În prezent, doar aproximativ 5% dintre magazinele online românești apelează la automatizări de procese, dar asta doar în caz de forță majoră. În cadrul analizei TARA Interactive, procentul este însă în creștere în ultimii doi ani, în contextul în care managerii shop-urilor online autohtone, predominant focalizate pe automatizări în vânzări și marketing, încep să recunoască importanța extinderii automatizării în toate sectoarele operaționale, pentru optimizarea gestionării și reducerea costurilor operaționale.
Cele mai mari cerințe din partea magazinelor online în ceea ce privește automatizarea proceselor și pentru care solicită expertiza TARA Interactive, vizează:
Prețuri dinamice – soluție care presupune ajustarea în timp real a prețurilor produselor sau serviciilor, bazată pe factori precum cererea, oferta, comportamentul consumatorilor, și acțiunile concurenței;
Redimensionarea rapidă a stocurilor prin alegerea unor furnizori care permit comenzi online. Integrarea acestora în platformele shop-urilor online vine la pachet cu primirea de notificări în avans atunci când produsele comercializare au un stoc scăzut sau sunt epuizate. Iar magazinele online care au implementate astfel de soluții vor fi cu un pas în fața concurenței, cu comenzi complete către furnizor, clienții putând să primească mereu produsele în cel mai scurt timp posibil;
Facturarea și închiderea automată a facturilor, reducând cu până la 10 ori munca reprezentanților de vânzări.
În afirmaţiile sale, „Proiecțiile pentru 2024 subliniază o tendință către automatizarea integrată a proceselor, de la gestionarea stocurilor, până la interacțiunea cu clienții. Într-un mediu unde lipsa forței de muncă devine tot mai presantă, automatizarea se impune ca o soluție eficientă, capabilă să sporească productivitatea și să asigure o gestionare optimă a resurselor. Prin adoptarea automatizărilor, precum sistemele de pricing dinamic, facturarea automată și optimizarea lanțului de aprovizionare, magazinele online pot atinge un nivel superior de performanță, reducând simultan costurile și îmbunătățind experiența de cumpărare pentru utilizatori”, spune Vlad Lepădatu, Managing Partner la TARA Interactive.
În plus, importanța pentru automatizări este evidențiată și prin bugetele alocate. Analiza TARA Interactive a precizat că dacă, inițial, companiile alocă bugete între 2.000 și 5.000 de euro pentru automatizare, după observarea beneficiilor, acestea tind să mărească investiția la 10.000-15.000 de euro în primul an, lucru care indică o adaptare pozitivă și o valorificare a avantajelor oferite de tehnologie.
În țările unde comerțul online este mult mai bine dezvoltat, cum sunt cele din vestul Europei, sau SUA, bugetele alocate segmentului de automatizări de procese operaționale sunt de 5, până la 10 ori mai mari.
Aşadar, „În prezent, multe magazine online lasă comenzi neonorate din cauza fluxurilor neautomatizate, iar lipsa de personal pentru gestionarea interacțiunii cu clienții si furnizorii va duce la creșterea cererilor de automatizare a proceselor”, mai spune Vlad Lepădatu, menționând că există oportunități neexplorate de către magazinele online în ceea ce privește partea de automatizare a proceselor, cum ar fi comenzile automate la furnizori și dropshipment-ul pe partea de logistică sau prețurile dinamice pe partea de sales și marketing. Iar investițiile în conectarea soluțiilor ERP și CRM la platformele online aduc valoare adăugată mare în gestionarea stocurilor și clienților.
În România, TARA Interactive este compania românească de dezvoltare de software care a încheiat anul 2023 cu afaceri de peste 1,2 milioane de euro (la nivel de grup), în creștere cu 15% față de anul anterior. Pentru anul 2024, compania estimează un avans de aproximativ 30% pentru business-ul desfășurat în România și de circa 80% pentru cel la nivel internațional, în contextul în care, peste 70% din afacerile TARA Interactive au loc în afara României.
A fost înființată în anul 1991 ca o companie de IT orientată către implementarea de noi tehnologii. În prezent, TARA Interactive are peste 50 de angajați în birourile din București și Chișinău și desfășoară proiecte internaționale în SUA, Marea Britanie, Europa, România, etc., în domenii precum fintech, sport, consultanță, transport, logistică, eCommerce și retail.
Sursa: www.economica.net