Comunicare electronică cu ANAF prin „Spațiul privat virtual”
ANAF facilitează interacțiunea contribuabililor prin servicii online
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a anunțat că persoanele fizice vor putea să își gestioneze situația fiscală prin intermediul serviciului „Spațiul privat virtual”. Această opțiune, disponibilă gratuit și non-stop, va permite contribuabililor să comunice electronic cu autoritățile fiscale.
Detalii despre implementare
Informațiile referitoare la acest serviciu sunt incluse în proiectul de Ordin al ministrului Finanțelor Publice, publicat vineri pentru dezbatere publică pe site-ul Ministerului Finanțelor. Odată aprobat, ordinul va face parte din legislația secundară necesară aplicării OUG 40/2014, care reglementează comunicarea electronică între contribuabili și ANAF.
Ministrul Finanțelor Publice, Ioana-Maria Petrescu, a subliniat importanța acestei inițiative: „Ne propunem o relație mai flexibilă și deschisă între contribuabili și administrația fiscală. Proiectele noastre vizează creșterea digitalizării activităților fiscale și încurajarea depunerii documentelor online.”
Etapa pilot în București și Ilfov
Serviciul „Spațiul privat virtual” va fi lansat inițial într-un program pilot ce se va desfășura din septembrie până la sfârșitul anului 2014. Acesta se va aplica pentru anumite documente destinate persoanelor fizice cu domiciliu fiscal în București și județul Ilfov.
Pentru accesarea acestui spațiu virtual, utilizatorii vor avea nevoie de certificate digitale calificate sau credențiale bazate pe nume/parolă împreunată cu coduri OTP. Comunicarea se va realiza atât dinspre contribuabil către ANAF cât și invers.
Documentele disponibile
În perioada pilot, utilizatorii vor putea comunica diverse documente emise de organul fiscal precum deciziile de impunere anuală pentru veniturile realizate după 1 septembrie 2014 sau cereri privind situația obligațiilor fiscale. De asemenea, vor fi acceptate solicitări ale contribuabililor legate de informații fiscale specifice.
Începând cu anul următor, serviciile oferite prin „Spațiul privat virtual” se vor extinde la nivel național iar identificarea utilizatorilor se va putea face inclusiv prin alte metode cum ar fi telefonia mobilă sau cardurile de sănătate.
Securitatea datelor personale
Proiectul legislativ prevede măsuri stricte pentru asigurarea securității datelor personale ale contribualibilor care utilizează acest sistem. În plus față de comunicările electronice directe între ANAF și cetățeni, agenția intenționează să ofere un „Buletin informativ fiscal”, care include informații utile despre obligațiile fiscale actualizate periodic.
Această inițiativă face parte dintr-un set mai amplu de măsuri menite să îmbunătățească relațiile dintre Fisc și cetățeni iar Ministerul Finanțelor Publice continuăm eforturile pentru simplificarea procesului administrativ legat de impozitare.