Educația, fundamentul necesar pentru aderarea României la zona euro
Propuneri pentru reformarea sistemului educațional
Economistul șef al Băncii Naționale a României, Valentin Lazea, subliniază importanța educației ca bază esențială în perspectiva integrării țării noastre în zona euro. El afirmă că o populație care nu are capacitatea de a înțelege informațiile scrise nu poate susține o astfel de tranziție.
În acest context, Lazea propune trei măsuri menite să îmbunătățească sistemul educațional: eliminarea meditațiilor private în favoarea unor sesiuni publice organizate de profesori după orele de curs, rezervarea unui procent din locurile universitare pentru studenții proveniți din mediul rural și asigurarea prezenței fizice a studenților la cursuri.
Eliminarea meditațiilor particulare
Lazea consideră că actualul sistem de meditații private favorizează inegalitățile sociale. „Este esențial să desființăm meditațiile particulare care sunt accesibile doar celor cu resurse financiare. Profesorii ar putea oferi aceste sesiuni suplimentare în școli și ar fi remunerați prin bugetele primăriilor”, a declarat economistul. El sugerează ca fondurile destinate altor proiecte locale să fie redirecționate către aceste activități educaționale.
Sprijin pentru tinerii din mediul rural
O altă problemă semnalată este lipsa specialiștilor din satele românești. Conform lui Lazea, doar 2% dintre absolvenții universităților provin din zone rurale, unde trăiește 35% din populația țării. „Facultățile ar trebui să aloce 10% dintre locuri gratuit tinerilor talentați din mediile rurale și să le ofere burse cu condiția ca aceștia să se întoarcă și să profeseze acolo”, a adaugat el.
Restabilirea prestigiului învățământului superior
Valentin Lazea subliniază necesitatea restabilirii prestigiului universitar prin asigurarea unei experiențe academice adecvate. „Este inacceptabil ca studenții care lucrează pe timpul zilei să participe la cursuri doar când au timp liber”, afirmând că acest model este specific altor sisteme educaționale și nu se potrivește nevoilor României.
El propune soluții alternative pentru cei care întâmpină dificultăți financiare, cum ar fi creditele sau un sistem flexibil similar celui englezesc care permite întreruperea studiilor pentru muncă temporară.
Rezultatele testelor PISA – un semnal alarmant
Lazea reamintește rezultatele testelor internaționale PISA efectuate asupra elevilor români cu vârste între 16-17 ani: România ocupând locurile 45 la matematică, 49 la științe și 50 la citire dintre cele 60 de țări participante. Aceste rezultate indicativ faptul că mulți tineri nu reușesc să interpreteze corect informațiile scrise – o situație problematică având în vedere aspirațiile economice ale țării.
„Nu putem spera la integrarea într-o zonă economic complex precum euro fără o populație capabilă”, concluzionează economistul BNR.