Fonduri Europene de 140 milioane de euro pentru Ministerul Transporturilor în 2010
Perspectivele financiare ale ministerului
Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI) are potențialul de a accesa fonduri europene în valoare de cel puțin 140 milioane de euro în anul 2010, cu condiția ca toate contractele planificate să fie semnate până la sfârșitul acestui an. Declarația a fost făcută marți, pe 10 august, de către Șerban Cucu, director al Direcției Relații Financiare Externe.
Cucu a subliniat că, dacă se finalizează contractele pregătite, suma totală ar putea depăși cu ușurință 500 milioane de euro prin Programul Operațional Sectorial Transporturi.
Provocările absorbției fondurilor
Deși MTI a lansat numeroase proiecte, gradul său de absorbție nu este comparabil cu alte ministere. Acest lucru se datorează faptului că multe dintre sumele disponibile sunt avansuri pentru proiecte viitoare și nu reprezintă bani efectiv utilizați. În aprilie, gradul de absorbție era estimat la aproximativ 32 milioane euro.
Pentru avansarea proiectelor mari este necesară realizarea unor studii tehnice și fezabilitate, precum și obținerea acordurilor necesare din punct de vedere ecologic. De asemenea, achizițiile terenurilor rămân o provocare. MTI se confruntă și cu o lipsă acută a personalului specializat; mulți angajați au ales să migreze către alte ministere sau spre sectorul privat din cauza salariilor mai atractive.
Obstacolele în ocuparea posturilor vacante
Posturile eliberate nu pot fi ocupate ușor din cauza cerințelor legale ridicate pentru specialiștii în fonduri europene și administrație publică. Aceasta contribuie la stagnarea progresului în implementarea proiectelor.
Până acum, majoritatea fondurilor accesate au fost destinate construcției autostrăzilor. Până la finalizarea anului curent, MTI intenționează să selecteze antreprenori pentru lucrările pe tronsoanele autostradei Coridorului IV: Timișoara – Lugoj, Nădlac – Arad și Orăștie – Sibiu; precum și pe șapte centuri ocolitoare.
Proiectele prioritizate pentru anul următor
Pentru anul 2010 se preconizează continuarea implementării cererilor aprobate prin Programul Operațional Sectorial Transport (POS-T), inclusiv autostrada Constanța-Cernavodă și varianta ocolitoare a municipiului Constanța. De asemenea, vor fi aprobate proiecte majore precum autostrada Nădlac-Arad sau reabilitarea căii ferate Curtici-Radna.
Programul Operațional Sectorial Transport va beneficia în acest an de un buget total estimat la aproximativ 729 milioane euro provenind din Fondurile Europene Structurale. România are obligația să primească un total de circa 5 miliarde euro prin POS-Transporturi între anii 2007-2013.