Austriecii de la VIG, care dețin Omniasig și Asirom în România, nu se mulțumesc să domine piața de CASCO auto (peste 30% din total vânzări) și aviație (peste 50%), ci vor o prezență importantă și în zona asigurărilor CASCO pentru nave. Din informațiile Economica, Omniasig VIG deține încă din 2019 contul de asigurare CASCO și de răspunderi a navelor Armatei Române și intenționează să continue contractul.
De data aceasta, însă, situația este una total specială, în condițiile existenței războiului din Ucraina. Mai precis, termenul „misiuni” inclus în anunțul MAPN, are șanse mari să semnifice participare în război, iar războiul este în general un risc neasigurabil, sau asigurabil cu dificultate și cu foarte multe excluderi. Totuși, atât societăți de asigurare cât și brokeri, sunt interesate de contract.
În anunțul MAPN, a afirmat:„Servicii de asigurare tip CASCO maritim si tip P&I maritim pentru navele din cadrul Forțelor Navale participante la misiuni internaționale în perioada. Acord cadru de Servicii de asigurare tip CASCO maritim si P&I maritim pe durata deplasării şi desfăşurării misiunilor internaţionale pentru: nava fregată tip F111; navă tip Corvetă; navă tip NMH; navă tip PMn; navă tip DgM; navă tip NPR, nava fregata tip T22 inclusiv ambarcaţiunile tip RHIB din dotare, în zona de navigaţie Marea Neagră-Marea Egee-Marea Mediterană, în perioada 01.11.2023- 31.10.2025. Contractele subsecvente se vor încheia trimestrial/semestrial în funcție de resurselor financiare alocate cu această destinație și necesitățile unităților din asigurare. Număr de zile până la care se pot solicita clarificări înainte de data limită de depunere a ofertelor/ candidaturilor -15. Autoritatea contractantă va răspunde tuturor solicitărilor de clarificări/informațiilor suplimentare în a 11-a zi înainte de data limită de depunere a ofertelor.”
Din punct de vedere financiar, suma ofertată se ridică la 1.267.625 de lei, fără contractele subsecvente, aceasta fiiind o primă mare pentru nivelul pieței din România.
În acest sens, Omniasig, care are deja contracul din 2019, a început demersurile pentru a lua și noul contract. Pentru partea de reasigurare, esențială în astfel de situații, va lucra tot cu Marsh România, cu care lucrează și în domeniul aviației, de exemplu, acolo unde are contractul de asigurare CASCO și de răspunderi al Tarom, unul dintre cele mai mari din România.
Practic, Omniasig își va asuma doar o foarte mică parte din eventualele daune întrucât contractul va fi reasigurat în totalitate sau aproape în totalitate, ca și în cazul asigurărilor de aviație. Brokerul de reasigurare va plasa riscurile către un grup de reasigurători folosind, cel mai probabil, celebra bursă Lloyds, de la Londra. O societate de reasigurare, denumită leader, își va asuma probabil între 10 și 20% din riscuri, iar alte câteva vor lua procente mai mici, primind partea proporțională din primă. Astfel, Omniasig va avea rolul de „fronter”, entitatea care deși reține o mică parte din riscuri ține legătura cu clientul asigurat și este ” prima linie” în caz de daună sau alte probleme.
Aşadar, Va fi foarte interesant de văzut cum va reuși câștigătorul licitației sau partenerii săi să plaseze riscurile la care se expun navele de război ale României, în condițiile în care avem război chiar în Marea Neagră. Cel mai probabil va fi vorba despre excluderi majore sau de prețuri ce vor depăși cu mult nivelul din anunțul MAPN. Contractul anterior, arată informațiile noastre, a fost făcut înainte de începerea războiului din Ucraina.
Sursa: www.economica.net