România este unul dintre cele șase state care s-au alăturat proiectului de cercetare ENCHANT, finanțat de Uniunea Europeană, care își propune să sprijine tranziția energetică prin înțelegerea nevoilor și a comportamentului consumului de energie electrică în gospodăriile europene. De asemenea, proiectul testează ce strategie funcționează cel mai bine pentru a motiva să economisească energie și de ce informații au nevoie gospodăriile.
Celelalte cinci țări participante sunt Norvegia, Germania, Austria, Italia și Türkiye.
Consumatorii români de energie pot participa la campanie timp de șase săptămâni, începând de joi, 4 mai. La nivel național, proiectul este implementat de Centrul pentru Studiul Democrației, inițiatorul Observatorului Sărăciei Energetice din România (ORSE), împreună cu Universitatea Babeș-Bolyai, Primăria și Consiliul Local Cluj-Napoca și compania Electrica Furnizare.
Informațiile colectate despre consum vor fi modelate cu ajutorul unui sistem inovator de interpretare a datelor bazat pe inteligență artificială pentru a produce scenarii de politici publice adaptate la realitatea din teren și la diversitatea situațiilor. Datele sunt colectate printr-o metodă numită Randomized Controlled Trial (RCT) și vizează participarea voluntară a gospodăriilor în grupuri experimentale care testează comportamentele de consum.
Efortul pe scară largă vizează milioane de cetățeni europeni, potrivit comunicatului de presă al ORSE.
„ENCHANT este un proiect de cercetare care încearcă să afle ce i-ar putea ajuta pe români să își reducă consumul de energie în gospodărie și care sunt limitele acestei nevoi”, a declarat Anca Sinea, cercetător al Universității Babeș-Bolyai, coordonator al ORSE și al campaniei implementate în România.
Ea a explicat și care sunt beneficiile pentru consumatorii români care participă la această campanie: „Pe lângă informațiile interesante pe care le pot obține despre propriul consum de energie, vor primi sugestii și recomandări despre cum pot economisi mai multă energie în locuința lor (…). În plus, pe baza concluziilor la care vom ajunge prin agregarea tuturor datelor primite de la consumatori, aceștia vor avea posibilitatea de a influența politicile europene și naționale, propunând scenarii de politici publice mult mai favorabile situației consumatorilor”.
Campania de economisire a energiei electrice pentru consumatorii casnici din România se desfășoară prin intermediul platformei ENCHANT – aici.
Consumatorii înscriși în mod voluntar pe platforma proiectului sunt rugați să răspundă la un set de întrebări despre propriul consum de energie electrică pentru a-i ajuta pe cercetători să înțeleagă mai bine modelul de consum al gospodăriei lor. Apoi, timp de șase săptămâni, aceștia vor raporta săptămânal consumul de energie electrică, care poate fi obținut fie de la contorul de energie electrică instalat în locuință, fie din aplicația dedicată pentru cei care au un contor inteligent.
De asemenea, participanții vor primi săptămânal e-mailuri cu sfaturi menite să îmbunătățească și să evolueze consumul ca urmare a implementării recomandărilor primite de pe platformă.
Sursa – www.romania-insider.com