O mină de litiu propusă în Portugalia a depășit un obstacol cheie de mediu, ca un impuls pentru eforturile europene de a asigura aprovizionarea cu un material vital pentru bateriile vehiculelor electrice.
Savannah Resources, listată la Londra, a declarat miercuri că autoritatea de reglementare portugheză a emis o declarație pozitivă de impact asupra mediului pentru mina sa de litiu Barroso, care are ca obiectiv producerea de suficient litiu pentru 500.000 de mașini electrice pe an.
Se preconizează că cererea de litiu în Europa va crește de patru ori pentru a reprezenta un sfert din cererea globală până în 2030, dar regiunea produce în prezent mai puțin de 1% din oferta mondială, potrivit Benchmark Mineral Intelligence.
Obținerea autorizațiilor a fost o problemă cheie care a împiedicat Europa să dezvolte un lanț de aprovizionare cu materii prime pentru baterii. Proiectul Savannah a fost privit ca un test pentru a stabili dacă regiunea ar putea fi pe cale să-și depășească istoria recentă de opoziție față de minerit.
„Acesta este un pas înainte extrem de important, nu numai în dezvoltarea proiectului, ci și în dezvoltarea industriei materiilor prime de litiu din Portugalia”, a declarat Dale Ferguson, directorul executiv al Savannah.
United in Defense of Covas do Barroso, un grup comunitar local care se opune proiectului, a declarat că „condamnă” decizia și a fost „condușit” de acceptarea acesteia, având în vedere potențialul impact „devastator” ecologic, de mediu și socio-economic.
Acțiunile Savannah au crescut cu 22% miercuri, în urma deciziei.
Compania și-a depus pentru prima dată evaluarea impactului asupra mediului în urmă cu trei ani. Decizia autorității de reglementare îi permite acestuia să continue studiile economice și să facă etapele finale de licențiere în cursul anului următor. Acesta vizează prima producție înainte de jumătatea anului 2026.
Mina Barroso urmărește să producă 100.000 de tone de concentrat de spodumen din rocă care conține litiu, care va fi transformat în litiu pentru baterii la o rafinărie pe care Savannah speră să fie situată în Portugalia.
Actul UE privind materiile prime critice, care a fost dezvăluit în martie, a stabilit scopul Comisiei Europene de a simplifica procesele de autorizare pentru companiile miniere și de a reduce dependența regiunii de China și alte națiuni pentru minerale cheie pentru vehicule electrice și energie ecologică, cum ar fi litiu, cobalt și grafit. .
China controlează 56% din procesarea litiului, cea mai mare parte din restul având loc în Chile.
Europa încearcă să schimbe acest lucru prin proiecte locale, inclusiv două dezvoltări de rafinărie conduse de un consorțiu format din compania norvegiană de baterii Northvolt și compania portugheză de energie Galp și un altul care include cea mai mare companie de chimie din Portugalia, Bondalti.
Anul trecut, guvernul sârb a revocat licențele lui Rio Tinto de a extrage litiu la mina Jadar de 2,4 miliarde de dolari din Serbia – cea mai mare mină de litiu planificată din Europa – după luni de proteste ample.
Separat, miercuri, start-up-ul de litiu Vulcan a anunțat că va furniza energie geotermală uneia dintre fabricile franceze de mașini Stellantis, în speranța de a extrage litiu în acest proces. Tehnologia lui Vulcan presupune pomparea litiului la suprafață prin puțuri geotermale.
Sursa – www.ft.com