Proprietarii de autoturisme din România vor putea să înmatriculeze sau să radieze vehiculele exclusiv online, fără a fi nevoie să se deplaseze la vreun ghișeu, potrivit unei Ordonanțe de Urgență adoptate recent de guvern.
Potrivit ordonanței, Direcția Generală Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (din cadrul Ministerului Afacerilor Interne) va „dezvolta, administra și gestiona platforma informatică pentru furnizarea de servicii publice electronice pentru înmatricularea vehiculelor de către autoritățile de înmatriculare”. Deși în prezent nu se cunoaște termenul de implementare, reprezentanții guvernului spun că noul serviciu online va veni cu o scădere a taxelor.
Ministerul Afacerilor Interne susține că aplicația este programată să devină operațională în cursul acestui an, fără a oferi detalii suplimentare.
„Aplicația va fi dezvoltată de specialiști IT, iar când va fi gata, va fi lansată. Este o chestiune de timp, sunt aspecte tehnice. Astăzi, Guvernul a oferit cadrul de reglementare pentru ca specialiștii să înceapă să lucreze”, a declarat pentru RFE purtătorul de cuvânt al Guvernului, Dan Cărbunaru.
Aceeași Direcție Generală Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor este abilitată să organizeze și să coordoneze platformele pilot pentru furnizarea de servicii electronice de înmatriculare publică. Implementarea va fi similară cu cea a programului de eliberare a cărții de identitate, a spus Cărbunaru.
„Digitalizarea înseamnă economii, nu o creștere a (costului) serviciilor. Prin urmare, pe măsură ce interacțiunea cu lucrătorii care necesită o prezență fizică la ghișeu scade, este normal ca prețul acestor servicii să scadă”, a adăugat purtătorul de cuvânt al guvernului.
Potrivit OUG, serviciile publice electronice furnizate prin intermediul platformei au ca scop facilitarea încheierii actelor de transfer de proprietate pentru vehicule și încărcarea actelor de transfer de proprietate pentru vehicule și, dacă este cazul, a extraselor din contractele de leasing, conținând cel puțin părțile implicate, data încheierii contractului, datele de identificare a vehiculului, precum și procesele-verbale de predare-primire.
Aceste documente vor fi, de asemenea, transmise automat autorităților fiscale locale în scopul declarării sau radierii vehiculelor din evidențele fiscale, încărcarea documentelor necesare pentru înmatriculare, transcrierea transferului dreptului de proprietate asupra vehiculului, eliberarea unui nou certificat de înmatriculare sau radierea din circulație, de către proprietar sau, dacă este cazul, de către deținătorul autorizat, precum și transmiterea automată a datelor necesare pentru declararea achiziției sau cedării, după caz, a vehiculelor către autoritățile fiscale locale.
Noua platformă ar putea atinge și chiar depăși 1,5 milioane de utilizatori dacă va fi operațională. Potrivit Ministerului Afacerilor Interne, în 2022, au fost emise 1 455 388 de certificate de înmatriculare (cu excepția documentelor emise ca duplicate pentru certificate deteriorate, pierdute sau furate) și au fost efectuate 167 847 de operațiuni de radiere.
Sursa – www.romania-insider.com