În România, în luna aprilie, ANAF a intensificat verificările la firme și a înregistrat o creștere a încasărilor din amenzi în comparație cu aceeași lună din 2023.
Din informațiile comunicate de Ministerul Finanțelor, în ziua de miercuri, firmele din întreaga țară au fost supuse unui total de peste 7.300 de controale fiscale și antifraudă.
În cadrul acestor creşteri, se remarcă o creștere a sumelor încasate din amenzi și decizii de impunere suplimentare față de perioada similară din anul precedent.
Astfel, Ministerul Finanțelor, în luna aprilie 2024, s-au trimis către contribuabili 2.946 de notificări, cu scopul de a spori conformitatea voluntară la declararea veniturilor, pentru riscuri fiscale estimate la 1.988.992.031 lei.
Iar principalele aspecte notificate ca riscuri fiscale au vizat Taxa pe Valoarea Adăugată și impozitul pe profit.
Concret, au fost realizate de către structurile cu atribuții de control fiscal din ANAF, un număr de 4.923 acțiuni de control fiscal (inspecții fiscale și verificări documentare), fiind înregistrată o creștere cu 44,45%, comparativ cu luna aprilie 2023, când au fost finalizate 3.408 acțiuni de control fiscal (inspecții fiscale și verificări documentare).
S-a diminuat pierderea fiscală
În consecință, au fost impuse obligații fiscale suplimentare în valoare de 364.833.125 lei prin decizii de impunere, marcând o creștere cu 47,79% față de luna aprilie 2023, când s-au impus obligații fiscale suplimentare în valoare de 246.864.854 lei.
Astfel, pierderea fiscală s-a redus cu suma de 430.699.073 lei în comparație cu luna aprilie 2023, când pierderea fiscală înregistrată a fost de 358.707.097 lei.
În plus, un număr de 2.390 controale antifraudă, prin aceste acțiuni de control antifraudă au fost estimate implicații fiscale în valoare de 318.232.285 lei, respectiv au fost aplicate sancțiuni contravenționale (amenzi şi confiscări) în valoare de 35.950.400 lei, în creștere cu 36,86% comparativ cu luna aprilie 2023, când au fost aplicate sancțiuni contravenționale (amenzi şi confiscări) în valoare de 15.177.672 lei.
De asemenea, 61,71% din totalul obligațiilor fiscale suplimentare stabilite în urma acțiunilor de inspecție fiscală au fost atribuite contribuabililor care își desfășurau activitatea în următoarele sectoare economice, astfel:
- Informații și comunicații – 25,26%
- Comerț cu ridicata, amănuntul, repararea autovehiculelor și motocicletelor – 18,98%
- Construcții – 17,47%.
Bunuri sechestrate de aproape 9 milioane de lei
- valorificare bunuri mobile și imobile sechestrate – 6.048.324 lei
- licitație publică, magazin propriu, consignație, vânzare directă – 1.879.856 lei”, se arată în comunicatul de la Ministerul Finanţelor.
De asemenea, ministrul Finanțelor, Marcel Boloș, a introdus și a promovat implementarea sistemului RO e-Factura, prin care o serie de firme și alți agenți economici au fost obligați să raporteze online facturile business to business începând cu data de 1 ianuarie 2024.
Acest sistem are scopul de a simplifica și eficientiza procesul de facturare și de a reduce evaziunea fiscală prin monitorizarea electronică a tranzacțiilor comerciale.
În precizările sale, „Sunt două principii care trebuie să guverneze abordarea activității de control fiscal:
-principalul este încurajarea creșterii conformării voluntare și
-informarea contribuabilului, iar apoi prevenirea și combaterea evaziunii fiscale.
Luna trecută, peste 65% din cuantumul obligațiilor fiscale stabilite suplimentar de organele de inspecție au fost în contul TVA, ceea ce confirmă angajamentul pentru diminuarea GAP-ului despre care am tot vorbit. Cât despre ampla procedură de digitalizare pe care am început-o, se văd deja primele rezultate.
Aproape o mie de notificări de conformare au fost comunicate luna trecută pentru neconcordanțe privind TVA raportată, pe de o parte, prin sistemul RO e-Factura și sistemul RO e-Case de marcat electronice și, pe de altă parte, Declarația 300.
De asemenea, avem zeci de notificări punctuale emise de organele de control antifraudă fiscală, cu privire la datele eronate înregistrate în aplicația RO e-Transport şi o mie de notificări contribuabililor care au obligația depunerii Formularului 395.
Sunt câteva dintre măsurile incipiente care anunță schimbarea managementului riscului fiscal. Vom vorbi despre o altfel de paradigmă în momentul în care modulele antifraudă vor fi pe deplin operaționale. Chiar și în aceste condiții, în luna aprilie, ANAF a înregistrat o creștere de venituri bugetare brute de 11,1%”, a declarat Marcel Boloș.
Sursa: www.capital.ro