România va scoate din buzunar 4,5 miliarde de dolari pentru 48 de avioane F-16

România a aprobat într-un final un contract pe 2 ani de achiziţionare a 48 de avioane de luptă americană F-16 pentru suma de 4,5 miliarde de dolari.

Jumătate dintre acestea sunt ultimul model – F-16C Block 50 – în timp ce cealaltă jumătate, ‘la mâna a doua’, va fi recondiţionată la standardele avioanelor F-16C Block 25, notează site-ul strategypage.com, amintind că F-16-urile folosite vor ajunge în România în doi ani, în timp ce avioanele noi nu vor veni înainte de 2020.

România ar fi putut aştepta câţiva ani pentru a cumpăra în schimb noile F-35, însă o atare achiziţie ar fi costat-o mai mulţi bani, respectiv circa 6 miliarde de dolari pentru doar 24 de avioane, comentează site-ul menţionat. Bucureştiul a făcut calculul şi a constatat că cele 48 de F-16 vor fi mai mult decât adecvate pentru a face faţă oricăror probleme în vecinătate.

Iar dacă Rusia devine o problemă, România este în prezent membră a NATO, capabilă de a solicita în ajutorul său aliaţi importanţi. Pe de altă parte, aminteşte site-ul american, există în continuare posibilitatea de a cumpăra avione F-35 după 2020, însă e suficient timp pentru a găsi cea mai bună modalitate de achiziţie. România nu este singurul stat care economiseşte bani cumpărând avioane F-16 la mâna a doua.

În urmă cu 5 ani, Chile a cumpărat 10 F-16 noi (model Block 50) de la Statele Unite, la preţul de 50 de milioane de dolari fiecare. De asemenea, Chile a achiziţionat 18 avioane F-16 folosite (modelul Block 20) de la Olanda pentru suma de 10 milioane fiecare.
Remarcând că avioanele folosite, aflate într-o stare bună, se descurcă la fel de bine ca cele noi, Chile continuă să achiziţioneze mai multe F-16 folosite, pentru a înlocui 16 avioane F-5 pe punctul de a fi scoase din uz şi 25 de avioane Mirage 50 recent scoase din circulaţie.

Potrivit site-ului american, există multe avioane F-16 la mâna a doua, ceea ce face ca cei care doresc să achiziţioneze să aibă multe posibilităţi. Chile urmează să achiziţioneze alte 18 avioane F-16s, iar Olanda este considerată potenţialul furnizor.
De altfel, Chile nu este singura naţiune care profită de piaţa avioanelor folosite. Statul chilian a luat în considerare capacităţile aviatice ale vecinilor săi şi a conchis că o flotă de avioane vechi şi noi este mai mult decât suficientă.

În timp ce SUA au în continuare 1.300 de F-16 în uz (dintre care aproximativ jumătate cu unităţi de rezervă), au fost produse peste 4.600 de astfel de avioane, iar sute de astfel de avioane umplu depozitele. Sfârşitul Războiului Rece în 1991 a condus la o reducere drastică a escadroanelor de luptă ale aviaţiei americane. În plus, noile F-35 vor înlocui toate F-16 -urile în următorii 10 ani. Prin urmare, SUA deţin extrem de multe avioane F-16 puţin folosite.

F-16-urile sunt în continuare produse pentru export la preţul de 70 de miliaone fiecare, cum ar fi modelul F-161 pentru Israel. Unele state cum ar fi Coreea de Sud, au cumpărat F-16 sub licenţă. Un F-16C folosit, construit în ani ’90, ajunge până la preţul de 10 milioane de dolari pe piaţă. Potrivit site-ului american, avioanele F-16, cu o greutate de 16 tone, au o excelentă experienţă de luptă şi sunt extrem de populare printre piloţi, iar atunci când sunt echipate cu 4-6 bombe ‘smart’, avionul este un foarte eficient bombardier.

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata