În cadrul dezbaterilor pe Codul amenajării teritoriului, urbanismului şi construcțiilor, Asociaţia Investitorilor de Real Estate din România (AREI) a luat în discuţie şi inventarierea spaţiilor verzi exclusiv pe domeniul public.
Astfel, Asociația Investitorilor de Real Estate din România (AREI) a explicat că miza inventarierii spaţiilor verzi exclusiv pe domeniul public este respectarea dreptului la proprietate şi protecţia reală a mediului.
În precizătile AREI, „Inventarierea spațiilor verzi pe terenuri private este neconstituțională, afectând dreptul la proprietate. Asta pentru că, în conformitate cu legislația actuală, inventarierea spațiilor verzi – din păcate nerealizată deloc în București – se poate face pe terenuri aflate în proprietatea publică, tocmai pentru a fi întreținute de autoritățile administrative și a fi cu acces public. Toate investițiile imobiliare trebuie oricum să respecte procentele de spații verzi din autorizații, însă acestea nu trebuie inventariate, întrucât ar limita dreptul constituțional la proprietate.
În plus, ar semăna cu o „naționalizare în beneficiul obștesc”, prin asigurarea accesului general al publicului pe proprietăți private. În această variantă, afectați nu ar fi dezvoltatorii, ci proprietarii (beneficiarii) finali ai dezvoltărilor sau proprietarii care și-au edificat singuri o locuință familială, în ambele cazuri suprafețele trecute de un funcționar ca spații verzi, la ei în curte, fiind accesibile publicului.
Prin eventuala înscriere a terenurilor private în Registrul spațiilor verzi se face, de facto, o expropriere abuzivă, similară confiscării, prin limitarea exercitării dreptului de proprietate. Declararea unui teren construibil aflat în proprietate privată ca spațiu verde trebuie să se poată face EXCLUSIV prin parcurgerea procedurii de expropriere.
În lipsa exproprierii (singura modalitate prin care un teren proprietate privată se transformă în teren proprietate publică), nimeni nu se poate aștepta ca proprietarii privați să poată fi forțați să amenajeze spațiile verzi, în timp ce autoritățile publice dețin vaste proprietăți / terenuri care stau abandonate de 30 de ani. Simpla declarare a unei proprietăți private construibile ca spațiu verde NU va ajuta la crearea de spații verzi, precizează reprezentanţii AREI.
Totodată, „În PUG există suprafețe extinse de teren declarate ca spații verzi, dar care în realitate sunt doar maidane, terenuri neamenajate, devenite gropi de gunoi ad-hoc. Susținem respectarea și protejarea spațiilor verzi, mai ales prin clarificarea specificului benefic pentru mediu al acestora, însă responsabilitatea absolută pentru existența lor trebuie să aparțină administrației.
Riscurile formei actuale: pe lângă riscul de neconstituționalitate, care va genera un număr uriaș de procese, aglomerarea instanțelor și haos administrative, problema spațiilor verzi va rămâne, la fel ca și azi, nerezolvată. False teme de discurs: vor dispărea spațiile verzi.
În realitate, și în legislația actuală există prevederea ca 30% din suprafețele de teren construite să fie plantate cu spații verzi, care în cele mai multe cazuri se realizează. Rămâne ca administrația să își facă treaba și să nu mai recepționeze proiecte unde legea nu se respectă”, este perspectiva AREI pentru modificarea articolului 147, alineatele 4 şi 5 din Codul Construcţiilor.
Sursa: www.antena3.ro