Stilul de management al șefului Formulei 1, Stefano Domenicali, nu este tocmai o chestiune privată.
Seria de documentare din culise a Netflix, Formula 1: Drive to Survive a difuzat pentru milioane de oameni sensibilitățile legate de relațiile cu piloții de curse, managerii echipelor lor, proprietarii și sponsorii miliardari, precum și șefii de stat și membrii familiei regale implicați în seria de curse auto de elită a sporturilor cu motor.
În ultimul sezon, conducerea lui Domenicali este testată la o întâlnire a șefilor de echipă, inclusiv Toto Wolff, șeful Mercedes, și Christian Horner, omologul său de la Red Bull. Rivalii permanenți sunt blocați într-o dispută pe tema noilor reglementări privind designul mașinilor și, pe măsură ce se încing spiritele, Domenicali intervine pentru a dezamorsa situația. Discuția va continua „în mod corespunzător” cu Federația Internațională a Automobilului, organismul de conducere al sportului, spune el la adunarea directorilor de echipă.
Reflectând asupra incidentului de la sediul F1 din Londra, Domenicali spune că faptul că îi cunoaște pe managerii de echipă la nivel personal a fost important pentru modul în care a gestionat situația. „Aceste tipuri de lucruri pe care înveți cum să le abordezi cu cât vezi mai mult (se întâmplă) și cu cât înțelegi mai mult oamenii. Fiecare dintre noi este diferit, așa că trebuie să respecți asta”.
Domenicali susține că are „zero ego” și că „niciodată” nu strigă. „Asta este frumusețea, îți iei un ego mai puțin”.
În calitate de fost director al echipei Ferrari, el cunoaște presiunile cu care se confruntă cei ca Horner și Wolff, de la gestionarea piloților câștigători de campionat, cum ar fi Max Verstappen și Lewis Hamilton, până la motivarea inginerilor și aerodinamicienilor pentru a construi cele mai bune mașini.
Formula 1 se extinde rapid. Proprietarul american Liberty Media, care a achiziționat F1 într-o tranzacție de 8 miliarde de dolari în 2016, a redesenat economia sportului: împarte veniturile mai uniform între echipe, a introdus limite de cheltuieli pentru dezvoltarea mașinilor pentru a stimula concurența și a transformat modul în care se angajează cu fanii pe rețelele sociale.
O plasă de baschet Miami Heat atârnată pe peretele de vizavi de biroul lui Domenicali este un suvenir în urma adăugării, anul trecut, a unui Grand Prix în orașul american. F1 va concura în Las Vegas în luna noiembrie a acestui an pentru prima dată în patru decenii.
Veniturile anuale au crescut cu 20%, ajungând la peste 2,5 miliarde de dolari în 2022, datorită taxelor mai mari plătite de promotorii de curse, a creșterii drepturilor media, a sponsorizării și a prezenței la afacerea de ospitalitate Paddock Club.
Dar, cu toate eforturile de a stimula angajamentul, sportul a fost lipsit de entuziasm în partea din față a grilei. Verstappen a câștigat 15 din 22 curse în 2022. Echipa sa Red Bull are mai mult decât dublul punctelor celor mai apropiați rivali în acest sezon.
Pentru fanii atrași de Drive to Survive, dominația lui Red Bull amenință capacitatea F1 de a le păstra atenția? Vorbind la conferința Financial Times’ Future of the Car din Londra săptămâna trecută, Domenicali a declarat că ar fi „total în dezacord” cu faptul că F1 a prioritizat divertismentul în detrimentul sportului în sine.
„În acest an, trebuie să spunem adevărul: Red Bull a făcut o treabă mai bună decât ceilalți, este un fapt. Dar aș fi imprudent să spun că campionatul este terminat”, a declarat el în fața publicului. „Nu putem interveni în performanțele echipelor. Sunt sigur că ceea ce am făcut în ceea ce privește reglementările financiare va ajuta la minimizarea decalajului pe partea tehnică”.
Între timp, unii foști angajați și alte persoane care îl cunosc spun că Domenicali este un pic „de școală veche” – preferă ca personalul să fie prezent fizic la birou și să călătorească la curse. Este un program solicitant: sezonul se desfășoară din martie până în noiembrie și s-a extins la 23 de curse în acest sezon, de la adolescenți cu două cifre în anii 1990.
La sediul F1, unde sălile de ședință poartă numele unor personalități legendare ale curselor, cum ar fi Juan Manuel Fangio – dar și un indiciu pentru buldogul vegan al lui Hamilton, Roscoe – șeful executiv este relaxat în legătură cu presiunea. „Ce greutate are o afacere solicitantă dacă îți place și ești motivat să o faci? Zero”, spune el.
„Suntem norocoși …Este o muncă grea, da, dar uitați-vă în jur, suntem într-o afacere de divertisment.” El adaugă că, dacă oamenii care creează divertismentul nu sunt fericiți, „există o problemă”. „Așa că, dacă vrei să fii aici, trebuie să te dedici pe deplin muncii, cu entuziasmul potrivit”.
Italianul spune că abordarea sa este de a trata oamenii la fel, fie că este vorba de președinți sau de grădinarul său. „Este stilul meu, ia-l sau lasă-l. Nu sunt capabil să am o mască în fața mea”.
