În cadrul aniversării a 110 ani de la înființarea Maserati, compania italiană de mașini de lux își rememorează cele mai iconice creații, care au modelat industria auto din 1914 până în prezent.
Fondarea Maserati și primele succese în curse
Pe 1 decembrie 1914, în Bologna, Italia, frații Maserati, conduși de Alfieri Maserati, au fondat o companie de mașini de lux, concentrată inițial pe construirea de mașini de curse pentru alte companii, cum ar fi Diatto. Când Diatto a încetat producția de mașini de curse, Maserati a început să fabrice vehicule sub propriul brand, primul model fiind Tipo 26, care a câștigat cursa Targa Florio din 1926. Acesta a fost și momentul în care sigla tridentului, creată de Mario Maserati, a devenit un simbol recunoscut al mărcii.
Evoluția sub conducerea familiei Orsi
După moartea lui Alfieri în 1932, frații Maserati au vândut compania familiei Orsi în 1937, care a mutat fabrica la Modena, unde funcționează și astăzi. În această perioadă, Maserati a continuat să fie un nume de referință în cursele auto, având în echipă piloți celebri precum Juan Manuel Fangio și Stirling Moss. Fangio a câștigat chiar și titlul mondial de Formula 1 în 1957, conducând modelul 250F.
Retragerea din curse și orientarea spre mașini de stradă
După tragedia din Guidizzolo, în care 11 persoane și-au pierdut viața în timpul cursei Mille Miglia din 1957, Maserati a decis să se retragă din cursele auto și să se concentreze pe producția de mașini de stradă care să reflecte moștenirea sa din motorsport. Primul model de serie a fost Maserati A6 1500, lansat în 1947, desenat de celebrul designer Battista ‘Pinin’ Farina. Această mașină a pus bazele viitoarelor modele de Grand Tourer (GT) ale companiei.
Modelele emblematice din istoria Maserati
Unul dintre cele mai apreciate modele Maserati este 3500 GT, supranumit „Doamna Albă”, lansat la finalul anilor ’50. Acesta a fost urmat de modelul exclusivist 5000 GT, produs în doar 34 de exemplare, incluzând un model comandat special pentru Șahul Persiei.
În anii ’60, Maserati a dorit să cucerească piața americană cu modelul Sebring, numit după victoria din cursa de 12 ore de la Sebring din 1957. În această perioadă, Maserati a lansat și modele precum Mistral și Ghibli, ambele numite după vânturi, consolidându-și reputația pentru designurile rapide și elegante.
Inovația tehnologică și expansiunea gamei
În 1971, Maserati a lansat Bora, primul său model cu motor central, marcând un salt tehnologic semnificativ. Următoarele modele, precum Khamsin, au continuat această inovație, devenind populare până în anii ’80.
După o perioadă turbulentă, Maserati a revenit pe piață cu modelul 3200 GT, continuând tradiția seriei GT și reconfirmându-și statutul de producător de mașini sport de lux.
Maserati în era modernă
În 2014, cu ocazia aniversării de 100 de ani, Maserati a înregistrat un succes uriaș pe piața americană, vânzând mai multe mașini ca niciodată. Compania și-a menținut statutul de exclusivitate, producând anual sub 70.000 de mașini pentru a păstra aura de lux.
În 2022, Maserati a anunțat un nou capitol în istoria sa, cu lansarea unei game de vehicule complet electrice. Primul model electric, Maserati GranTurismo Folgore, a fost lansat ca parte a acestui nou angajament către un viitor mai sustenabil.
Maserati continuă să își sărbătorească moștenirea bogată și să rămână un simbol al luxului și performanței, îmbinând tradiția cu inovația pentru a răspunde cerințelor moderne.