În România, de la preluarea mandatului la șefia Guvernului, Marcel Ciolacu a reușit să mobilizeze resursele țării pentru investiții ce au atins un nivel fără precedent pentru ultimii 5 ani. Investițiile în infrastructură constituie, în prezent, „locomotiva” dezvoltării României. Ea sprijină, în același timp, atât sectorul construcțiilor, cât și activitatea producătorilor români de materii prime și materiale.
Concret, în anul 2023, valoarea investițiilor publice a fost de 101 miliarde de lei. Suma trece de 20 de miliarde de euro. Partidul PSD respectă astfel angajamentele din programul de guvernare de a face din investiții un motor esențial al creșterii economice.
Iar pentru anul 2024, investițiile publice prognozate vor fi mai mari cu 20% decât anul trecut. În acest context, sunt prevăzute peste 120 de miliarde de lei de la bugetul național și din fonduri europene. Suma reprezintă echivalentul a 7,2% din PIB. În acest fel, România se apropie astfel de ținta de 10% din PIB, anunțată de premierul Ciolacu încă din mai 2023.
Deși, de doi ani încoace, apar regulat voci de politicieni care spun că România ratează jaloanele PNRR și „că vom pierde banii”, realitatea stă altfel. Banii europeni au finanțat și vor continua să finanțeze puternic investițiile publice.
Practic, la jumătatea lunii februarie, din acest an, contractele finanţate prin PNRR erau semnate în proporţie de 100%. Lucrările sunt deja în faza de execuție pentru toate aceste contracte. În contextul financiar, valoarea totală a celor 18 contracte este de 27,7 miliarde de lei, fără TVA. Suma acoperă un total de 412 km de autostradă.
În plus, în anul 2023, CNAIR a precizat că, bugetul de 12,7 miliarde lei, a fost utilizat în totalitate pentru modernizarea şi întreţinerea infrastructurii rutiere. Absorbţia fondurilor europene pentru construcţia de noi obiective a ajuns la 114,64%.
Cifrele care arată cum s-a trecut de la vorbe la fapte
Din punct de vedere politico-economic, datele statistice confirmă efectele pozitive ale atragerii a fondurilor europene de către Guvernul PSD: volumul lucrărilor de construcții, motorul principal al creșterii economice, a înregistrat o creștere de peste 25% în decembrie 2023 față de aceeași perioadă a anului precedent.
În cadrul acestei creșteri, construcțiile inginerești, în special infrastructura de transport, au avut o pondere semnificativă (+43%), beneficiind de fondurile europene din PNRR sub formă de împrumuturi.
Execuția bugetară din luna ianuarie demonstrează că lucrările intense pe șantierele de infrastructură absorb sume semnificative de bani, atât din bugetul național, cât și din împrumuturi.
Ministerul Transporturilor, a cheltuit peste 370 de milioane de lei în luna ianuarie, folosind împrumuturile din cadrul PNRR pentru a plăti lucrările efectuate la proiectele de infrastructură feroviară și rutieră.
Aşadar, pentru anul 2024, ținând de gradul efectiv de realizare din prezent, se estimează deschiderea circulației pe încă aproximativ 190 km de drum de mare viteză.
Sursa: www.capital.ro