Creșterea rețelei de drumuri în România la sfârșitul anului 2013
Autostrăzile și drumurile naționale: o analiză a infrastructurii rutiere
Conform datelor publicate vineri de Institutul Național de Statistică (INS), România dispunea, la 31 decembrie 2013, de un total de 644 kilometri de autostradă. Aceasta reprezenta 17,1% din întreaga rețea a drumurilor naționale, marcând o creștere cu 94 kilometri față de anul anterior.
Structura rețelei rutiere
La finalul anului trecut, lungimea totală a drumurilor publice din țară era de 84.887 kilometri. Din aceasta, cele mai multe erau drumuri județene, care constituiau aproape jumătate (41,9%) din totalul rețelei cu aproximativ 35.587 kilometri. Drumurile comunale reprezentau un procent semnificativ (37,9%), echivalente cu 32.190 kilometri, iar restul erau drumuri naționale care însumau doar 20,2%, adică aproximativ 17.110 kilometri.
Detalii despre tipologia și starea drumurilor
Din totalul drumurilor naționale menționate anterior:
- Drumuri europene: Aproape o treime (6.269 km) erau clasificate ca fiind europene.
- Autostrăzi: Celebrarea celor 644 km reprezenta un segment important al infrastructurii.
- Drumuri cu trei benzi: Acestea se ridicau la doar 270 km.
- Drumuri cu patru benzi: Totalizând circa 1.704 km.
Referitor la tipologia acoperământului drumul public:
- Aproximativ 29.153 km (34,4%) erau modernizate majoritar prin îmbrăcăminte asfaltică grea sau mijlocie.
- În jur de 22.191 km (26,1%) aveau îmbrăcăminte ușoară rutieră.
- Restul (33.543 km, adică aproape jumătate) constatau în drumul pietruit sau neamenajat.
Starea tehnică a acestor căi arată că peste jumătate dintre drumul modernizat și cel ușor aveau durata serviciului depășită.
Infrastructura feroviară în România
Pe lângă rețeaua rutieră, INS raportează că liniile feroviare utilizabile se întindeau pe o lungime totală de 10.768 km, dintre care majoritatea (98%) erau linii cu ecartament normal.
Densitatea liniilor feroviare era estimată la 45,2 linii/1.000 kmp, cele mai mari valori fiind observate în regiunea București-Ilfov și Vest.
La sfârșitul anului trecut existau aproximativ 4.029 km electrificați din întreaga rețea feroviar existent – reprezentând astfel aproape un sfert din lungimea totalității acestora.
Repartizarea regionala pentru căile ferate indica predominanța regiunii Vest urmatã îndeaproape de Sud Est și Nord Vest în ceea ce privește lungimea liniilor disponibile pentru exploatare.
Aceste date subliniazã progresele realizate în domeniul infrastructurii rutiere şi feroviare ale României până la finele anului trecut şi oferã perspective asupra dezvoltării viitoare a acestui sector esenţial pentru mobilitate şi economie. (Agenţia Naţională de Presă AGERPRES)