Producătorii străini de automobile îşi croiesc drum prin Rusia

Puţini le-ar numi clasice – cu excepţia unor colecţionari înveteraţi -, dar era mărcilor auto sovietice ar putea fi în curând apusă, notează Financial Times (FT).

Impunătoarea Volga sedan, în care, odată, puteau fi văzuţi “aparatciki” deplasându-se în sus şi în jos pe bulevardele Moscovei care duceau spre Kremlin, a părăsit producţia în 2007. Strania maşină Zaporojeţ a încetat să mai fie produsă în 1994, iar Moskvici-ul utilitarist s-a stins şi el.

Acum, ultimul mare brand intern al Rusiei, Lada, pare să aibă aceeaşi destinaţie. Producătorul Lada, AvtoVaz, care deţine cea mai mare fabrică de maşini din Rusia, se confruntă cu prăbuşirea vânzărilor şi un posibil faliment.
Combinaţia dintre dimensiuni şi volatilitate face ca piaţa rusească să fie dificilă, spun constructorii de automobile. In 2007-2008, Rusia aproape că a depăşit Germania ca volum de cumpărare de autoturisme noi – circa 3 milioane -, dar anul trecut, volumul a scăzut mai mult de jumătate.

“Piaţa Rusiei este la fel de mare ca piaţa unei ţări dezvoltate, dar are încă toate caracteristicile unei pieţe în curs de dezvoltare”, a declarat David Thomas, preşedinte al Volvo Rusia.
Martin Jahn, şef al Volkswagen pentru Rusia, a afirmat că motivele prăbuşirii cererii au fost în număr de trei: o creştere a taxelor de import în 2008-2009, rate ale dobânzii mai mari şi lipsa creditării în timpul crizei financiare, precum şi o devalorizare cu 30% a rublei, în 2008-2009, care, de atunci a recâştigat o mare parte din terenul pierdut.

Citeste si:  Julio Iglesias s-a căsătorit la Marbella cu partenera sa de viaţă

Aceste obstacole ar putea fi temporare, iar industria este în căutare de pieţe pentru a-şi recupera locul deţinut, unul dintre cele mai mari din Europa. În medie, Rusia deţine doar 230 de maşini la 1.000 de locuitori, în comparaţie cu 450, în Europa de Vest. În ultimele două luni, guvernul a anunţat programe ce vizează stimularea cererii.

Premierul Vladimir Putin a anunţat, de asemenea, un program de casare similar cu “Programul rabla” din SUA (‘cash for clunkers’). Dar producătorii străini sunt cei care apar cel mai bine poziţionaţi pentru realizarea unui salt în vânzări.
AvtoVaz şi alţi producători de automobile ruşi au eşuat în mare măsură să transforme dimensiunea pieţei lor interne într-un succes, iar majoritatea au constatat că a asambla modele străine este mai profitabi l decât să fabrici maşini ruseşti.

Între timp, se pare că mai multe companii de automobile străine încep producţia în Rusia, în scopul de a obţine în jur de 30 la suta taxă vamală de import. Volkswagen, de exemplu, a construit o uzină în oraşul Kaluga, producând 150.000 de vehicule pe an.
Indiferent dacă Avtovaz este salvată sau nu de către guvern, brandul Lada ar putea înceta în curând iar fabrica AvtoVaz s-ar putea trezi curând că asamblează branduri străine.

Citeste si:  SAV INTER SHOPPING SRL - notificare privind deschiderea procedurii de insolvenţă

Alte companii producătoare de maşini din Rusia, cum ar fi Sollers, care produce maşini de teren UAZ, au început să asambleze branduri străine, cum ar fi Isuzu.
Designul Lada s-a schimbat puţin din perioada sovietică – s-a adăugat numai aer condiţionat, în 2008.
În pofida acestui fapt, maşinile se vând la aproximativ acelaşi preţ ca o Hyundai nouă, inclusiv 30% taxa de import. Modelul pătrăţos Lada, atât de iubit şi urât de către ruşi, a ajuns subiect de glume, cum ar fi: “Gum dublezi valoarea unei Lada? Îi faci plinul”.

Pentru a salva fabrica şi peste 100.000 de locuri de muncă, guvernul rus încearcă să sprijine piaţa internă de automobile şi găsirea de parteneri străini, precum şi identificarea de surse de tehnologie şi investiţii.
Marca franceză Renault, care deţine 25 la sută din AvtoVaz, a promis să furnizeze tehnologie, dar ea însăşi se confruntă cu probleme de lichiditate pentru a asigura investiţii financiare.

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata