Românii se aşteaptă la o îmbunătăţire a nivelului de trai în acest an; cea mai frecventă îngrijorare este creşterea preţurilor

Așteptările românilor pentru 2015 în ceea ce privește nivelul de trai sunt mai mari în acest an față de anul anterior, alimentate și de alegerile prezidențiale, în condițiile în care 35,2% consideră că nivelul de trai este unul „mai bun” față de 2014, comparativ cu 26,1% dintre respondenți în 2014, potrivit unui studiu de specialitate remis, marți.

Totodată, 3,9% dintre subiecți firmă că 2015 va fi un an „mult mai bun” decât precedentul.

Pe de altă parte, 14,5% dintre respondenți consideră că nivelul de trai în acest an va fi mai rău (față de 23,8% în 2014), iar 6,9% că va fi mult mai rău, față de 11,6% în 2014, arată studiul realizat de Millward Brown.

Deși venitul mediu net lunar pe membru de familie este mai ridicat la începutul lui 2015 (232 euro) față de 2014 (201 euro), se remarcă prudența în ceea ce privește intenția de achiziție de bunuri în rate și intenția de efectuare de excursii plătite în țară sau în străinatate (…) Cu toate că un procent mai mare de respondenți au afirmat ca nivelul de trai din 2014 a suferit mai degrabă o deteriorare decât o îmbunătățire (33,2%), procentul celor cu o viziune negativă se reduce față de anul anterior la 33,2%, de la 44%”, arată sursa citată.

Potrivit cercetării, românii nu mai sunt la fel de activi ca și în urmă cu câțiva ani în încercarea de a-și rotunji veniturile și par mai relaxați în privința cheltuielilor. „Drept dovadă, ponderea venitului disponibil este aceeași cu cea din 2013, deși venitul mediu net pe membru de familie a crescut. În schimb, în spiritul prudenței, cei mai mulți mențin evidența veniturilor și a cheltuielilor. În ceea ce privește tipurile de mărci cumpărate, un număr mai mare de români preconizează că își vor menține obiceiurile în 2015”, mai arată studiul.

Astfel, 7 români din 10 anticipează că își vor păstra obiceiurile de cumpărare în 2015, în ceea ce privește tipul mărcilor achiziționate. Mai mult de două treimi (67%) au declarat că nu își vor schimba deloc obiceiurile de cumpărare, 14,6% dintre respondenți susțin că vor cumpăra mărcile cu care s-au obișnuit, dar în cantități mai mici, iar 17,4% au menționat că se vor orienta către mărci mai ieftine.

Potrivit studiului, deși cea mai frecventă îngrijorare a românilor în acest an continuă să fie creșterea prețurilor (79,3% dintre respondenți), apar tot mai pregnant temeri legate de izbucnirea unui război în regiune (67%), de apariția unor epidemii (59,4%) și de terorism (54,8%).

„Situația angajaților în companii pare să se fi stabilizat în comparație cu 2013, în sensul că a scăzut ponderea românilor care au asistat la micșorări salariale, eliminări de bonusuri sau reduceri ale beneficiilor non-salariale în firmele în care lucrează. De asemenea, mai puțini români lucrează ore suplimentare și mai rar”, arată studiul.

Totodată, intenția de a demara o afacere rămâne aproape la fel cu cea din 2014, respectiv 13% dintre respondenți față de 14,7% în 2014.

Studiul a avut ca populație țintă persoane cu vârste cuprinse între 18-65 ani, din mediul urban. Mărimea eșantionului a fost de 1.000 de respondenți pe an, în perioada 2008-2015. Cercetarea s-a efectuat pe baza unor interviuri telefonice (CATI), iar perioada de culegere a datelor a fost 10 — 13 februarie 2015.

Studiul urmărește din 2008 evoluția nivelului de trai al populației din România, din mediul urban, și perspectivele asupra anului curent. (Agenţia Naţională de Presă AGERPRES)

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata