfecta pentru vara.
 
Este suficienta o plimbare in pas alert: dimineata ea ajuta sa iti eliberezi mintea, iar seara descarca tensiunea, favorizând relaxarea. Somnul trebuie sa fie de cel putin 6-8 ore noaptea si, daca este posibil, un somn scurt dupa-amiaza. Medicul de familie trebuie consultat daca este cazul sa se administreze un supliment de vitamine si saruri minerale pentru remedierea unor carente in alimentatie.
 
Ginsengul si laptisorul de matca pot fi utile pentru rezistenta organismului, in timp ce ginkgo biloba poate facilita concentrarea mintala. La 2-3 ore de studiu sau munca trebuie sa se faca o pauza de 15-30 minute pentru reincarcarea „bateriilor” cerebrale. Expertii mai recomanda optarea pentru dimineata pentru activitatile care necesita mai multa concentrare. De asemenea, nu trebuie sarit peste mese si sa nu se cedeze prea mult tentatiilor culinare.
 
Micul dejun, prânzul si cina, plus doua gustari – una la mijlocul diminetii, alta dupa-amiaza – nu numai ca asigura cu regularitate energia necesara organismului, dar ajuta si la mentinerea greutatii corecte, deoarece se tine sub control senzatia de foame iar stimulând metabolismul cu digestii frecvente se consuma mai putine calorii.
 
Fructele si verdeturile de sezon, alaturi de apa, sunt elementele esentiale ale unei bune alimentatii, care ajuta la eliminarea toxinelor, reglarea functiilor intestinale si apararea tesuturilor de agresiunea agentilor de imbatrinire. Sunt bune pentru hidratare si ceaiurile si infuziile. În ceea ce priveste imbracamintea, este mai bine sa te imbraci „in straturi”, pentru a garanta organismului o termoreglare adecvata.
Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata