COTAR se distanțează de afirmațiile liderului FORT, Augustin Hagiu
Confederația Operatorilor de Transport Autorizați din România (COTAR) a emis un comunicat prin care își exprimă dezacordul față de declarațiile președintelui Federației Operatorilor Români de Transport (FORT), Augustin Hagiu, considerându-le necorespunzătoare realității actuale.
În cadrul unui protocol semnat cu autoritățile guvernamentale, COTAR își propune să abordeze o serie de probleme esențiale cu care se confruntă transportatorii atât în domeniul pasagerilor, cât și al mărfurilor. Acestea includ aspecte precum starea precară a drumurilor, controalele ineficiente, corupția și activitățile ilegale din sector. „Toate chestiunile ridicate de președintele FORT vor fi incluse în Legea Unică a Transporturilor”, a declarat Vasile Ștefănescu, liderul COTAR.
Transportatorii ameninţă, din nou, cu proteste
Cauzele protestelor transportatorilor
În ultima vreme, transportatorii din România au mobilizat o serie de acțiuni de protest, invocând probleme legislative, creșterea costurilor și lipsa de suport din partea autorităților. De la taxa pe poluare, până la reglementările ce vizează transportul internațional, transportatorii subliniază că situația devine din ce în ce mai insuportabilă.
Problemele legislative
- Taxele excesive: Transportatorii contestă taxe noi sau mărit în mod constant, ceea ce face ca operarea afacerilor să devină din ce în ce mai dificilă.
- Reglementări stricte: O serie de reglementări implementate de Uniunea Europeană sunt adesea percepute ca fiind copleșitoare de către operatorii de transport români.
- Cererea de sprijin financiar: Multe companii din sectorul transporturilor solicită subvenții din partea guvernului pentru a putea supraviețui în condițiile economice actuale.
Impactul asupra sectorului transporturilor
Protestele transportatorilor nu mai sunt un lucru nou în România, dar cu fiecare acțiune de acest tip, există un impact semnificativ asupra întregului sector. Iată câteva dintre efectele observate:
Deteriorarea relațiilor comerciale
Transportatorii afectează nu doar afacerea proprie, ci și relațiile comerciale cu partenerii externi. Închiderea drumurilor și mobilizarea vehiculelor genera pierderi semnificative pentru companiile care depind de livrări rapide și eficiente.
Creșterea prețurilor
De obicei, protestele generează un colaps temporar al lanțurilor de aprovizionare, ceea ce conduce la creșterea prețurilor bunurilor transportate. Această situație se resimte, mai ales, în domeniul alimentației și al construcțiilor.
Beneficiile protestelor pentru transportatori
Deși protestele pot provoca disfuncții economice, acestea aduc și unele beneficii transportatorilor.
- Conștientizarea problemelor: Acțiunile de protest contribuie la aducerea în atenția autorităților a problemelor cu care se confruntă sectorul.
- Negocieri mai eficiente: Uneori, acestea pot deschide calea pentru negocieri constructive între transportatori și guvern.
Experiențe personale de la transportatori
Mulți transportatori au împărtășit experiențele lor cu privire la provocările cu care se confruntă zilnic. Unii operatori au menționat că creșterea combustibilului a dus la scăderea profitabilității, în timp ce alții și-au exprimat îngrijorarea cu privire la concurența neloială provenită din partea unor transportatori din afara Uniunii Europene.
Tabelul fluctuației prețurilor combustibilului
Data | Preț combustibil (lei) |
---|---|
Ianuarie 2023 | 6.50 |
Martie 2023 | 6.80 |
Iunie 2023 | 7.10 |
August 2023 | 7.50 |
Ce soluții propun transportatorii?
În contextul acestor probleme, transportatorii au venit cu propuneri concrete pentru a îmbunătăți situația. Printre acestea se numără:
- Reducerea taxelor: O solicitare comună este diminuarea sau eliminarea anumitor taxe care afectează grav costurile de operare.
- Sprijin financiar: propunerea de a oferi granturi sau împrumuturi cu dobândă mică pentru a ajuta transportatorii să depășească criza economică.
Studii de caz
Analizând cazul unei companii de transport din România, aceasta a reușit să își adapteze modelele de afaceri în urma protestelor anterioare, implementând soluții inovatoare pentru optimizarea costurilor și îmbunătățirea eficienței. Astfel de exemple demonstrează că, chiar și în fața dificultăților legislative, există întotdeauna o cale de a avansa.
Lucrările la acest act normativ sunt programate să înceapă pe 30 martie 2010 și reprezintă un angajament stipulat în protocolul semnat cu premierul Emil Boc. Finalizarea legii este estimată pentru luna august 2010. „Suntem convinși că odată ce Legea va fi publicată în Monitorul Oficial, toate problemele transportatorilor vor beneficia de un cadru legal adecvat pentru soluționare. De asemenea, autoritățile competente vor avea la dispoziție normele necesare pentru aplicarea prevederilor legale”, a adăugat Ștefănescu.
COTAR speră ca în ședința Guvernului programată miercuri să fie adoptată o Ordonanță de Urgență (OUG) menită să combată pirateria din domeniul transportului public și al școlilor auto. „Dacă OUG nu va fi aprobată astăzi, organizațiile membre ale COTAR vor relua acțiunile protestatar până la blocarea drumurilor naționale. De această dată nu vom accepta nicio negociere până când OUG nu va fi semnat”, a subliniat președintele COTAR.
De asemenea, Vasile Ștefănescu a clarificat că FORT nu face parte din structura COTAR: „Este o organizație independentă care nu a purtat discuții cu noi referitoare la acest protest; nu avem informații despre procentajul lor de reprezentare printre transportatorii de persoane.”