Noua Lege a construcţiilor dă peste cap planurile autorităţilor din Iaşi

Noutăţile legislative apărute, de curând, în domeniul construcţiilor dau bătăi de cap autorităţilor ieşene care cu greu reuşesc să-şi dea seama ce „lucruri trăsnite” mai inventează guvernanţii pentru a arăta că la nivel legislativ „se munceşte”.

În data de 16 iulie 2009, a fost publicată în Monitorul Oficial Legea nr. 261/2009, care aprobă Ordonanţa de Urgenţă nr. 214/2008 pentru modificarea normelor de aplicare a Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii.

Ana-Maria Târziu, şef Serviciu Urbanism din cadrul Primăriei Iaşi, care a reuşit să remarce câteva modificări. „La o primă lectură, am observat că reabilitarea termică la imobilele mai mari de P+3 va fi nevoie de autorizaţie de construcţie, ceea ce ne cam încurcă. De asemenea, s-a scos obligativitatea autorizării lucrărilor de amenajări interioare, dacă nu se afectează pereţii de rezistenţă. Mai important decât atât, s-a scos din competenţa preşedintelui CJ avizarea construcţiilor din ariile protejate şi s-a adus în competenţa primarului”, ne-a prezentat Ana-Maria Târziu, câteva modificări la legea autorizării construcţiilor.

Deocamdată, studiem şi noi legislaţia pentru a vedea cu exactitate care sunt noutăţile. În orice caz, aceasta va produce efecte începând cu data de 7 octombrie 2009, din câte se arată în lege”, ne-a spus Radu Lupăşteanu, directorul Inspectoratului Teritorial în Construcţii Nord-Est.

Mircea Grigorovschi, arhitectul-şef al Consiliului Judeţean Iaşi
, nu este încă lămurit cu privire la noile reglemetări din domeniul său de activitate. „Acum citesc şi eu să văd ce modificări au mai făcut. Nu de alta dar trebuie să corectez şi cursul pe care îl predau la Universitatea Tehnică”, ne-a spus Mircea Grogorovschi, şeful catedrei de arhitectură al facultăţii ieşene de profil.

Etapele obţinerii autorizaţiei de construcţie

Conform noului act normativ, procedura de autorizare a executării lucrărilor de construcţii începe odata cu depunerea cererii pentru emiterea certificatului de urbanism în scopul obţinerii, ca act final, a autorizaţiei de construire.

Astfel, autorizaţia de construire se va emite după parcurgerea următoarelor etape:

– Emiterea certificatului de urbanism, urmare depunerii de către solicitant a cererii pentru autorizarea lucrărilor de construcţii;
– Evaluarea iniţială a investitiei şi stabilirea necesităţii evaluării efectelor acesteia asupra mediului de către autoritatea pentru protecţia mediului;
– Notificarea de către solicitant a serviciului de urbanism cu privire la menţinerea cererii pentru autorizarea executării lucrărilor de construcţii, în situaţia în care autoritatea de mediu stabileste necesitatea evaluării prin procedură completă a efectelor investiţiei asupra mediului;
– Emiterea avizelor şi acordurilor stabilite prin certificatul de urbanism;
–  Emiterea actului administrativ al autorităţii de mediu;
–  Elaborarea documentaţiei tehnice – D.T.;
– Depunerea documentaţiei pentru autorizarea executării lucrărilor de construcţii, la primărie;
–  Emiterea autorizaţiei de construire.

Acte necesare obţinerii autorizaţiei de construire

Autorizaţia de construire se va emite pentru executarea lucrărilor de bază şi a celor de organizare de şantier, în cel mult 30 de zile de la data depunerii documentaţiei, care cuprinde următoarele acte:

a) certificatul de urbanism;
b) dovada, în copie legalizată, a titlului de proprietate asupra imobilului şi, după caz, extrasul de plan cadastral sau extrasul de carte funciară;
c) documentaţia tehnică – DT;
d) avizele şi acordurile stabilite prin certificatul de urbanism, punctul de vedere al autorităţii de mediu şi, după caz, actul administrativ al acesteia;
e) dovada privind achitarea taxelor aferente certificatului de urbanism şi a autorizaţiei de construire.

Eliminarea Comisiei de Acorduri Unice: avantaje şi dezavantaje

OUG nr. 214/2008, adoptată pe ultima sută de metri de guvernul Tăriceanu, a intrat în vigoare la jumătatea lunii februarie a acestui an. Principala modificare apărută de atunci a fost desfiinţarea Comisiilor de Acorduri Unice (CAU), din cadrul consiliilor judeţene. La şedinţele comune ale CAU, fiecare documentaţie de construire era analizată de urbanişti şi de reprezentanţii instituţiilor abilitate să avizeze proiectele.

Ideea constituirii CAU, din anul 2000, a fost una nobilă. S-a plecat de la scopul ca în cadrul şedinţelor comune fiecare instituţie să-şi dea avizul astfel încât beneficiarul să nu mai bată drumurile pe la E.ON, RAJAC, Direcţia de Sănătate, PSI, Mediu şi toate celelalte”, ne-a spus Mircea Grigorovschi, arhitect-şef al Consiliul Judeţean Iaşi.

