Dortyol, un terminal mediteranean administrat de Global Terminal Services (GTS), a primit anul trecut volume record de țiței rusesc. Măsura raportată de GTS de a pune capăt unor astfel de transporturi vine pe fondul unei creșteri a presiunii sancțiunilor americane impuse ca urmare a războiului din Ucraina.
Astfel, „GTS a decis să întrerupă toate legăturile posibile cu petrolul rusesc și a declarat în consecință clienților săi la sfârșitul lunii februarie 2024 că, chiar dacă nu există nicio încălcare a legilor, reglementărilor sau sancțiunilor, nu va accepta niciun produs de origine rusă sau niciun produs încărcat din porturile rusești, ca o măsură suplimentară la normele de sancționare în vigoare”, a declarat GTS pentru Reuters.
Turcia a devenit unul dintre cei mai mari importatori de țiței și carburant rusesc începând cu februarie 2022, când Occidentul impus Moscovei sancțiuni ca răspuns la invadarea Ucrainei. De atunci, Rusia a redirecționat petrolul dinspre Europa și SUA către Asia, Turcia și Africa.
În acest sens, GTS a afirmat că toate operațiunile anterioare au fost în deplină conformitate cu sancțiunile, inclusiv cu plafonarea prețurilor de către G7.
În declaraţia sa, „Noua abordare a GTS este o măsură suplimentară pentru a elimina efectele activităților care sunt dincolo de raza sa de acțiune și de control, în ciuda eforturilor de a respecta toate sancțiunile aplicabile”, a adăugat GTS.
O măsură a SUA, lansată în decembrie, de a lovi firmele financiare care permit desfășurarea de activități comerciale cu sancțiuni secundare ar fi putut răci comerțul turco-rus. Exporturile turcești către Rusia au scăzut cu o treime în primele două luni ale acestui an, potrivit statisticilor oficiale turcești, în timp ce plățile turcești pentru petrolul rusesc au fost întrerupte sau încetinite în unele cazuri.
Terminalul Dortyol importă, exportă și depozitează carburanți și țiței. Anul trecut, acesta a primit 11,74 milioane de barili de țiței și combustibil rusesc, conform datelor firmei de analiză a transportului maritim Kpler.
Concret, Reuters a precizat că importurile au făcut din Dortyol al șaptelea terminal de import al Turciei după volum, în creștere de la locul 10 în 2021. Importurile de țiței și combustibil rusesc din 2023 au fost de aproximativ șapte ori mai mari decât volumul total pe care l-a primit în 2021, din toate sursele. Exporturile terminalului au explodat, de asemenea, în 2023. Acestea au crescut de aproape cinci ori față de anul 2021, ultimul an de pace, la aproximativ 24,7 milioane î de barili, potrivit Kpler.
În prezent, Ankara se opune sancțiunilor occidentale împotriva Moscovei. Abordarea administrației Erdogan față de conflictul din Ucraina presupune menținerea unor legături amiabile atât cu Moscova, cât și cu Kievul. Turcia, un vecin la Marea Neagră atât cu Rusia, cât și cu Ucraina, susține că, în cazul în care ar exista o deschidere pentru discuții de pace ar putea fi un mediator în care ambele părți au încredere.
Cu toate acestea, capitalele occidentale au devenit din ce în ce mai neliniștite de oportunitățile economice pe care Turcia le-a exploatat în calitate de țară care nu aplică sancțiuni Rusiei, în special în ceea ce privește afirmațiile conform cărora fluxurile de tehnologii cu dublă utilizare – articole care pot fi aparent achiziționate în scopuri civile înainte de a fi redirecționate pentru a fi utilizate în fabricarea de echipamente militare – către cumpărătorii ruși din Turcia sau prin intermediul Turciei au devenit importante pentru echiparea mașinii de război a regimului lui Vladimir Putin.
Sursa: www.economica.net