„Oamenii care nu sunt inteligenți cred că există un singur stil de a extinde afacerea de care ești responsabil. Am dovedit că sunt capabil să fiu la fel, aici, în acest scaun, și dacă veniți cu mine în vacanță cu familia mea, cu prietenii mei …Eu nu mă schimb”.
Născut la Imola, unde se află circuitul unde brazilianul Ayrton Senna, triplu campion mondial de F1, a cedat într-un accident fatal în 1994, Domenicali și-a început cariera la Scuderia Ferrari și mai târziu a văzut pilotul german Michael Schumacher dominând campionatul la începutul anilor 2000.
„Am învățat faptul că nu poți face nimic de unul singur; trebuie să ai o echipă bună, de fapt, cea mai puternică echipă din toate timpurile”, spune el despre perioada petrecută la Ferrari.
În 2014, a demisionat după trei curse din sezon, după ce performanțele Ferrari pe circuit s-au prăbușit. „Nu mă tem să îmi asum responsabilitatea atunci când cred că este corect să fac anumite lucruri”, spune el. „Am început să lucrez după universitate, așa că vă puteți imagina că nu a fost ușor, dar trebuie să fii rațional”.
A lucrat la marca Audi a Volkswagen – unde scandalul emisiilor diesel a zădărnicit o potențială intrare în F1 – și apoi s-a alăturat Lamborghini.
În calitate de director executiv al F1, el a ajutat la convingerea Audi să revină la timp pentru 2026, când vor intra în joc noile unități de propulsie, care vor fi mai eficiente și vor folosi un combustibil mai sustenabil.
Un test mai mare al capacităților sale de persuasiune a avut loc în martie 2022, înaintea celui de-al doilea Mare Premiu al Arabiei Saudite de la Jeddah. Atunci când un atac cu rachete Houthi a lovit o instalație de depozitare a petrolului Saudi Aramco în perioada premergătoare cursei, fumul care s-a răspândit în aer a fost vizibil de pe circuit. Speriați, piloții s-au întrebat dacă să concureze sau nu.
„Să vezi o ciupercă de fum atât de incredibilă, întunecată, la 12 mile de locul în care te afli, este emoțional destul de puternic”, spune Domenicali.
Miza a fost mare. În ciuda criticilor din partea grupurilor pentru drepturile omului, Arabia Saudită a devenit o piață importantă pentru F1, esențială pentru expansiunea Liberty Media în Orientul Mijlociu. Saudi Aramco, companie de stat, se numără printre partenerii globali ai F1, cea mai mare tranșă de sponsorizare din acest sport, în timp ce echipe precum Aston Martin și McLaren se bazează pe sponsori saudiți.
Flăcări se ridică deasupra unei instalații Saudi Aramco de lângă circuitul F1 din Jeddah după un atac cu rachete în 2022. Marele Premiu al orașului s-a desfășurat după ce Domenicali a vizitat circuitul pentru a-i liniști pe piloți © Peter J Fox/Getty Images
Ceea ce era deja „un moment deloc ușor” a fost amplificat de social media, spune Domenicali. Cursa s-a desfășurat după întâlniri nocturne cu piloții, în care Domenicali a transmis asigurări din partea autorităților locale și a explicat măsurile de siguranță în vigoare.
„Dacă urmați emoția, cel mai probabil veți merge într-o direcție greșită”, spune el. „A conduce prin exemplu înseamnă că am fost acolo. Dacă am fost primul îngrijorat, nu sunt atât de prost încât să plec de acolo … și să spun: ‘Eu plec și tu rămâi’. Toată lumea a înțeles și a avut încredere în noi”.
Mai recent, extinderea în Arabia Saudită a dus la speculații potrivit cărora fondul suveran de investiții al statului bogat în petrol din Golf ar fi interesat să achiziționeze F1.
Un raport al Bloomberg News din ianuarie, potrivit căruia F1 ar fi atras interesul de preluare din partea Fondului public de investiții saudit, a determinat un răspuns ferm din partea președintelui FIA, Mohammed Ben Sulayem. El a scris pe Twitter că organismul de conducere a fost „precaut” cu privire la „presupusul preț umflat” de 20 de miliarde de dolari, inclusiv datoriile, și a avertizat că orice pretendent ar trebui să aducă mai mult decât „doar o mulțime de bani”.
F1 și Liberty Media au decis să nu răspundă public, dar într-o scrisoare adresată președintelui FIA, care a fost dezvăluită presei, au avertizat că comentariile sale „depășesc limitele atât ale atribuțiilor FIA, cât și ale drepturilor sale contractuale” și că FIA „poate fi răspunzătoare” dacă tweet-urile președintelui „afectează valoarea Liberty Media”.
Ben Sulayem s-a retras ulterior din implicarea zilnică în F1.
„Dacă vrei să faci ceva, nu trebuie să țipi sau să anunți”, spune Domenicali despre încercarea sa de a rezolva problema în mod privat, „și faci ceea ce este în interesul afacerii de care ești responsabil, la fel de simplu ca asta. Toată lumea este diferită, dar acesta sunt eu”.
Sursa – www.ft.com