În viitor transportul aerian se înnoieşte cu avionul cu șase aripi

Un start-up american a elaborat planurile unui avion inovator, mult mai puțin poluant decât cele utilizate în prezent. Ce este special la această aeronavă? Are trei perechi de aripi, ceea ce l-ar face foarte eficient.

În prezent, industria aeronautică este foarte poluantă și are o contribuție majoră la arderea combustibililor fosili și la emisiile de gaze cu efect de seră care contribuie la încălzirea globală. În ciuda acestei amprente de carbon dezastruoase, transportul aerian, chiar dacă a fost afectat de criza din 2020, a înregistrat o creștere puternică timp de câteva decenii, iar tendința este de așteptat să continue. Așa se face că inginerii din domeniu lucrează la soluții tehnologice pentru a încerca să facă aeronavele mai „curate”.

  • Un proiect de aeronavă super-eficientă

Start-up-ul american SE aeronautics din Alabama, a lansat un nou concept: un avion cu șase aripi, numit SE200. SE este acronimul de la „super-eficient”.

Noul avion cu trei perechi de aripi ar putea transporta până la 264 de pasageri pe o distanță de 17 000 km, fără escală. În prezent, un zbor obișnuit pe distanțe lungi poate atinge 13.000 km.

În contextul de producţie, prima soluție propusă constă în reducerea greutății aeronavei, în condițiile în care transportă un număr mare de pasageri. Folosind un procedeu de turnare dintr-o singură bucată, inginerii preconizează ca fuselajul să fie un „compozit monococă”, după modelul ambarcațiunilor monococă de astăzi, ceea l-ar face să fie mult mai ușor decât cel al avioanelor tradiționale.

O schimare radicală, dispar motoarele clasice cu reacție plasate pe aripi. Propulsia, asigurată de un motor cu reacție, se va afla în partea din spate a aeronavei. Asta va împiedica, totodată, incidentele cu păsări „aspirate” de motoare. Iar rezervorul cu combustibil va fi amplasat deasupra fuselajului.

În ceea ce privește capacitatea de a zbura pe distanțe lungi, aici intervine rolul celor șase aripi. Ele vor permite un raport îmbunătățit între portanță și rezistență.  Astfel, aeronava ar avea o capacitate mai mare de a pluti în aer, grație suprafeței mai mari a aripilor. Acestea vor fi, de asemenea, mai subțiri decât cele din prezent, cu extremitățile întoarse, astfel încât vor penetra mai bine aerul, iar frecarea va fi mai redusă.

În interior, avionul va avea propriul sistem de ventilație și reciclare a aerului, pentru a se asigura că boli precum Covid-19 nu se răspândesc în cabină.

  • Consum de combustibil cu 70% mai mic

În planurile sale, SE Aeronautics consideră că metoda sa de fabricație îi va permite să producă avioanele mult mai repede decât metoda actuală de producție. Taylor Mathews, președinte și director executiv, susține că inovațiile aduse prototipului SE200 vor reduce consumul de combustibil cu 70%. Optimist, el se vede deja revoluționând industria din domeniu.

De altfel, start-up-ul SE Aeronautics se află în curs de brevetare a conceptului său. Start-up-ul estimează că traficul aerian va ajunge la 16 miliarde de pasageri și 400 de milioane de tone de marfă până în 2050.

În opinia Organizației Internaționale a Aviației Civile (OACI),  se estimează că emisiile de gaze cu efect de seră în sectorul aviației ar putea crește cu 300 până la 700% până în 2050, dacă nu se iau măsuri. Start-up-ul american are toate motivele să spere că avionul său cu șase aripi va primi brevetul și va vedea în curând lumina zilei.

Sursa: agerpres
Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata