Programului statului rus privind reînnoirea parcului auto va lua startul la 8 martie 2010. După cum afirmă sociologii, majoritatea cetăţenilor ruşi (71%) deţin autoturisme vechi, iar jumătate dintre ei circulă cu maşini produse în urmă cu peste 10 ani. Adică, tocmai această categorie ar trebui să devină ‘clienţii’ noului program.
Cu toate acestea, potrivit sondajelor, cei mai mulţi dintre aceşti oameni nu ard de dorinţă să primească în locul ‘bătrânei maşini’ câte 50.000 de ruble (circa 1.100 de euro), pentru a-şi cumpăra alta nouă.
Experţii nu sunt surprinşi de acest lucru: în opinia lor, programul, în forma sa actuală, nu este avantajos nici pentru proprietarii auto, nici pentru dealeri. În afară de aceasta, în Rusia nici nu ai unde preda vechile autoturisme: în toată ţara nu există decât vreo 10 puncte de casare, notează, joi, cotidianul Novâie Izvestia.
‘Nu suntem în stare să scăpăm nici măcar de pungile de la lapte, darămite de un întreg autoturism’, declară expertul independent Serghei Aslanian, subliniind că în Rusia pur şi simplu nu există potenţial industrial pentru reutilizarea lucrurilor.
Ministerul Industriei şi Comerţului din Rusia vede astfel respectivul program: omul îşi aduce autoturismul la dealerul auto, unde plăteşte 3.000 de ruble pentru serviciile punctului de casare.
Dacă autoturismul este în stare foarte proastă, proprietarul trebuie să achite şi serviciile privind transportarea lui. După aceasta, dealerul auto scoate maşina de la evidenţă la poliţia rutieră şi transportă maşina la punctul de casare. Şi la poliţia rutieră, şi la punctul de casare se pun ştampile corespunzătoare. În total, perfectarea tuturor documentelor durează între 3 şi 5 zile, în cazul în care toate operaţiunile se desfăşoară în aceeaşi regiune.
Aparent, lucrurile par bine organizate, însă, în condiţiile în care în toată Rusia există doar 12 puncte de casare care primesc mijloace de transport, situaţia nu este chiar roză. Mai mult, atât punctele de casare, cât şi dealerii implicaţi în program sunt concentraţi în regiunile Moscova şi Sankt Petersburg.
‘De acest program vor putea beneficia doar vreo 200.000 de persoane, în timp ce maşini mai vechi de 10 ani sunt în Rusia circa 19 milioane’, subliniază liderul Mişcării automobiliştilor din Rusia, Viktor Pohmelkin.
Chiar dacă mulţi dintre cetăţenii ruşi deţin maşini vechi şi par a fi bine informaţi în legătură cu noul program, majoritatea nu au de gând să pretindă la cele 50.000 de ruble ale statului. Principalele cauze pentru care proprietarii de maşini noi preferă să nu ‘se implice în acest experiment’ sunt ‘condiţiile nepotrivite’ (37%) şi ‘neîncrederea faţă de programele de stat în general’ (30%).
‘Acesta este un program născut morť, declară Serghei Aslanian, care consideră că autorităţile ruse nu au făcut altceva decât să implementeze mode lul german. ‘În Germania, însă, programul funcţionează de peste 10 ani, în timp ce în Rusia nimeni nu s-a pregătit din timp în mod serios pentru implementarea lui’, consideră expertul.
Potrivit lui Aslanian, nimeni nu îşi va vinde maşina pentru 50.000 de ruble, în condiţiile în care ar putea obţine pentru ea 70.000.
În afară de aceasta, la banii primiţi de la stat ar mai trebui adăugate sume de cinci ori mai mare pentru a cumpăra un autoturism nou, însă ‘cei care circulă cu maşini mai vechi de 10 ani, de regulă nu au bani‘.
Potrivit şefului filialei moscovite a Federaţiei proprietarilor de maşini din Rusia, Serghei Kanaev, inclusiv dealerii auto nu par a fi interesaţi de program, deoarece acesta presupune prea multă bătaie de cap, în condiţiile unui avantaj incert. ‘Atât timp cât programul nu este profitabil pentru nimeni, el nu va funcţiona’, subliniază Kanaev, citat de ziarul rus.