Transferul atribuţiilor din domeniul protecţiei cosnumatorilor de la ANPC la BNR nu este permis de Asociaţia Credere

Vineri 20 august 2021, Asociaţia Credere se opune transferului de atribuţii, în domeniul protecţiei consumatorilor de servicii financiare, de la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) către Banca Naţională a României (BNR), informează asociaţia într-un comunicat remis AGERPRES.

În opinia asociaţiei, „Potrivit surselor oficiale consultate de Credere, Banca Naţională a României depune eforturi la nivel guvernamental pentru preluarea atribuţiilor în domeniul protecţiei consumatorilor. Informaţia este mai mult decât surprinzătoare, în contextul în care Banca Naţională a României a renunţat, voluntar, la toate atribuţiile care îi reveneau pentru protejarea intereselor economice ale clienţilor bancari. Renunţarea voluntară a fost facilitată prin adoptarea Ordonanţei de Urgenţă nr. 174/2008, ANPC devenind prin acest act normativ singura autoritate competentă să sancţioneze derapajele instituţiilor de credit în domeniul protecţiei consumatorilor”.

În contextul legal al competenţelor, aceştia susţin că până la adoptarea OUG 174/2008, BNR a avut competenţe în domeniul protecţiei consumatorilor, dar nu a luat poziţie împotriva clauzelor abuzive existente în contractele de credit din acea perioadă, bancherii declarând că respectivele contracte erau avizate de către banca centrală. Opinia BNR pe subiectul clauzelor abuzive s-a făcut auzită şi mai clar în anul 2013, guvernatorul Mugur Isărescu declarând că respectivele clauze, chiar şi interzise prin lege, trebuie asumate de către clienţi, afirmă Credere.

„În calitate de asociaţie reprezentativă a consumatorilor de servicii financiar-bancare, Credere consideră acţiunile şi conduita Băncii Naţionale a României drept incompatibile cu domeniul protecţiei consumatorilor. Demersul BNR nu poate fi susţinut de către Credere, scepticismul planând asupra capacităţii băncii centrale de a gestiona un domeniu pe care l-a dispreţuit, susţinând consecvent interesele industriei bancare în detrimentul intereselor consumatorilor, poziţionându-se în afara sferelor de echilibru”, mai spun reprezentanţii Credere.

Din punct de vedere politic, asociaţia Credere consideră că singura soluţie optimă este reprezentată de întărirea ANPC, fapt care nu poate fi realizat decât prin eforturi susţinute ale Ministerului Economiei.

Astfel, niciun cabinet guvernamental, până la acest moment, nu a realizat demersurile necesare pentru a acoperi lipsa de personal de la nivelul ANPC, profesionalizarea angajaţilor, deficienţele pe partea de logistică, majorarea salariilor pentru funcţiile de execuţie sau creşterea amenzilor, absolut infime pentru întreprinderile mari care nu respectă dispoziţiile din domeniul protecţiei consumatorilor, precizează sursa citată.

„Ne exprimăm încrederea că această poziţie publică va fi asumată de către factorii decizionali, în speranţa că protecţia consumatorilor va reprezenta cu adevărat o prioritate şi pentru România, astfel cum prevede Tratatul de Funcţionare a Uniunii Europene”, se mai arată în comunicat.

În România, Asociaţia Credere pentru Informarea, Consilierea şi Educarea Consumatorilor a fost înfiinţată în anul 2018, la iniţiativa unui grup de consumatori care în ultimii 11 ani s-au implicat activ în demersuri ce au avut drept obiectiv protejarea intereselor consumatorilor de servicii financiar-bancare.

Sursa: agerpres
Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata