FSLI solicită reformarea sistemului de salarizare în educație
reprezentanții Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI) subliniază necesitatea unei legi de salarizare unitară care să corecteze inechitățile actuale din sectorul public, având în vedere că organizația apără interesele a peste 178.000 de angajați din învățământul preuniversitar.
Salarii insuficiente pentru cadrele didactice
Conform unui comunicat emis luni, FSLI atrage atenția asupra situației financiare precare a cadrelor didactice. Deși salariile au fost majorate cu aproximativ 25% în 2015, un profesor debutant câștigă aproximativ 1.100 lei, iar un profesor cu experiență ajunge la circa 2.400 lei.
Sistemul educațional afectat de subfinanțare
„O lege de salarizare bazată pe principii corecte ar trebui să reflecte importanța fiecărei categorii profesionale în dezvoltarea societății. Subfinanțarea a dus la o degradare semnificativă a statutului social al personalului din educație și la o scădere constantă a calității profesionale”, se menționează în comunicat.
Provocări privind evaluarea performanței
Ministerul Muncii are termen până pe 10 februarie 2016 pentru elaborarea proiectului legii salarizării unitare, care va include criteriul „performanță profesională” ca bază pentru stabilirea salariilor. Totuși, FSLI consideră că evaluarea obiectivă a performanței cadrelor didactice este dificil de realizat fără standarde naționale clare.
Diferente între mediile urban și rural
„Progresul școlar al elevilor ar putea fi un indicator relevant pentru evaluarea performanței didactice; însă lipsa instrumentelor adecvate face această măsurătoare complicată”, adaugă reprezentanții FSLI. Aceștia subliniază și disparitățile dintre unitățile școlare din mediul rural și cele urbane, atât în ceea ce privește resursele materiale cât și condițiile socio-profesionale ale populației.
Puncte slabe ale programelor școlare actuale
FSLI afirmă că ‘discuțiile despre ‘performanța didactic’ sunt nerealiste atâta timp cât programele școlare nu corespund cerințelor actuale ale pieței muncii.’
Sugestii pentru îmbunătățirea salariilor cadrelor didactice
‘Având în vedere timpul limitat disponibil pentru elaborarea acestui proiect legislativ, ar fi prudent ca acesta să se bazeze pe propunerile formulate anterior și să includă criterii suplimentare pentru premierea individualizată’, se mai precizează în comunicatul FSLI.
În prezent, salariul mediu al angajaților din educație este cu aproximativ 45% mai mic decât cel mediu din administrație și ordine publică și reprezintă doar un sfert din venitul magistraților.
Federația propune ca salariul inițial al unui profesor debutant să fie echivalent cu 150% din salariul minim pe economie; după o experiență profesională de 15 ani, acesta ar putea ajunge la o valoare cu până la 75% mai mare decât cel inițial. De asemenea, sugerează ca plafonul salarial maxim al unui profesor să fie stabilit tot la nivel de150% față de cel al debutantului după o carierã didacticã extinsã pe parcursul a două decenii şi jumătate.
În plus, se recomandã ca salariu iniţial al educatorilor sau invãtãtorilor sã fie echivalent cu80%din venitul unui profesor calificat.(Agenţia Naţionalǎde Presǎ AGERPRES)