Marius Dunca: ANPC a dat amenzi de 2,037 milioane lei instituţiilor financiar bancare, în primul semestru

AGERPRES: Care ar fi explicația pentru această evoluție?

Marius Dunca: Consider că diminuarea s-a datorat în primul rând acțiunilor întreprinse de ANPC, acțiunilor de informare a consumatorilor prin intermediul mass-media ca urmare a hotărârilor judecătorești soluționate de Instanță în mod favorabil pentru ANPC, cât și pentru faptul, pe care eu îl consider cel mai important, că, consumatorii au dobândit o educație financiară cunoscându-și drepturile pe care aceștia le au la încheierea unui contract. De asemenea, operatorii financiari bancari au început să fie mai atenți la contracte pentru că nu îi ajută să fie în procese cu consumatorii. Aceasta ar duce la scăderea credibilității și le afectează politica de marketing. Dacă există clienți nemultumiți, aceștia vor multiplica mesajul de nemulțumire, ceea ce va duce la scăderea credibilității și suspiciune din partea consumatorilor. Consumatorii se vor adresa instituției noastre. Se poate aprecia faptul că operatorii financiari bancari și nebancari au nevoie de o politică de credibilitate în piață, ceea ce îi determină ca, la momentul de față, să fie mult mai deschiși în fața consumatorilor și să vină în întâmpinarea problemelor ridicate de aceștia.

AGERPRES: Cât la sută din aceste reclamații sunt întemeiate?

Marius Dunca: : La nivelul anului 2014, reclamațiile întemeiate reprezintă un procent de 11,38% față de 13,32% înregistrat în aceași perioadă a anului trecut. Această scădere se datorează faptului că operatorul financiar bancar respectă drepturile consumatorilor, iar consumatorul, prin informările efectuate, își cunoaște deja drepturile în ceea ce privesc contractele de credit și serviciile financiare. Menționez faptul că la nivelul Autorității în prima fază se încearcă rezolvarea pe cale amiabilă, pentru a evita ajungerea în Instanță și pentru a rezolva cât mai repede problemele ridicate de consumatori. Numai anul acesta, la nivel de ANPC, din totalul de 4.429 de reclamații înregistrate, 530 au fost soluționate pe cale amiabilă, fiind restituite sume în valoare totală de 702.125,53 lei.

AGERPRES: Care este sectorul în care sunt înregistrate cele mai multe reclamații? Care ar fi explicația? Este sectorul financiar unul mai problematic?

Marius Dunca: Din analiza activității ANPC, numărul total de reclamații pe toate domeniile de activitate este de 25.397 înregistrate până la data de 30 iunie 2014, din care un procent destul de ridicat îl reprezintă domeniul de prestări servicii, unde intră și serviciile financiare.
De ce este mai problematic domeniul de prestări servicii? Deoarece acest domeniu implică în cele mai multe cazuri încheieri de contracte. Consumatorii trebuie să obțină informații complete referitoare la condiții, să compare ofertele de pe piață și să ia o decizie ținând cont de nevoi și de posibilitățile financiare de care dispune. Să verifice cu atenție costurile totale pe care urmează să le suporte și să aleagă oferta pe care o consideră avantajoasă. În cazul în care profesionistul nu furnizează suficiente informații astfel încât consumatorul să ia o decizie în cunoștință de cauză, atunci acesta se adresează instituției noastre care intervine potrivit prevederilor legale în vigoare.

AGERPRES: Cum apreciați gradul de cultură al consumatorului?

Marius Dunca: Avem un consumator educat, care își cunoaște drepturile. Gradul de cultură financiară este în creștere.

AGERPRES: Cum va rămâne cu ordinul ANPC care va obliga băncile să afișeze la ATM comisioanele pentru fiecare operațiune?

Marius Dunca: Ordinul ANPC care va obliga băncile să afișeze la ATM comisioanele pentru fiecare operațiune va fi pus în aplicare. În momentul de față suntem în procedură de finalizare a formei ordinului, după ce am avut numeroase consultări cu operatorii financiari bancari. În cel mai scurt timp o să facem publică forma finală a ordinului.

AGERPRES: Care sunt cele mai mari amenzi date în acest an și pentru ce?

Marius Dunca: Cele mai mari amenzi au fost aplicate pentru practici comerciale folosite de operatorii economici în relația cu consumatorii în domeniul alimentar, ca urmare a politicii de marketing, prin faptul că nu sunt furnizate toate caracteristicile esențiale ale produselor respective, astfel încât consumatorul să facă o alegere în cunoștință de cauză.

AGERPRES: Câte amenzi sunt contestate în Instanță și câte sunt plătite direct?

Marius Dunca: La nivel de ANPC, în perioada 1.01.2014 — 30.06.2014, au fost încheiate 30.048 de procese verbale, pentru toate domeniile de activitate care intră în competența noastră și la care au fost constatate abateri de la legislația privind protecția consumatorilor. Prin aceste procese verbale au fost aplicate sancțiuni contravenționale în valoare totală de 49.067.300 lei, iar din numărul total de procese verbale încheiate, 230 au fost contestate în Instanță, iar un număr de 1248 au fost transmise autorităților competente în vederea executării silite.

AGERPRES: Câte sancțiuni rămân a fi aplicate după contestarea lor?

Marius Dunca: Cele 230 de procese contestate în Instanță la momentul de față se află în curs de desfășurare conform procedurilor Instanței de judecată. Comparând cu anul 2013 procesele finalizate, putem spune că acestea au fost câștigate de către ANPC.

AGERPRES: Care sunt cele mai ciudate reclamații primite?

Marius Dunca: Recent, un domn a cumpărat o pastilă Viagra și doamna a făcut reclamație pentru că nu și-a făcut efectul. O altă sesizare în urma căreia am făcut un control tematic: prezervativul s-a rupt și s-au cerut bani de pastilă de a doua zi. Un domn și-a reclamat soacra că mulge vaca fără mănuși, iar soacra l-a amenințat că îl omoară. La noi vin tot felul de reclamații la care trebuie să dăm răspuns.

AGERPRES: Ce ne puteți spune despre instituția pe care o conduceți, aveți suficient personal? Este corespunzător pregătit?

Marius Dunca: Am un personal foarte foarte bine pregătit. Sunt mândru de colectivul pe care îl am, niște oameni minunați, cu experiență în spate, dar aș mai avea nevoie de încă pe atâți oameni. Dacă am acum 550 mi-aș dori să am un grup de 1100. Orice comisar care vine este un câștig pentru instituție. De multe ori resimțim lipsa personalului și aici îmi cer scuze față de consumatori cărora nu le pot da un răspuns în 30 de zile pentru că un contract nu poate fi studiat într-o zi, ci trebuie analizat foarte bine. (Agenţia Naţională de Presă AGERPRES)

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata