Ministrul de Externe Wang Yi, aflat la o conferinţă de presă comună cu omologul său francez Stephane Sejourne, a declarat că statul asiatic speră că politica UE de reducere a riscurilor nu are ca obiectiv anumite ţări şi nu ar trebui să încalce reglementările Organizaţiei Mondiale a Comerţului (OMC).
Decuplarea de China este cel mai risc
Ministrul Wang Yi a adăugat: „Relaxăm în mod constant accesul pe piaţă, inclusiv prin promovarea datelor transfrontaliere. China va face mai mult pentru a răspunde preocupărilor companiilor franceze legate de accesul pe piaţă”.
La rândul său, Stephane Sejourne a afirmat că Franţa va continua discuţiile cu China privind reducerea riscurilor şi nu sugerează că Uniunea Europeană va adopta măsuri protecţioniste.
În acest sens, Europa desfăşoară o strategie de reducere a riscurilor şi a dependenţei de China pentru a-şi recâştiga competitivitatea şi avantajele industriale.
Comisia Europeană a lansat în luna octombrie o investigaţie asupra industriei chineze de vehicule electrice. Ancheta, programată să dureze 13 luni, caută să stabilească dacă vehiculele electrice mai ieftine produse în China beneficiază în mod incorect de subvenţii de stat. China a denunţat ancheta pe care a calificat-o drept un „protecţionism pur” şi a subliniat că probabil va dăuna relaţiilor comerciale sino-europene.
În luna ianuarie, Ministerul Comerţului din China a anunţat demararea unei anchete antidumping privind coniacul importat din Uniunea Europeană (UE), pe fondul intensificării tensiunilor dintre Beijing şi Bruxelles.
Investigaţia vine în urma unei plângeri depuse de Asociaţia Chineză de Băuturi Alcoolice, în numele industriei interne de coniac. Ancheta se va concentra pe coniacul din UE care este importat în China în recipiente mai mici de 200 de litri, a precizat Ministerul Comerţului, fără a da publicităţii numele companiilor.
Decizia vine la câteva luni după ce UE a lansat o anchetă privind subvenţiile acordate de China pentru vehiculele electrice, în încercarea de a stopa importurile ieftine care au inundat piaţa auto europeană. De asemenea, în decembrie, blocul comunitar a lansat o anchetă antidumping privind importurile de biodiesel din China.
În opinia sa, „China indică Europei cum ar putea arăta represaliile dacă sunt impuse taxe vamale la vehiculele electrice chinezeşti. Această mişcare ar afecta cel mai mult ţările producătoare de vin, cum ar fi Franţa, şi probabil nu este o coincidenţă. Guvernul francez a fost cel mai puternic susţinător al anchetei UE privind subvenţiile acordate de China pentru vehiculele electrice”, susţine Noah Barkin, consilier principal la Rhodium Group.
Companiile franceze Remy Cointreau, Pernod Ricard şi LVMH vând coniac în China (mărcile Remy Martin, Martell şi Hennessy), ţară ce reprezintă o piaţă majoră pentru toate mărcile de coniac, afectate de scăderea cererii în SUA.
Din datele autorităţii vamale de la Beijing, Franţa este responsabilă pentru 99,8% din toate exporturile UE de coniac în China.
Sursa: www.economica.net