Robert Turcescu, Emil Hurezeanu şi Mihai Tatulici, în excursie de 10.000 de euro pe banii Roşia Montană Gold Corporation

20 de formatori de opinie şi oameni influenţi din mass-media românească au plecat în Noua Zeelandă la invitaţia companiei Roşia Montană Gold Corporation. Jurnaliştii Robert Turcescu, Emil Hurezeanu şi Mihai Tatulici au acceptat de la controversata companie o excursie ce costă aproximativ 10.000 de euro de persoană.

La sfârşitul săptămânii trecute, 20 de formatori de opinie şi şefi din presa românească au luat drumul ­Noii Zeelande la invitaţia Roşia Montană Gold Corporation (RMGC), companie care încearcă de ani buni să înceapă săpăturile în mina de aur de la Roşia Montană.

Printre cei care au acceptat invitaţia se află Ioan T. Morar (scriitor şi membru fondator al revistei „Academia Caţavencu”), Vlad Macovei (redactor-şef „Evenimentul zilei”), Emil Hurezeanu (preşedintele trustului Realitatea-Caţavencu), Floriana Jucan (directorul revistei „Q Magazine”), jurnalistul Robert Turcescu şi Dragoş ­Nedelcu (membru în Consiliul de Administraţie în trustul Realitatea-Caţavencu), informează Adevărul.ro.

La aceştia se mai adaugă Mihai Tatulici (realizator Realitatea TV) şi Dan Apostol (director executiv The Money Channel). Motivul pentru această dovadă de „mărinimie” este simpla informare a jurnaliştilor printr-o vizită la o mină de aur din această ţară.

„Este de datoria companiei să creeze cadrul necesar de consultare şi de informare a tuturor celor interesaţi în vederea atingerii unui obiectiv comun: reflectarea obiectivă şi documentată a impactului economic, social, de mediu şi de patrimoniu al minei de la Roşia Montană”, se arată în invitaţia postată de Floriana Jucan pe blogul ei.

Este sau NU deontologic?

Unii dintre cei care au acceptat invitaţia au anunţat trunchiat pe blogurile personale. Ioan T. Morar a scris că pleacă într-o vacanţă „în principiu”, fără să menţioneze destinaţia. Mai „curajoasă”, Floriana Jucan a postat deja pe internet detalii legate de vizita la Singapore, locul unde a făcut escală în drumul către Noua Zeelandă.

Deşi reprezentanţii RMGC au menţionat în invitaţia trimisă jurnaliştilor că nu impun condiţii din punct de vedere editorial, rămâne întrebarea dacă este sau nu deontologic şi moral ca şefii şi formatorii de opinie din mass-media să accepte ca „dar” o călătorie în Noua Zeelandă, estimată la peste 10.000 de euro de persoană.

Contactat de „Adevărul”, jurnalistul Cristian Tudor Popescu a comentat sub rezerva unor consideraţii pur teoretice, neştiind, la momentul respectiv, cine sunt jurnaliştii implicaţi.

„Orice jurnalist care este luat de o firmă care are un interes declarat şi controversat de ani de zile nu are ce căuta într-o astfel de excursie. Este ­nonetică plecarea lor în excursie pentru că ea este plătită şi nu poate să asigure obiectivitatea jurnalistului. Un bilet de avion până în Noua Zeelandă costă o avere”, a declarat Cristian Tudor Popescu.

El a ţinut să menţioneze că situaţia este cu atât mai gravă cu cât RMGC a invitat şefi din presă. „Din moment ce cheamă un şef, reprezentanţii firmei vor să creeze un curent de opinie în interiorul mediului respectiv – televiziune sau ziar. Este mai grav decât (să cheme, n.r.) un simplu jurnalist care poate să facă un reportaj şi atât”, a mai spus jurnalistul.


În ultimii ani, RMGC a investit bugete serioase pentru campanii publicitare cu scopul de a schimba percepţia pe care o au românii asupra prezenţei canadienilor la Roşia Montană. Anul acesta, compania a avut, pe lângă publicitatea TV, peste 20 de machete în principalele publicaţii din România, potrivit datelor AlfaCont.

„România liberă” a avut cele mai multe pagini: trei machete de jumătate de pagină şi un insert de opt pagini. Ziarul este urmat de „Jurnalul Naţional”, cu cinci machete, şi de „Evenimentul zilei” şi „Ziarul Financiar„, cu câte trei. Şi ziarul „Adevărul” a publicat două machete în luna iulie. Cu toate acestea, la sfârşitul lunii trecute, Adevărul Holding a anunţat că nu va mai accepta reclame de la RMGC pentru că este un proiect controversat, cu care grupul nu vrea să-şi asocieze imaginea.


Citește și
1 Comentariu
  1. o_studenta spune

    Gold mine corporation sponsoriza intr-o perioada (nu stiu daca o mai fac acum) si practica studentilor de la geologie din iasi (primii 10 din fiecare serie)Pe acestia incerca sa ii convinga ca ceea ce fac ei acolo e ok si ca le creaza locui de munca (la impins roaba?) Din pacate pe multi dintre ei i-a convins …

    Oricum … s-au bagat multi bani in campania aceasta (din ambele parti, atat din partea asoc de ecologice cat si a firmei canadiene) si a fost una destul de puternica….

    Din pacate exista factori negativi de natura politica care vor impinge spre incheierea contractului (total defavorabil Romaniei)

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata