Fostul șef al mărcii Audi de la Volkswagen a mărturisit că a suspectat înșelăciunea emisiilor înainte de descoperirea așa-numitului Dieselgate, ridicând noi întrebări cu privire la câți dintre directorii VW aveau cunoștință de mușamalizarea pe scară largă.
Rupert Stadler, fost membru al consiliului de administrație al VW, a declarat marți la tribunalul districtual din München că a continuat să autorizeze vânzarea de mașini chiar și după ce „a recunoscut ca fiind o posibilitate” că vehiculele conțineau dispozitive care au păcălit autoritățile de reglementare și, prin extensie, clienții și investitorii, făcându-i să creadă că emit emisii mai mici.
„Nu am știut că vehiculele au fost manipulate și că cumpărătorii au fost prejudiciați ca urmare, dar am recunoscut că era o posibilitate”, a declarat Stadler într-o declarație citită de avocatul său apărător. „Văd cu ochii mei că era nevoie de mai multă atenție”, a adăugat el.
Mărturisirea lui Stadler privind frauda prin omisiune și certificarea falsă este prima făcută de un fost executiv de rang înalt la VW, care a încercat să tragă o linie în spatele scandalului emisiilor diesel descoperit de autoritățile de reglementare americane în 2015.
El a petrecut mai mult de doi ani negând acuzațiile, dar la începutul acestui an instanța i-a oferit lui Stadler o sentință cu suspendare și o amendă de 1,1 milioane de euro dacă recunoștea acuzațiile – un punct de cotitură în acest caz, împreună cu mărturisirile anterioare ale celor doi ingineri Audi acuzați alături de el. Verdictul este așteptat la sfârșitul lunii iunie.
Dieselgate este cel mai mare scandal care a zguduit VW în ultimii ani, iar compania a plătit peste 32 de miliarde de euro în taxe legale și amenzi legate de mușamalizare.
Plângerile privind gestionarea Dieselgate au fost ridicate de investitori încă de săptămâna trecută, la adunarea generală anuală a VW. Ingo Speich, șeful departamentului de guvernanță corporativă la Deka, acționar de top 20, a criticat „lipsa de transparență” față de acționari în această chestiune.
„Continuăm să fim extrem de nemulțumiți de contribuția pe care o aduce consiliul de supraveghere (al VW) la clarificarea scandalului diesel”, a declarat el săptămâna trecută.
Atenția se va îndrepta acum către statutul celor trei procese ale fostului director executiv al VW, Martin Winterkorn, dintre care două au fost suspendate din cauza sănătății bolnave a lui Martin Winterkorn, în vârstă de 75 de ani. Cel în curs de desfășurare la Braunschweig, pentru a stabili dacă Winterkorn știa despre fraudă, se desfășoară fără participarea fostului șef VW.
Înainte de a prelua funcția de conducere la grupul VW, Winterkorn a fost predecesorul lui Stadler la Audi, de unde a pornit trișarea emisiilor.
Scandalul, în care VW a fost obligat să recunoască faptul că a instalat un software care putea manipula testele de oxid de azot în aproape 10 milioane de vehicule, a avut repercusiuni în întreaga industrie auto și a dezvăluit modul în care companiile au depășit limitele în ceea ce privește exploatarea lacunelor în ceea ce privește cerințele privind emisiile.
VW a declarat că nu este parte la procedurile împotriva lui Stadler, dar a adăugat că „urmărim aceste proceduri și vom examina îndeaproape conținutul declarațiilor făcute și consecințele acestora”.
Sursa – www.ft.com