Comportamentul de afaceri ecologic rău a luat o turnură curioasă. Mai întâi a apărut greenwashing, sau companiile care pretind că sunt mai ecologice decât sunt. Apoi a apărut green-hushing, sau firmele care se pretindeau mai puțin ecologice decât erau pentru a nu fi acuzate de greenwashing.
Acum avem ceea ce s-ar putea numi green-botching: măsuri de mediu bine intenționate care sunt implementate atât de prost încât se întorc împotriva lor.
Acest gând mi-a trecut prin minte nu cu mult timp în urmă, când m-am așezat cu un grup de directori în cantina de birou a unei companii globale. „Ceai sau cafea?”, a întrebat gazda noastră. Toată lumea și-a pus comanda. Gazda s-a dus la tejghea, doar pentru a se întoarce cu vestea că nu vor fi băuturi. Cantina eliminase paharele de unică folosință, ceea ce era bine, dar rămăsese fără pahare curate și reutilizabile, ceea ce era mai puțin optim.
Aceasta a fost o reclamă proastă pentru măsurile ecologice care au nevoie de tot sprijinul pe care îl pot primi. La fel a fost și conversația pe care am avut-o recent cu un director despre agenția de turism a companiei sale. Deși era presat să mențină costurile la un nivel scăzut, agenția oferea invariabil zboruri și hoteluri mai scumpe decât cele pe care le putea găsi el însuși online. Totuși, șefii săi au rămas cu compania, deoarece aceasta era bună la calcularea emisiilor de carbon din călătorii. „Dacă asta e verde”, a spus el, „prefer să rămân maro”.
În analele atrocităților de mediu, călătoriile de afaceri și ceștile de ceai sunt fleacuri. Dar contează atunci când ecologizarea se întâmplă pe teritoriul unui întreg stat sau al unei întregi națiuni. Și la acest lucru sunt martore țări din întreaga lume atunci când vine vorba de o componentă critică net zero: vehiculul electric.
Guvernele de toate culorile au petrecut ani de zile pentru a atrage la viață o industrie a vehiculelor electrice cu subvenții, reglementări și condamnări la moarte care marchează sfârșitul vânzărilor de mașini noi pe benzină sau diesel.
Acest lucru a ajutat la scăderea costurilor bateriilor litiu-ion cu 85 % din 2010, în timp ce implementarea vehiculelor electrice a crescut de peste 100 de ori.
Problema este că multe dintre aceleași guverne nu reușesc să implementeze rețele de încărcare fiabile la o rată asemănătoare cu cea necesară. Semnele unei reacții negative se formează. Titlurile din Marea Britanie din acest an au susținut că șoferii de mașini electrice își abandonează vehiculele „în masă” din cauza lipsei de stații de încărcare. Este greu de găsit dovezi că o mulțime de șoferi renunță la mașinile electrice, dar nemulțumirile cu privire la starea jalnică a sistemului de încărcare de pe marginea drumurilor ricoșează acum din Australia până în Massachusetts și nu numai.
Prea mulți șoferi se străduiesc să găsească un încărcător și, atunci când o fac, dispozitivul este prea des stricat, ocupat sau inutilizabil fără încă un card sau o aplicație. În timpul sărbătorilor, ar putea exista, de asemenea, ore întregi de coadă.
Vânzările de mașini electrice au continuat să crească, dar este clar că anxietatea legată de autonomia mașinilor a fost înlocuită de anxietatea legată de încărcare, până în punctul în care liderii industriei auto, nu doar cei care militează pentru climă, sunt îngrijorați.
În Europa, unde vânzările de mașini electrice au crescut de aproape trei ori mai repede decât punctele de încărcare în ultimii șapte ani, producătorii de automobile au avertizat că lipsa stațiilor de încărcare „împiedică grav” creșterea vehiculelor ecologice.
Au existat probleme chiar și în Mecca EV din California, unde sunt vândute aproximativ 40 la sută din vehiculele cu emisii zero din SUA. Un studiu realizat anul trecut asupra punctelor de încărcare publice din zona Greater Bay Area a constatat că 23 la sută dintre acestea nu funcționau corespunzător din cauza ecranelor defecte, a eșecurilor de plată și a altor defecțiuni. În alte 5 la sută dintre acestea, cablurile erau prea scurte pentru a ajunge la priza de încărcare a mașinii.
Ajutorul este pe drum. În SUA, 7,5 miliarde de dolari au fost alocate pentru încărcarea vehiculelor electrice în cadrul legii bipartizane privind infrastructura adoptată în 2021.
Noile norme ale UE pentru a stimula investițiile în încărcarea publică pe marginea drumurilor au făcut un pas mai aproape la sfârșitul lunii martie. Câteva zile mai târziu, Regatul Unit a confirmat că va investi peste 380 milioane de lire sterline în infrastructura de încărcare a EV. Acest lucru este extrem de necesar: anul trecut, doar un încărcător public standard a fost instalat pentru fiecare 53 de mașini noi cu încărcare la priză, cel mai prost raport din 2020. Dar industria auto britanică înțelege mai mult.
„Faptul că plățile cu carduri de credit sau de debit fără contact nu vor fi disponibile pe marea majoritate a încărcătoarelor publice este un eșec major care va dezavantaja în mod semnificativ șoferii EV”, a declarat recent Societatea producătorilor și comercianților de autovehicule din Marea Britanie.
Aceasta este o gravă ecologizare. Vehiculele rutiere de pasageri au reprezentat 45 % din emisiile de CO₂ legate de transport în 2018. Acestea sunt o parte indispensabilă a efortului net zero.
O reacție a consumatorilor împotriva vehiculelor electrice este nefastă pentru producătorii de automobile și pentru investitori. În cele din urmă, este chiar mai rău pentru planetă.
Sursa – www.ft.com