MTI ar putea absorbi fonduri europene de cel puţin 140 milioane euro în 2010

Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii ar putea utiliza efectiv, în 2010, fonduri europene de minimum 140 milioane de euro, dacă sunt semnate în acest an contractele aflate pe calendarul de finanţare europeană, a declarat marţi, 10 august, Şerban Cucu, director Direcţia Relaţii Financiare Externe.

„În cazul semnării contractelor pe care noi le-am pregătit până la sfârşitul anului, am putea cheltui de la 140 milioane euro în sus. În mod normal, vom depăşi lejer 500 milioane de euro, sumă contractată pe Programul Operaţional Sectorial Transporturi”, a spus Cucu.

Acesta a precizat că Ministerul Transporturilor arte multe proiecte lansate, dar nu se poate lăuda ca alte ministere cu un grad mare de absorbţie, tocmai pentru că multe dintre sumele lansate sunt, de fapt, avansurile acordate pentru pregătirea unor proiecte, şi nu bani deja utilizaţi.

În aprilie, gradul de absorbţie se situa undeva la 32 milioane de euro.

În plus, la Transporturi este necesară realizarea unor studii de fezabilitate, a unor studii tehnice sau realizarea unor acorduri de mediu, proiectele sunt mari şi mai sunt necesare şi achiziţii de terenuri. Nici la personal ministerul nu stă foarte bine, mai ales că mulţi angajaţi specializaţi au preferat să plece către ministere cu salarii mai mari sau în sectorul privat.

Multe dintre posturile specializate eliberate de angajaţii ministerului nu pot fi ocupate pentru că, potrivit legii, cerinţele sunt prea mari, iar specialiştii pe fonduri europene şi administraţie care să se încadreze sunt puţini.

Majoritatea fondurilor absorbite până în prezent s-au utilizat la construcţia de autostrăzi. Până la sfârşitul anului, MTI va selecta constructori pe tronsoanele de autostradă de pe Coridorul IV, Timişoara – Lugoj, Nădlac – Arad şi Orăştie – Sibiu, de asemenea pe şapte centuri ocolitoare.

Pentru anul 2010, în procesul de implementare a Programului Operaţional Sectorial de Transport (POS-T), pentru care MTI îndeplineşte calitatea de Autoritate de Management, se prevede continuarea implementării cererilor de finanţare aprobate (autostrada Constanţa-Cernavodă, varianta de ocolire a municipiului Constanţa) şi aprobarea proiectelor majore – autostrada Nădlac-Arad, autostrada Orăştie-Sibiu, autostrada Lugoj-Deva, autostrada Timişoara-Lugoj, reabilitarea căii ferate Curtici-Radna, reabilitare DN 6 Alexandria-Craiova.

Programul Operaţional Sectorial de Transport este finanţat în 2010 cu 729,632 milioane euro din Fondul de Coeziune (515,554 milioane euro) şi Fondul European de Dezvoltare Regională (214,078 milioane euro).

România va trebui să primească 5,7 miliarde euro prin Programul Operaţional Sectorial-Transporturi în perioada 2007 – 2013.

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata