Statul britanic este blocat în modul de stingere a incendiilor. Brexit, pandemia, invazia Rusiei în Ucraina și criza costului vieții l-au îndoit într-o mentalitate complet reactivă, răspunzând cu frenezie la orice nou dezastru care sfâșie țara. Statul este acum cablat să deservească problemele pe care nu le poate ignora, mai degrabă decât să ia măsuri preventive și să abordeze cauzele care stau la baza acestor probleme.
Repercusiunile acestei poziții reactive sunt profunde.
Bugetele de sprijinire a familiilor au fost reduse, iar costul copiilor care ajung în îngrijire a crescut. Populația penitenciară crește din nou. Ratele de obezitate au crescut vertiginos, alimentând cancerul, bolile de inimă și criza de diabet care se agravează rapid.
Periodic, există apeluri pentru a aborda această problemă. La începutul acestei luni, o revizuire a NHS, condusă de fostul secretar de stat pentru sănătate, Patricia Hewitt, a cerut o schimbare de 1% a finanțării sănătății către prevenție. „Nu va exista niciodată un moment perfect pentru a schimba cadranul spre a ne concentra mai mult pe serviciile preventive”, a scris ea. Hewitt a subliniat că, dacă nu acționăm acum, vom împinge pur și simplu o populație mai în vârstă și din ce în ce mai nesănătoasă în spitale care nu pot face față.
Puțini ar fi de acord cu acest lucru. Dar ce ar fi dacă, în loc ca prevenția să fie o idee ulterioară, ar fi în centrul serviciilor publice? Există argumente în favoarea a trei reforme ale serviciilor publice la nivelul întregului sistem pentru a contribui la concentrarea asupra prevenirii.
Prima ar trebui să vizeze aspectele umane și locale.
Avem nevoie de parteneriate cu comunitățile pentru a produce capital social ca o forță puternică de atenuare. Acordul Wigan, în care consiliul și comunitatea au convenit în mod informal să lucreze împreună pentru a crea un cartier mai bun, este un exemplu în acest sens. Ca parte a acestui contract social, încheiat în 2011, consiliul a investit 13 milioane de lire sterline în ideile locuitorilor locali, cum ar fi cooperativele comunitare, inițiativele sportive și investițiile inițiale în proiecte precum Wigan Men’s Sheds, o afacere comunitară concepută pentru a învăța noi abilități și a reduce izolarea socială a bărbaților. Ulterior, Wigan a adăugat șapte ani la speranța de viață sănătoasă în cartierele sale cele mai sărace, în timp ce speranța de viață a stagnat în restul Regatului Unit.
Fondul de bogăție comunitară este o încercare de a extinde această idee prin investiții în numerar în cartierele abandonate. Format în urma unei campanii la care au participat peste 600 de organizații din societatea civilă, sectorul public și privat, luna trecută guvernul a anunțat că fondul va primi o parte din activele conturilor bancare inactive.
A doua reformă are în vedere modul în care serviciile publice utilizează datele.
Un raport recent întocmit de Tony Blair și William Hague pledează pentru partajarea datelor la nivelul statului pentru a îmbunătăți rezultatele. Bineînțeles, există riscuri legate de confidențialitate care trebuie luate în considerare, dar trebuie să apucăm această momeală – cu garanțiile potrivite. Dacă am avea date comune pentru toate serviciile publice, autoritățile ar putea identifica mai bine unde ar putea crește cererea și ar putea direcționa sprijinul mai devreme.
Cea de-a treia reformă ar trebui să abordeze problema cheltuielilor.
Prevenirea are nevoie de un flux de finanțare diferit, astfel încât să nu fie în concurență cu costurile determinate de cerere. Ortodoxia Trezoreriei acordă prioritate costurilor cunoscute în detrimentul cheltuielilor pe termen lung mai riscante pe care le va necesita prevenirea.
În prezent, există două categorii de cheltuieli ale Trezoreriei, dar noi dezvoltăm ideea unui al treilea flux de finanțare: Cheltuieli pentru investiții în prevenire, alocate exclusiv măsurilor preventive pe termen lung, cum ar fi investițiile în infrastructura de cartier pentru a permite dezvoltarea capitalului social protector. O versiune a acestei măsuri a fost testată în cadrul NHS, iar administrația locală a solicitat un fond în acest sens. Dar, pentru a fi cu adevărat transformatoare, trebuie să fie integrată în gândirea Trezoreriei.
Succesul lui Wigan arată că nu este momentul pentru defetism. În apropierea alegerilor generale, există o oportunitate pentru partide de a face din prevenție un nou model unificator pentru reformarea serviciilor publice. Avem nevoie de o resetare radicală a statului pentru a ne concentra pe oprirea, mai degrabă decât pe deservirea suferinței unei populații din ce în ce mai asediate.
Sursa – www.ft.com