Privatizarea CFR Marfă: Ministrul Berceanu anunță finalizarea procesului până în mijlocul anului 2011
Dezbatere publică pe tema privatizării
Ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Radu Berceanu, a participat joi la o dezbatere publică dedicată privatizării CFR Marfă. În cadrul discuțiilor, Berceanu a subliniat că procesul de privatizare ar trebui să se finalizeze până la jumătatea anului 2011.
„Consider că varianta în care statul rămâne administrator al CFR Marfă nu este viabilă. Este greu ca statul să concureze cu companiile private în acest sector. Suntem deschiși să continuăm dialogul cu toate părțile implicate pentru a asigura un proces de privatizare eficient”, a declarat ministrul.
Amânarea dezbaterii și reacțiile sindicatelor
Dezbaterea inițial programată pentru 15 septembrie fusese amânată din cauza absenței reprezentanților CFR Marfă și ai direcției de privatizare din minister. Totuși, prezența neașteptată a ministrului a condus la reluarea discuțiilor. Sindicatele au solicitat amânarea procesului de privatizare, argumentând că „momentul nu este favorabil” pentru o astfel de acțiune.
Iulian Măntescu, lider al Federației Mecanicilor de Locomotivă, a evidențiat trei motive principale pentru care privatizarea nu este oportună în prezent: context economic dificil, relații tensionate cu sindicatele și scaderea cotei de piață a CFR Marfă.
Critici asupra strategiei propuse
Ștefan Roșeanu, secretar general al Asociației Feroviare din România (AIF), a criticat strategia actualizată de privatizare elaborată de consultantii Deloitte. El susține că aceasta permite preluarea unor active neperformante ale companiei și include un parc feroviar estimat doar pe hârtie.
Următoarea dezbatere va avea loc pe 7 septembrie la ora 15:00 și va aduce împreună reprezentanți ai CFR Marfă, consultanților Deloitte, CSAT-ului precum și organizațiilor sindicale și patronale.
Obiectivele strategiei de privatizare
Strategia Ministerului Transporturilor vizează maximizarea prețului vânzării pachetului integral al acțiunilor CFR Marfă prin licitație publică. Garanția necesară pentru participare va fi stabilită la 20% din valoarea nominala iar taxa pentru fiecare investitor va fi setata la 5%.
Ministerul Transporturilor intenționează să colaboreze cu un consultant specializat iar o comisie format din reprezentanții ministerelor relevante va coordona întreg procesul.
CFR Marfă dispune actualmente de peste 42.000 vagoane şi peste 900 locomotive şi are o cotã pe piaţă estimată între 49% şi aproape 58% în funcţie de tipurile transportate. De asemenea, compania joacă un rol esenţial în transporturile naţionale legate atât militar cât şi civil.
În concluzie, Ministerul Transporturilor își propune să finalizeze acest proiect complex într-un termen stabilit clar dar se confruntǎ cu provocări semnificative atât interne cât si externe.