Directorul executiv al unuia dintre cei mai mari asigurători de transport maritim din lume a avertizat cu privire la riscul tot mai mare de o scurgere dezastruoasă de petrol, după ce efectele secundare ale sancțiunilor asupra Rusiei au lăsat alte mii de nave fără acoperire de răspundere civilă din partea unor asigurători „bine testați”.
„Nimeni nu va fi acolo pentru a ajuta la înlăturarea mizerii (fără o acoperire suficientă pentru răspundere)”, a declarat Rolf Thore Roppestad, directorul executiv la Gard din Norvegia. „Acesta este un dezastru social și de mediu care așteaptă să se întâmple și ar trebui să fie o mare îngrijorare pentru noi toți.”
Avertismentul public rar din partea unui asigurător senior vine pe fondul îngrijorării marilor case comerciale și a unor factori de decizie politică cu privire la consecințele neintenționate ale regimului de sancțiuni din vest, care a împins comerțul rusesc cu petrol în umbră.
Există o neliniște în sectorul energetic că comercianții mai mici, cu mai puțină experiență, transportă țiței pe distanțe mai lungi pe nave mai vechi cu niveluri necunoscute de asigurare.
Într-un interviu pentru Financial Times, Roppestad a estimat că, de când Rusia a invadat Ucraina, „câteva mii” de nave au făcut comerț pe tot globul fără acoperire din partea Grupului Internațional al celor 12 Cluburi de Protecție și Indemnizație. Grupul este alcătuit în mare parte din asigurători europeni și americani, inclusiv Gard, care în trecut au acoperit aproximativ 90% din tonajul oceanic al lumii.
El și-a exprimat îngrijorarea cu privire la fiabilitatea și capacitatea asigurătorilor non-IG de a gestiona o deversare sau un alt accident.
Printre aceste nave se numără o mare parte din așa-numita flotă din umbră, un grup în vârstă de petroliere despre care brokerii credeau că au fost adunate de Rusia pentru a eluda sancțiunile occidentale și adesea asigurate la nivel local.
Roppestad a spus că există un risc mult mai mare pentru un scenariu cel mai rău în care „nimeni nu va fi acolo să plătească” pentru a face curățenie după un accident. „Pe măsură ce flota din umbră continuă să crească, va deveni doar mai acută.”
Cluburile International Group P&I sunt deținute reciproc de armatori și navlositori și oferă asigurare pentru răspunderea față de terți, cum ar fi prăbușirea unei nave. Acoperirea P&I este esențială pentru comerțul maritim și o condiție pentru intrarea în porturile globale.
Asigurătorii și brokerii occidentali și-au exprimat îngrijorarea privată că acoperirea P&I de la asigurătorii non-IG va fi mai puțin fiabilă și va duce la plăți mai limitate.
„Sunt mult mai puțin convins de fiabilitatea și capacitatea lor de a gestiona eficient un accident dacă ceva nu merge bine”, a spus Roppestad.
Multe nave care renunță la acoperirea IG se bazează pe alți asigurători P&I din Rusia și Orientul Mijlociu, potrivit experților în asigurări și înregistrările navelor. Iranul și Venezuela și-au folosit de multă vreme propriile flote umbră de câteva sute de nave pentru a evita sancțiunile. Iranul are propriul său asigurător P&I, Kish, creat după ce asigurătorii occidentali s-au retras.
Vedeți un instantaneu al unui grafic interactiv. Acest lucru se datorează cel mai probabil faptului că sunteți offline sau că JavaScript este dezactivat în browserul dvs.
„Am schimbat abilitățile de logistică în jurul petrolului rusesc într-o perioadă foarte scurtă de timp”, a spus Ben Luckock, co-șef de tranzacționare cu petrol la Trafigura, despre importanța crescândă a firmelor comerciale mai mici, mai puțin experimentate, care se bazează pe nave mai vechi. Trafigura a fost unul dintre cei mai mari transportatori de țiței rusești înainte de a înceta această afacere anul trecut.
O mare zonă de îngrijorare, a spus el, sunt strâmtorile dintre Danemarca și Suedia de la gura Mării Baltice, care rămâne o rută comercială importantă pentru petrolul rusesc sancționat, care ocolește acum Europa în lunga sa călătorie către noi cumpărători din India și China.
„Aveți o mulțime de bărci de 17, 18 și 19 ani care tranzitează strâmtorii daneze cu petrol (rusesc) destinat Asiei”, a declarat Luckock la summitul global FT Commodities de săptămâna trecută.
Majoritatea petrolierelor, în special petrolierele mari, sunt asigurate cu International Group și tind să fie mai tinere.
În decembrie, Turcia a declanșat un blocaj de petrol-cisternă în afara apelor sale, după ce a cerut ca toate petrolierele care trec prin apele sale să aibă garanții sporite pentru acoperirea lor P&I.
„Cluburile P&I sunt acolo pentru calitatea de membru. Ei caută să plătească (pentru daune)”, a spus un broker de asigurări din Londra, vorbind sub condiția anonimatului. „Nu știi dacă rușii ar spune… . . doar o vom lăsa.”
Sursa – www.ft.com