Arhitectul-şef al CJ Iaşi ne-a dezvăluit că lucrurile nu se petreceau aşa, astfel încât comisia mai mult frâna derularea proiectelor de investiţii. „Fie că E.ON nu se supunea regulilor noastre de constituire a şedinţelor, fie reprezentanţii altor instituţii nu aveau drept de semnătură. Cert este că oamenii nu plecau cu probleme rezolvată de la CAU şi tot trebuia să meargă pe la poarta fiecăruia pentru a primi avizele cerute prin certificatul de urbanism”, a punctat Grigorovschi.

Mai mult, mai era şi acea fişă tehnică ce conţinea avizul unic, pe care beneficiarul trebuia să o obţină pentru a putea depune documentaţia pentru autorizaţia de construire. „Dispariţia CAU are şi dezavantaje, pentru că acum proiectele din mediul rural sunt avizate doar la nivelul primăriilor de comune. De cele mai multe ori, acolo, nu există urbanişti care să reglementeze regimul construcţiilor. Aveam un control cât de cât asupra a ceea ce se construia prin sate”, a punctat Mircea Grigorovschi.

Aviz de mediu şi taxă de 100 RON pentru orice tip de construcţie

În schimb, orice se construieşte în judeţ, de la cel mai modest şopron şi până la hale industriale şi cartiere rezidenţiale, trebuie să treacă, cel puţin teoretic, pe la Agenţia pentru Protecţia Mediului. „În urma modificărilor la legislaţia în domeniul construcţiilor a trebuit să modificăm şi noi procedurile, pe linie de Mediu. Prin dispariţia fişei tehnice din documentaţia de autorizare, am introdus o serie de proceduri tranzitorii pentru avizarea lucrărilor de construcţii”, ne-a declarat Maria Iacob, şef Serviciu Autorizare din cadrul Agenţiei pentru Protecţia Mediului Iaşi.

Astfel, orice sătean care vrea să construiască un grajd sau o casă din chirpici trebuie să bată drumul până la Iaşi, la Agenţia de Mediu, pentru a prezenta documentaţia şi schiţa de amplasare a viitoarei construcţii. Mai mult, beneficiarul mai trebuie să achite şi o taxă de 100 RON, pentru avizul de Mediu.

Ştiu că, de regulă, aceste construcţii se ridică în afara oricăror demersuri legale. De aceea consider că obligativitate de a se prezenta la noi pentru notificare este un lucru bun, pentru că putem elimina din start amplasarea greşită a unei astfel de construcţii. Pentru ceilalţi beneficiari nu se poate spune că au apărut modificări semnificative, întrucât oricum trebuiau să obţină avizul nostru”, a punctat Maria Iacob.

Întâi avizul de Mediu, apoi proiectul tehnic

Pentru o lucrare de mică anvergură, care prin funcţiunea şi amplasarea ei nu prezintă niciun risc de afectare a mediului înconjurător, beneficiarul va primi, în maximum 5 zile lucrătoare, o notificare tip A. daca investitia prezintă potenţial de nu are efecte asupra mediului),), „Dacă investiţia se supune evaluării de mediu, se intră în şedinţa Comitetului de Analiză Tehnică care emite decizia etapei de încadrare în procedura scurtă de evaluare sau cea completă. Dacă nu se încadrează la lucrări cu impact asupra mediului, se propune adoptarea unei proceduri simplificate de avizare, iar în 10 zile lucrătoare, beneficiarul primeşte o notificare tip B”, a completat Maria Iacob. Investiţiile cu risc intră în procedură completă de avizare.

Se întocmeşte un studiu de impact, se supune dezbaterii publice şi dacă nu apar sesizări din partea posibilelor persoane lezate, se eliberează avizul final”, a mai spus reprezentantul Agenţiei pentru Protecţia Mediului Iaşi.

Un aspect important care a intervenit în noile norme de aplicare este faptul că documentaţia tehnică se realizează după ce Agenţia de Mediu şi-a dat avizul, astfel încât arhitectul să poată ţine cont în proiectul său de prevederile şi specificaţiile din acordul de mediu.

Termenul „proiect” schimbat cu sintagma „documentaţie tehnică”

Ca urmare a modificărilor aduse de OUG nr. 214/2008, termenul „proiect” din sintagmele „Proiect pentru autorizarea executării lucrărilor de construcţii”, abreviat „PAC”, „Proiect de organizare a execuţiei lucrărilor” – „POE” şi „Proiect pentru autorizarea executării lucrărilor de desfiinţare” – „PAD” se înlocuieşte cu termenul „documentaţie tehnică”. Astfel, abrevierile PAC”, „POE” şi „PAD”  au fost înlocuite cu „DTAC”, „DTOE” şi „DTAD”.

Mai mult, pe lângă detaliile tehnice de avizare, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei (MDRL) a elaborat şi noi formulare, disponibile la serviciile de urbanism ale primăriilor.

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata