Raportul Anti-Fraud Technology Benchmarking din anul 2024 este cel de-al treilea studiu global realizat de către SAS și ACFE începând cu anul 2019. Cea mai recentă ediție a acestuia aduce în prim-plan insight-uri de la aproximativ 1.200 de membri ACFE, intervievați la finele lui 2023. Datele obținute arată trenduri clare în evoluția luptei anti-fraudă, începând cu 2019.
În acest sens, interesul pentru inteligență artificială (AI) și învățare automatizată (ML) este mai crescut ca niciodată. În prezent, aproximativ 1 din 5 profesioniști anti-fraudă (18%) menționează cele două unelte între cele pe care le folosesc pentru a detecta frauda. Alți 32% anticipează că vor implementa astfel de tehnologii în următorii doi ani. În acest ritm, utilizarea AI și ML în programele anti-fraudă se va tripla până la finele lui 2025.
Cu toate acestea, rata de adoptare a inteligenței artificiale și a învățării automatizate este sub așteptări. Cu toate că interesul este foarte crescut, adoptarea efectivă a AI și ML a crescut cu doar 5% începând cu 2019. Estimările din 2019 și 2022 preconizau rate de 25%, respectiv 26%.
În vreme ce utilizarea unui număr ridicat de tehnici de analiză a datelor a ajuns la un platou, folosirea datelor biometrice și a roboticii în programele anti-fraudă a fost într-o continuă creștere și dezvoltare. Folosirea datelor biometrice fizice a crescut cu 14% începând cu 2019, fiind acum o resursă în cazul a 40% din respondenți. Unul din cinci (20%) intervievați folosește robotica, inclusiv automatizări robotice de procese, în creștere de la 9% în 2019. Aceste tehnologii sunt cel mai des întâlnite în cazul serviciilor bancare și financiare. 51% dintre respondenți folosesc date biometrice fizice, iar 33% folosesc robotica.
Astfel, ”Accesibilitatea uneltelor de AI generativ le face deosebit de periculoase dacă ajung în mâini greșite”, afirmă John Gill, președintele ACFE. ”Trei din cinci organizații preconizează o creștere a bugetelor pentru tehnologie anti-fraudă în următorii doi ani. Cum vor investi aceste fonduri va determina cine va avea avantajul în ceea ce a devenit o cursă a înarmării tehnologice, în care adversarii sunt infractorii. Este o luptă dificilă, deoarece spre deosebire de fraudatori, organizațiile trebuie să folosească noile tehnologii în mod etic.”
În prezent, ”Interesul uriaș față de tehnicile avansate de analiză, juxtapus cu rata modestă de adoptare a acestora dovedește complexitatea scalării soluțiilor de AI și analytics”, arată Stu Bradley, Senior Vice President of Risk, Fraud and Compliance Solutions în cadrul SAS.
”Totodată, asta subliniază importanța alegerii corecte a partenerului tehnologic. AI și învățarea automatizată nu sunt aplicații simple, de tipul plug-and-play. Cu toate acestea, beneficiile acestora pot fi atinse facil prin livrarea unor soluții modulare în întregul spectru de management de risc, având ca bază o platformă unitară bazată pe inteligență artificială. Aceasta este abordarea SAS, prin intermediul platformei SAS Viya.”
Concret, respondenții lucrează în 23 de industrii, cele mai frecvente fiind următoarele:
-Servicii bancare și financiare (22%)
-Administrație publică și guvernamentală (22%)
-Servicii profesionale (13%)
-Asigurări (5%)
-Sănătate (4%)
-Manufactură (4%)
-Tehnologie (4%)
-Educație (4%)
Aceste organizații sunt de dimensiuni variate, având între 100 și peste 10.000 de angajați ce lucrează pe toate continentele.
Sursa: www.economica.net