Producătorii din sectorul agroalimentar vor să declanşeze în supermarketuri o campanie de promovare a produselor româneşti, susţinută din bugetele proprii ale asociaţiilor de profil, prin care consumatorii să fie avertizaţi de provenienţa şi calitatea produselor pe care le consumă.
„Am discutat cu colegii de la lapte şi de la carne şi vrem să declanşăm o campanie prin care să mergem la rafturile magazinelor şi, acolo unde sunt produse româneşti, să etichetăm într-un fel, să punem nişte simboluri, în care să explicăm consumatorului că este miere românească, cu trasabilitate, iar acolo unde nu este, să punem un semn de pericol. În Franţa, de exemplu, este o campanie foarte agresivă în care laptelui din comerţul intracomunitar i se pune un simbol, iar această campanie este finanţată de Ministerul Agriculturii din Franţa„, a declarat, vineri, preşedintele Federaţiei Naţională PRO AGRO, Emil Dumitru, prezent la Târgul Naţional al Mierii.
Acesta a precizat că în cadrul acestei campanii fiecare asociaţie din sectorul agroalimentar, care se află în criză, va putea spune consumatorului român ce înseamnă să cumperi produse româneşti, dar şi ce înseamnă să cumperi produse din alte parte.
„Implicit finanţăm agricultura din alte state membre, iar eu, ca preşedinte de federaţie, nu am cum să nu mă gândesc că îmi doresc o Românie agricolă în care să nu mai vorbim doar de potenţial, ci să facem produse finite pe care să le exportăm, să avem mai multe locuri de muncă şi taxe şi impozite în România”, a menţionat Dumitru.
Întrebat dacă o astfel de campanie va avea şi susţinerea autorităţilor, şeful PRO AGRO a precizat că susţinerea există doar „în mod declarativ”.
„Avem susţinerea în mod declarativ. Va trebui să creăm un buget pe forţe proprii ale membrilor federaţiei. Din păcate, MADR nu a înţeles utilitatea unei astfel de campanii de promovare, dar poate în ceasul al 12-lea o să înţeleagă că acele fonduri destinate informării şi difuzării de cunoştinţe şi promovare din PNDR trebuie să ajungă la asociaţiile profesionale, pentru că ele sunt cele mai abilitate să promoveze produsele agroalimentare. Cred că dacă vrem cu adevărat să ieşim din criza aceasta, care este normală după embargoul din Rusia, ca răspuns noi aşteptam să treacă de la sine, în timp ce alţii fac lucruri concrete.Trebuie să facem nişte campanii foarte bune de promovare a produselor româneşti dacă vrem să rămânem competitivi în piaţă, unde există această competiţie neloială de calitate şi preţ„, a explicat Emil Dumitru.
Totodată, şeful PRO AGRO a afirmat că susţine declaraţiile ministrului Agriculturii referitoare la verificarea trasabilităţii produselor procesate din comerţul intracomunitar pentru că unele dintre ele fac o adevărată concurenţă neloială cu cele din producţia industrială românească.
„Organele de verificare şi control trebuie să îşi facă treaba şi să ne spună care sunt produsele conforme din comerţul intracomunitar şi care nu sunt conforme (…). Ar trebui să fie în perioada următoare un control sută la sută la ceea ce înseamnă astfel de produse, ca să ştim care este calitatea producţiei noastre în raport cu cea din comerţul UE, pentru că avem sentimentul că în ultima perioadă pătrund pe piaţa produse de o calitate îndoielnică şi trebuie să avem confirmarea acestor lucruri. Avem şi obligaţii, dar şi drepturi ca stat membru al UE”, a reiterat reprezentantul federaţiei.
În opinia acestuia, ANSVSA controlează prin eşantionare doar 5% din ceea ce vine din comerţul intracomunitar, în timp ce industria agroalimentară autohtonă are control sută la sută.
„Este un tratament discriminatoriu, contraproductiv dezvoltării producţiei agroalimentare româneşti”, a adăugat preşedintele Federaţia Naţională PRO AGRO. (Agenţia Naţională de Presă AGERPRES)